W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Sygnalista procedura zewnętrzna

Zgłaszanie nieprawidłowości i naruszeń prawa przez sygnalistów

Celem tej procedury jest umożliwienie zgłaszania przez pracowników, współpracowników oraz inne osoby, które mają kontakt z organizacją, naruszeń prawa lub nieprawidłowości, w tym przypadków korupcji, oszustw lub nadużyć.

Zgłoszenie można złożyć za pomocą:

- formularza dostępnego na stronie;
- wysyłając e-mail na adres: sygnal.us.lodz-baluty1@mf.gov.pl;
- dzwoniąc na infolinię:

- osobiście lub listownie: ul. Zachodnia 47, 91-066 Łódź.

Sygnalista

Sygnalistą jest osoba fizyczna, która zgłasza lub ujawnia publicznie informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą, w tym:

  1. pracownik;
  2. pracownik tymczasowy;
  3. osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
  4. przedsiębiorca;
  5. prokurent;
  6. akcjonariusz lub wspólnik;
  7. członek organu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości 
  8. prawnej;
  9. osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy;
  10. stażysta;
  11. wolontariusz;
  12. praktykant;
  13. funkcjonariusz w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin;
  14. żołnierz w rozumieniu art. 2 pkt 39 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny.

Podkreślić należy, że zgłoszenie powinno zawierać informacje prawdziwe, a celem jego jest ochrona dobra pracodawcy albo interesu publicznego, natomiast niedopuszczalne jest zgłaszanie informacji nieprawdziwych, plotek, pomówień, czy też działania w złej wierze, w celu zaszkodzenia komuś.

Procedura rozpatrywania zgłoszeń

Po otrzymaniu zgłoszenia następuje jego wstępna analiza w celu potwierdzenia zasadności, co do naruszenia prawa, jak również właściwości organu, do którego zostało zgłoszone. W zależności od charakteru zgłoszenia, podejmowane są odpowiednie działania, w tym postępowanie wyjaśniające, postępowanie administracyjne lub przekazanie sprawy organowi właściwemu do podjęcia działań następczych.
Zgłoszenie powinno zawierać w szczególności:

  1. datę dokonania zgłoszenia;
  2. dane osobowe sygnalisty pozwalające na ustalenie tożsamości;
  3. adres do kontaktu sygnalisty;
  4. dane osoby, której dotyczy zgłoszenie;
  5. przedmiot naruszenia w tym:
  1. szczegółowy opis naruszenia prawa;d
  2. atę wystąpienia nieprawidłowości prawa lub zdarzenia, które do niego doprowadziło albo może doprowadzić;
  3. sposób, w jaki sygnalista uzyskał wiedzę o naruszeniu prawa;
  4. dane świadków;
  5. informację o dowodach tj. o posiadanych lub znanych dokumentach, potwierdzających wystąpienie lub możliwość wystąpienia naruszenia prawa, które mogą potwierdzić wystąpienie nieprawidłowości.
Termin przekazania informacji zwrotnej oraz rodzaju i zawartości takiej informacji

Informacja zwrotna sygnaliście zostanie przekazana w terminie nieprzekraczającym 3 miesiące od dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego, a w uzasadnionych przypadkach 6 miesięcy, przy czym przed upływem terminu 3 miesięcznego sygnalista musi zostać powiadomiony o wydłużonym terminie odpowiedzi.
Informacja dla sygnalisty o ostatecznym wyniku postępowań wyjaśniających wszczętych na skutek zgłoszenia zewnętrznego, zostanie sporządzona  w takim zakresie, który nie będzie naruszał przepisów dotyczących informacji podlegających prawnej ochronie.
Zasady poufności mające zastosowanie do zgłoszeń zewnętrznych
Pierwszy Urząd Skarbowy w Łódź-Bałuty gwarantuje,  że procedura przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych i procedura zgłoszeń zewnętrznych oraz związane z przyjmowaniem zgłoszeń przetwarzanie danych osobowych:

  1. uniemożliwiają uzyskanie dostępu do informacji objętych zgłoszeniem nieupoważnionym osobom;
  2. zapewniają ochronę poufności tożsamości sygnalisty oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie.

