Pozytywna opinia o urzędach
Zorientowanie na rozwiązywanie problemów obywateli i sprawna obsługa to zdaniem klientów najmocniejsze strony polskich urzędów. Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji publikuje raport TNS Polska odnośnie opinii klientów na temat urzędów w Polsce.
Badanie typu Omnibus miało na celu określenie poziomu satysfakcji z obsługi i dostępu do informacji publicznej w urzędach jednostek samorządu terytorialnego, zwłaszcza w kontekście dostępności, terminowości i kompetencji urzędników. Przeprowadzone zostało na zlecenie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji na reprezentatywnej grupie w październiku tego roku.
Raport pokazuje, że w 2014 r. najczęściej odwiedzanymi urzędami przez badanych były urzędy skarbowe. W jakichkolwiek urzędach sprawy załatwiało czterech na dziesięciu Polaków.
Respondenci w większości mają pozytywną opinię o urzędach ogółem. Ich zdaniem urzędy gminy i dzielnicy działają sprawnie, terminowo i szybko. Ten aspekt oceniany jest najwyżej od 7 lat. W 2014 roku zgadza się z nim 59% badanych, dla porównania w 2013 roku było to 44%, a w 2012 46%. Również kompetencje urzędników są oceniane lepiej niż rok temu zwłaszcza pod kątem zorientowania na rozwiązywanie problemów obywateli i sprawną obsługę. Polepszyła się również organizacja i struktura urzędów oraz system informacji, który ułatwia poruszanie się po urzędzie. Na uwagę zasługuje również fakt, że zwiększyła się świadomość klientów odnośnie ich praw i zasad, według których podejmowane są decyzje w ich sprawach.
MAiC przeprowadza takie badania cyklicznie, dzięki czemu możliwe jest prześledzenie zmian jakie zachodzą na przestrzeni ostatnich lat w postrzeganiu funkcjonowania urzędów administracji samorządowej w Polsce. Wyniki pokazują, że opinia o urzędnikach poprawiła się.
Zapraszamy do szczegółowego zapoznania się z wynikami raportu.
Materiały
Raport TNS Polska dla MAiCRaport_TNS_Polska_dla_MAiC.pdf 3.08MB