W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zapewnić bezpieczeństwo obywateli

03.01.2025

W gabinecie wojewody śląskiego, przy stole siedzą po prawej stronie Wojewoda Śląski Marek Wójcik ubrany w ciemny garnitur, po lewej zastępca Śląskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP st. bryg. Roman Klecha ubrany w mundur służbowy. W tle widać biurko z krzesłami oraz zegar stojący

1 stycznia 2025 roku weszła w życie ustawa, która tworzy kompleksowy system ochrony ludności i obrony cywilnej w naszym kraju. Uzupełnia oraz porządkuje działania, których celem jest przygotowanie podmiotów ochrony ludności do reagowania w czasie pokoju, stanu wojennego i wojny.

Na obszarze województwa za realizację zadań ochrony ludności i obrony cywilnej odpowiada wojewoda. Ustawa nakłada szereg kompetencji na wojewodę, który wykonuje poszczególne zadania przy pomocy komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej.

2 stycznia, w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach odbyło się spotkanie Wojewody Śląskiego Marka Wójcika z Zastępcą Śląskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP st. bryg. Romanem Klechą. Rozmowa koncentrowała się wokół tematu najważniejszych założeń ustawy oraz kwestii ich wdrażania na poziomie wojewódzkim.

Jednym z pierwszych zadań jest rozbudowa Systemu ostrzegania i alarmowania (SOiA) – kompleksowej architektury mającej na celu zmodernizowanie i zintegrowanie istniejących elementów, a więc budowę pierwszego w kraju, jednolitego i skutecznego systemu ostrzegania i alarmowania ludności. Całkowita wartość tego projektu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy wynosi ponad 175 mln zł. Co także istotne, ustawa przewiduje zwiększenie etatów w Państwowej Straży Pożarnej.

Konstrukcja systemu ochrony ludności została oparta głównie o już działające struktury tak, aby optymalnie wykorzystać istniejące zasoby, obejmujące w szczególności potencjał Państwowej Straży Pożarnej, Ochotniczych Straży Pożarnych, struktur zarządzania kryzysowego czy systemu powiadamiania ratunkowego.

Opisane w ustawie zadania ochrony ludności polegają na działaniach związanych z przygotowaniem organów administracji publicznej do realizacji zadań z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej oraz z wystąpieniem sytuacji zagrożenia.

Ustawa określa: 

  • zadania ochrony ludności i obrony cywilnej;
  • organy i podmioty realizujące zadania ochrony ludności i obrony cywilnej;
  • zasady planowania ochrony ludności i obrony cywilnej;
  • zasady funkcjonowania systemów wykrywania zagrożeń oraz powiadamiania, ostrzegania i alarmowania o zagrożeniach;
  • zasady użytkowania i ewidencjonowania oraz warunki techniczne obiektów zbiorowej ochrony;
  • zasady funkcjonowania i organizację obrony cywilnej oraz sposób powoływania personelu do obrony cywilnej;
  • finansowanie ochrony ludności i obrony cywilnej.

Proponowane w ustawie rozwiązania koncentrują się na bezpieczeństwie obywateli i nie wpływają na swobody obywatelskie, a ich głównym przesłaniem jest zapewnienie tego samego poziomu ochrony zarówno w czasie pokoju, jak i wojny.

Na realizację nowych rozwiązań rząd będzie przeznaczać rocznie nie mniej niż 0,3 proc. PKB.

Więcej informacji na stronie: https://www.gov.pl/web/obrona-cywilna/strona-glowna


 opracowanie i zdjęcia: Śląski Urząd Wojewódzki
/z wykorzystaniem materiałów prasowych www.gov.pl/


 

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}