Ochrona poufności, o której mowa w ww. pkt 2, dotyczy informacji, na podstawie których można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować tożsamość sygnalisty oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie.
 

Zasady przetwarzania danych osobowych
  1. Zasady ochrony danych osobowych

Administratorem danych osobowych otrzymanych w związku z przyjmowaniem zgłoszeń, ich weryfikacją oraz podejmowaniem działań następczych jest Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty, reprezentowany przez Naczelnika.

Dane osobowe oraz pozostałe informacje przetwarzane są wyłącznie w celach związanych ze złożonym zgłoszeniem, w zakresie niezbędnym do przyjęcia zgłoszenia lub podjęcia działań następczych. Dane osobowe, które nie mają znaczenia dla rozpatrywania zgłoszenia, nie są zbierane, a w razie przypadkowego zebrania są niezwłocznie usuwane.

Dane osobowe oraz pozostałe informacje, przechowywane są przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zakończono działania następcze lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami.

Po upływie okresu przechowywania, dane osobowe oraz pozostałe informacje zbierane i przetwarzane w celach związanych ze złożonym zgłoszeniem, podlegają usunięciu lub zniszczeniu. Usunięciu podlegają również dane osobowe z rejestru zgłoszeń wewnętrznych. Usunięcia lub zniszczenia dokonuje komisja. Komisję wyznacza Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty, spośród osób przyjmujących zgłoszenia i osób upoważnionych do prowadzenia działań następczych.

Z procesu zniszczenia, komisja sporządza protokół. Nie stosuje się przepisów art. 14 ust. 2 lit. f oraz art. 15 ust. 1 lit. g rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, z późn. zm.) w zakresie przekazania informacji o źródle pozyskania danych osobowych - chyba że sygnalista nie spełnia warunków wskazanych w 4 ust. 2 procedury albo wyraził wyraźną zgodę na ujawnienie swojej tożsamości.

  1. Zgoda na ujawnienie tożsamości

Sygnalista może wyrazić zgodę na ujawnienie danych osobowych umożliwiających ustalenie jego tożsamości. W przypadku wyrażenia zgody przez sygnalistę, administrator będzie informował osoby wskazane w zgłoszeniu o podaniu ich danych przez sygnalistę (w ramach realizacji obowiązku informacyjnego z art. 14 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. U.UE. L. z 2016 r. Nr 119, str. 1 z późn. zm.) - dalej RODO. lub w ramach realizacji przez te osoby prawa dostępu do danych osobowych).

  1. Wyjątek dotyczący zgody

Zgoda sygnalisty nie jest wymagana w sytuacji, gdy ujawnienie jest koniecznym i proporcjonalnym obowiązkiem wynikającym z przepisów prawa w związku z postępowaniami wyjaśniającymi prowadzonymi przez organy publiczne lub postępowaniami przygotowawczymi lub sądowymi prowadzonymi przez sądy, w tym w celu zagwarantowania prawa do obrony przysługującego osobie, której dotyczy zgłoszenie.
Przed takim ujawnieniem danych osobowych sygnalisty, właściwy organ publiczny lub właściwy sąd powiadamia o tym sygnalistę, przesyłając w postaci papierowej lub elektronicznej wyjaśnienie powodów ujawnienia jego danych osobowych, chyba że takie powiadomienie zagrozi postępowaniu wyjaśniającemu lub postępowaniu przygotowawczemu, lub sądowemu.

  1. Niezbędność i minimalizacja

Podmiot publiczny przetwarza dane osobowe w minimalnym zakresie, tj. niezbędnym do przyjęcia zgłoszenia lub podjęcia ewentualnego działania następczego.

