Deklaracja dostępności aplikacji mobilnej mObywatel (iOS)
Ministerstwo Cyfryzacji zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej aplikacji mobilnej zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do aplikacji mObywatel na system operacyjny iOS (wersja 4.25.0).
Daty publikacji i aktualizacji
Data publikacji aplikacji: 2017-10-29.
Data ostatniej istotnej aktualizacji: 2024-01-24.
Status pod względem zgodności z ustawą
Aplikacja mobilna jest częściowo zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności lub wyłączeń wymienionych poniżej.
- Przełączniki bez kontekstowej etykiety programowej: Niektóre kontrolki (typu switch) w aplikacji nie posiadają odpowiedniej kontekstowej etykiety programowej, co utrudnia zrozumienie ich funkcji dla użytkowników korzystających z czytnika VoiceOver.
- Sugestie formatu danych podczas ponownego logowania: Ekrany ponownego logowania nie posiadają informacji ani podpowiedzi dotyczących oczekiwanego formatu wprowadzanych danych ani warunków dotyczących hasła.
- Przyciski nieobsługiwane przez standardowe gesty nawigacyjne: Niektóre przyciski w interfejsie aplikacji nie reagują na standardowe gesty nawigacyjne czytnika VoiceOver, co wpływa na płynność i intuicyjność korzystania z aplikacji. Dotyczy to zwłaszcza gestu podwójnego stuknięcia, który nie jest obsługiwany przez określone przyciski.
- Brak obsługi niektórych gestów nawigacyjnych czytnika ekranu: W niektórych sytuacjach interfejs aplikacji nie obsługuje określonych gestów nawigacyjnych czytnika ekranu, zwłaszcza zamknięcia okna modalnego. To utrudnia korzystanie
z aplikacji i wydłuża czas pracy dla użytkowników korzystających z czytnika ekranu VoiceOver. - Niejednoznaczne etykiety programowe. Niektóre odczytywane etykiety programowe są niejednoznaczne, co może utrudniać zrozumienie kontekstu nawigacji dla użytkowników korzystających z czytnika ekranu VoiceOver.
- Pola formularzy bez etykiet programowych dla czytnika VoiceOver: Niektóre pola formularzy nie posiadają odpowiednich etykiet programowych odczytywanych przez czytnik ekranu VoiceOver, co utrudnia zrozumienie ich przeznaczenia.
- Komunikaty o błędach nieodczytywane w czasie rzeczywistym: Niektóre komunikaty o błędach nie są odczytywane dynamicznie przez czytnik ekranu VoiceOver, co może prowadzić do niejednoznacznych sytuacji dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku.
- Niektóre elementy interfejsu odczytywane oraz oznaczone fokusem przez czytnik ekranu VoiceOver są umieszczone na wcześniejszych ekranach: Może to wprowadzać utrudnienia w zrozumieniu aktualnej pozycji oraz kontekstu nawigacji dla użytkowników niewidomych korzystających z czytnika ekranu VoiceOver.
- Kolejność odczytywanych informacji: W niektórych widokach i ekranach aplikacji, informacje dostępne dla czytnika ekranu VoiceOver nie są odpowiednio zoptymalizowane. Brak logicznego grupowania elementów oraz ustalenia właściwej kolejności odczytywania utrudniają zrozumienie treści.
- Znaki klawiatury ekranowej odczytywane w języku angielskim: Niektóre klawiatury ekranowe w aplikacji są odczytywane w języku innym niż domyślny. To może sprawić problemy dla osób korzystających z czytnika ekranu VoiceOver.
- Typy klawiatur: W niektórych przypadkach użyte w aplikacji typy klawiatur nie są zoptymalizowane, co utrudnia interakcję i wydłuża czas pracy dla użytkowników niewidomych korzystających z czytnika ekranowego VoiceOver.
- Identyfikacja wizualna aktywnego fokusu: W przypadku niektórych elementów, które wymagają poziomego przewijania, fokus czytnika VoiceOver nie jest zsynchronizowany
z zaznaczonymi elementami. To prowadzi do dezorientacji użytkowników korzystających z technologii wspomagających, gdyż nie mogą precyzyjnie określić, który element jest aktualnie zaznaczony lub odczytywany. - Identyfikacja wizualna aktywnych elementów: Niektóre aktywne elementy interfejsu aplikacji posiadają niski kontrast w porównaniu do tekstu podstawowego. To może sprawić trudności w jednoznacznej identyfikacji interaktywnych elementów aplikacji.
- Mały kontrast elementów interfejsu: Niektóre elementy interfejsu aplikacji mają niski kontrast, ale można go dostosować w ustawieniach platformy systemowej.
- Problemy z ucinaniem elementów tekstowych po powiększeniu kroju pisma w ustawieniach systemowych: Niektóre elementy tekstowe w interfejsie aplikacji nie dostosowują się do dynamicznych zmian ustawień wielkości kroju pisma, które mogą być modyfikowane w „ustawieniach dostępności” platformy systemowej iOS.
