Porty instalacyjne i serwisowe
Terminale dedykowane do obsługi sektora morskiej energetyki wiatrowej muszą być dostosowane do przeładunku ładunków wielkogabarytowych, o ponadnormatywnym nacisku na nabrzeże oraz posiadać odpowiednią konstrukcję dna przy nabrzeżu, które umożliwi realizację przeładunku przez specjalistyczne jednostki do budowy farm wiatrowych na morzu typu jack-up. Takich terminali w pobliżu lokalizacji, w których mogą zostać wybudowane morskie farmy wiatrowe nie ma i w związku z tym konieczna jest ich budowa.
Inwestycja B2.2.3 „Budowa infrastruktury terminalowej offshore” została ujęta w ramach Komponentu B „Zielona energia i zmniejszenie energochłonności” w reformie B2.2. „Poprawa warunków dla rozwoju odnawialnych źródeł energii” dotyczącej części dotacyjnej. Jednostką odpowiedzialną za realizację inwestycji jest Ministerstwo Infrastruktury.
Zgodnie z inicjatywą przewiduje się:
- budowę głębokowodnego terminalu instalacyjnego, o powierzchni ok. 30 ha, który umożliwi jednoczesną obsługę 2 jednostek instalacyjnych;
- Termin realizacji inwestycji dotyczący terminalu instalacyjnego przewidywany do końca II kwartału 2025 roku,
- przebudowę portów na Środkowym Wybrzeżu oraz dostępu do nich od strony morza (w tym falochronów), tak by umożliwić korzystanie z terminali serwisowych przeznaczonych do obsługi jednostek serwisowych offshore wind. Inwestycje obejmują porty w Łebie i Ustce. Ze względu na to, że potrzeby w zakresie portów serwisowych na środkowym wybrzeżu są znacznie większe, planowane są kolejne inwestycje w tym zakresie w ramach dostępnych środków.
Termin realizacji inwestycji dotyczący terminalów serwisowych określono na koniec II kwartału 2026 roku.
Na inwestycje zostanie przeznaczone 437 mln euro.