Najważniejsze procesy w 2020 roku
Strategia NCBR
W 2020 roku została przyjęta strategia NCBR na lata 2021–2025. Cztery priorytety strategii to: wysoka skuteczność operacyjna, szeroka oferta wsparcia, silna pozycja międzynarodowa oraz rola kluczowego ośrodka wiedzy i kompetencji. NCBR w ciągu najbliższych pięciu lat będzie stale podnosić efektywność operacyjną, konsekwentnie realizując plan cyfryzacji i optymalizacji procesów wewnętrznych.
NCBR w nowym programie europejskim wspierającym rozwój i innowacje na lata 2021-2027
NCBR włączyło się w prace nad nowym programem operacyjnym na lata 2021–2027, który będzie następcą PO IR 2014–2020. Program ma zapewnić kontynuację stosowania niektórych dotychczasowych instrumentów, np. wsparcia projektów B+R przedsiębiorstw i ich konsorcjów. Ma także wprowadzić nowe możliwości dofinansowania m.in.: wdrożeń wyników prac B+R, cyfryzacji, rozwoju kompetencji czy współpracy międzynarodowej. NCBR miałoby pełnić rolę Instytucji Pośredniczącej w I i II osi priorytetowej. W I osi przewiduje się wsparcie kompleksowych projektów złożonych z modułów wybieranych zgodnie z potrzebami przedsiębiorców. NCBR miałoby udzielać dofinansowania dużym przedsiębiorcom i ich konsorcjom. W II osi przewiduje się m.in. instrumenty finansowe oraz wsparcie instytucji otoczenia biznesu i infrastruktury badawczej.
Przedsięwzięcie IDEAS NCBR Sp. z o.o.
W 2020 roku, w odpowiedzi na potrzebę intensyfikacji rozwoju kompetencji i potencjału Polski w zakresie AI, Centrum powołało kolejny podmiot Grupy NCBR – spółkę IDEAS NCBR. Spółka będzie bezpośrednio realizowała zadania B+R+I w jednym z najbardziej perspektywicznych obszarów, jakim jest obecnie obszar sztucznej inteligencji (AI).
Klient w Centrum
Po wnikliwej analizie wyników badań satysfakcji wnioskodawców oraz beneficjentów, w 2020 roku uruchomiono program „Klient w Centrum”, którego celem jest poprawa jakości obsługi klienta – m.in. poprzez ujednolicenie obowiązujących procedur i standardów oraz zwiększenie zaangażowania pracowników w obsługę klienta. Kolejnym krokiem będą działania przekładające się bezpośrednio na szybkość i rzetelność procesu obsługi, poprzez automatyzację i monitoring kontaktu z klientem, regularne badania satysfakcji oraz wykorzystanie nowoczesnych technologii komunikacyjnych
KPK w strukturze NCBR
Z dniem 1 listopada 2020 roku Krajowy Punkt Kontaktowy, działający przy Instytucie Podstawowych Problemów Techniki PAN, został przeniesiony do NCBR. Zadanie prowadzenia KPK dla programu Horyzont Europa zlecił NCBR Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Oznacza to, że NCBR będzie aktywnie uczestniczyć w procesie przygotowania kolejnego programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji – Horyzontu Europa