W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Informacja o wyborach do Sejmu RP i Senatu RP w niedzielę, 15 października 2023 r.

28.08.2023

Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej zarządził na niedzielę, 15 października 2023 r., wybory do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej. Wyborcy przebywający za granicą i posiadający ważne polskie paszporty, a na obszarze państw członkowskich Unii Europejskiej oraz państw, na terytorium których można wjechać na podstawie dowodu, ważne polskie dowody osobiste, będą mogli zagłosować w obwodach głosowania utworzonych za granicą.

Komunikat

Głosowanie będzie odbywało się osobiście, w siedzibie obwodowej komisji wyborczej.

Lista obwodów, w których będzie można głosować za granicą, nie została jeszcze ogłoszona. Zostanie ona ogłoszona w drodze rozporządzenia Ministra Spraw Zagranicznych, będącym załącznikiem do postanowienia Prezydenta RP wyborów do Sejmu RP i do Senatu RP, co nastąpi najpóźniej do 25 września 2023 r. Obwieszczenia o adresach siedzib obwodowych komisji wyborczych w poszczególnych okręgach konsularnych będą dokonywane przez konsulów.

Po utworzeniu obwodów głosowania za granicą właściwi terytorialnie konsulowie rozpoczną sporządzanie spisów wyborców w poszczególnych obwodach głosowania. Oznacza to, że wyborcy od tego momentu będą mogli zgłaszać się do ujęcia w spisie wyborców. Ujęcie wyborcy w spisie wyborców sporządzanym przez konsula następuje na podstawie wniosku wyborcy, wniesionego do 5. dnia przed dniem wyborów, tj. do 10 października 2023 r. 

Wniosek wyborca będzie mógł złożyć:

  1. przez dedykowaną usługę elektroniczną e-Wybory lub
  2. na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym podpisem (czyli osobiście w urzędzie konsularnym, albo listownie) lub
  3. na adres poczty elektronicznej konsula, jako odwzorowanie cyfrowe wniosku opatrzonego własnoręcznym podpisem (czyli mail do konsula z załączonym skanem lub zdjęciem pisemnego wniosku opatrzonego własnoręcznym podpisem).

Wniosek wyborcy o ujęcie w spisie będzie musiał zawierać:

  1. nazwisko,
  2. imię (imiona),
  3. numer ewidencyjny PESEL,
  4. numer ważnego polskiego paszportu albo dowodu osobistego,
  5. adres pobytu wyborcy za granicą,
  6. dane kontaktowe w zakresie adresu poczty elektronicznej i/lub numeru telefonu komórkowego. 

W obwodach za granicą, poza wyborcami ujętymi na wniosek w spisie wyborców sporządzanym przez właściwego terytorialnie konsula, będą mogli zagłosować także wyborcy na podstawie okazanego w dniu wyborów zaświadczenia o prawie do głosowania.

Wszelkie informacje ważne dla wyborców za granicą będą sukcesywnie publikowane. Szczegółowe informacje można uzyskać także na stronie Państwowej Komisji Wyborczej.

{"register":{"columns":[]}}