W rezultacie, niektóre treści mogą być przycięte, co ogranicza ich czytelność i pełne zrozumienie treści przez użytkowników. - Brak możliwości zmiany orientacji ekranu: Aplikacja nie umożliwia użytkownikom zmiany orientacji ekranu według ich preferencji, co może być uciążliwe dla osób korzystających z urządzenia w poziomym układzie.
- Brak alternatywnego mechanizmu obsługi animacji wywoływanej ruchem żyroskopu: Animacja wywoływana ruchem za pomocą żyroskopu nie posiada alternatywnego mechanizmu obsługi, co może ograniczać dostępność dla niektórych użytkowników.
- Brak możliwości zatrzymania ciągłej animacji. Użytkownik nie ma możliwości zatrzymania ciągłych animacji ani za pomocą funkcji w aplikacji, ani poprzez ustawienia systemowe swojego telefonu.
- Klawiatura: Niektóre przyciski interfejsu nie reagują na komunikaty nawigacyjne klawiatury fizycznej, takie jak zatwierdzenie akcji poprzez naciśnięcie klawisza spacji
Z badania dostępności cyfrowej aplikacji wyłączono funkcjonalności integrowane do aplikacji mObywatel, takie jak na przykład weryfikacja danych Profilem Zaufanym. W tej usłudze osoby korzystające z klawiatury fizycznej mogą doświadczać trudności z dostępnością obejmujące pułapkę na klawiaturę, kolejność oraz widoczność fokusu klawiatury. Usługa może sprawiać również znaczne trudności dla osób słabowidzących korzystających z powiększenia ekranu z powodu problemów ze skalowalnością komponentów oraz kontrastem treści tekstowych i nietekstowych.
Data sporządzenia Deklaracji i metoda oceny dostępności cyfrowej
Oświadczenie sporządzono dnia 2024-02-05. Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez specjalistów ds. dostępności cyfrowej w Centralnym Ośrodku Informatyki.
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
Problemy z dostępnością cyfrową na tej stronie internetowej zgłoś Karolinie Pyce – e-mailowo karolina.pyka@cyfra.gov.pl lub telefonicznie 453 026 533.
Obsługa wniosków i skarg związanych z dostępnością
Masz prawo złożyć żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej tej strony internetowej lub jej elementów.
W żądaniu napisz:
swoje imię i nazwisko
swoje dane kontaktowe
dokładny adres podstrony, na której jest niedostępny cyfrowo element
opis problemu i sposób jego rozwiązania, który byłby dla Ciebie najlepszy.
Na Twoje żądanie odpowiemy w ciągu 7 dni. Jeżeli nie będziemy mogli zapewnić dostępności strony lub jej elementu w tym terminie, poinformujemy Cię o tym. Wyznaczymy nowy termin lub zaproponujemy alternatywny sposób dostępu.
Jeżeli nasz sposób zapewnienia dostępności lub zaproponowany dostęp alternatywny będą według Ciebie niewłaściwe, masz prawo złożyć skargę.
Skargę możesz złożyć:
pocztą na adres: Ministerstwo Cyfryzacji, ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa lub osobiście w biurze podawczym
e-mailowo: kancelaria@cyfra.gov.pl
przez ePUAP: /MAiC/SkrytkaESP
Możesz również poprosić Rzecznika Praw Obywatelskich o interwencję w swojej sprawie.
Dostępność architektoniczna
Ministerstwo Cyfryzacji, ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa
Wejście do budynku
Do budynku prowadzą 2 wejścia od ul. Królewskiej oznaczone literami A i B. Do obu wejść prowadzą schody. Przy schodach do wejścia A jest podjazd dla wózków. Dla gości przeznaczone jest wejście A.
Drzwi wejściowe do budynku są sterowane automatycznie i przystosowane do przejazdu wózka. W holu głównym jest recepcja budynku i posterunek ochrony – możliwość pomocy osobom z niepełnosprawnościami.
Opis budynku
W budynku w holu A jest winda dostosowana do wjazdu wózków, która pozwala osobom z niepełnosprawnością ruchową na dostęp do wszystkich pięter.
Korytarz łączący wejścia A i B jest niedostępny dla osób na wózkach inwalidzkich.
Wejście do budynku, hol główny i klatki schodowe zostały specjalnie oznakowane, aby ułatwić poruszanie się osobom słabowidzącym.
Toalety dla osób z niepełnosprawnością ruchową są na każdym piętrze.
W budynku jest system TOTUPOINT, który ułatwia dostęp osobom niewidomym i słabowidzącym.
Do budynku można wejść z psem asystującym lub psem przewodnikiem.
Dojazd
Samochodem: przed budynkiem jest płatny parking, a przed wejściem głównym A są dwa miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami.
Autobusem: przystanki Królewska 02, 03, 04, 08.
Tramwajem: przystanek Królewska.
Metrem: przystanek Metro Świętokrzyska.
Dostępność informacyjno-komunikacyjna
Na stronie Ministerstwa Cyfryzacji jest link do połączenia z tłumaczem polskiego języka migowego (PJM). Usługa działa od poniedziałku do piątku od godziny 8:00 do 16:00.
Deklaracja dostępności aplikacji mobilnej mObywatel (Android)