  1. Informowanie osób wskazanych w zgłoszeniu

Administrator informuje osoby wskazane w zgłoszeniu lub osoby, których dotyczy zgłoszenie, na podstawie art. 14 RODO, o zasadach przetwarzania ich danych osobowych, z wyłączeniem informacji o źródle danych osobowych, chyba, że sygnalista nie spełnia warunków wskazanych w art. 6 ustawy albo wyraził wyraźną zgodę na ujawnienie swojej tożsamości.

  1. Ograniczenie w realizacji prawa dostępu do danych osobowych

Administrator realizuje prawo dostępu do danych osobowych osób wskazanych w zgłoszeniu lub osób, których dotyczy zgłoszenie, z wyłączeniem informacji o źródle danych osobowych, chyba, że sygnalista nie spełnia warunków wskazanych w art. 6 ustawy albo wyraził wyraźną zgodę na ujawnienie swojej tożsamości.

  1. Przechowywanie danych osobowych w zakresie zgłoszeń zewnętrznych

Dane osobowe przetwarzane w związku z przyjęciem zgłoszenia zewnętrznego oraz dokumenty związane z tym zgłoszeniem są przechowywane przez Rzecznika Praw Obywatelskich przez okres 12 miesięcy po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym przekazano zgłoszenie zewnętrzne do organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych. Po tym czasie dane osobowe są usuwane, chyba że dokumenty związane ze zgłoszeniem stanowią część akt postępowań prowadzonych przez Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty lub postępowań przygotowawczych lub spraw sądowych lub sądowo-administracyjnych.

  • przetwarzane w sposób zapewniający odpowiednie bezpieczeństwo danych osobowych (zasada integralności i poufności z art. 5 ust. 1 lit. f) RODO).
Charakter działań następczych podejmowanych w związku ze zgłoszeniem zewnętrznym

Działania następcze podjęte przez Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty, będą podjęte w celu oceny prawdziwości informacji podjętych w zgłoszeniu oraz w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącemu przedmiotem zgłoszenia, w szczególności przez postępowanie wyjaśniające, wszczęcie kontroli lub postępowania administracyjnego, wniesienie oskarżenia, działania podjęte w celu odzyskania środków finansowych lub zamknięcie  procedury realizowanej w ramach wewnętrznej procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych lub procedury przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych i podejmowania działań następczych.

Środki ochrony prawnej i procedury służące ochronie przed działaniami odwetowymi

Sygnalista podlega ochronie od chwili dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego, pod warunkiem, że miał uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego i że stanowi informację o naruszeniu prawa.
Przede wszystkim, wobec sygnalisty nie mogą być podejmowane działania odwetowe ani próby lub groźby zastosowania takich działań, w szczególności polegające na:

  1. odmowie nawiązania stosunku pracy;
  2. wypowiedzeniu lub rozwiązaniu bez wypowiedzenia stosunku pracy;
  3. niezawarciu umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na okres próbny, niezawarciu kolejnej umowy o pracę na czas określony lub niezawarciu umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na czas określony - w przypadku, gdy sygnalista miał uzasadnione oczekiwanie, że zostanie z nim zawarta taka umowa;
  4. obniżeniu wysokości wynagrodzenia za pracę;
  5. wstrzymaniu awansu albo pominięciu przy awansowaniu;
  6. pominięciu przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą lub obniżeniu wysokości tych świadczeń;
  7. przeniesieniu na niższe stanowisko pracy;
  8. zawieszeniu w wykonywaniu obowiązków pracowniczych lub służbowych;
  9. przekazaniu innemu pracownikowi dotychczasowych obowiązków sygnalisty;
  10. niekorzystnej zmianie miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy;
  11. negatywnej ocenie wyników pracy lub negatywnej opinii o pracy;
  12. nałożeniu lub zastosowaniu środka dyscyplinarnego, w tym kary finansowej, lub środka o podobnym charakterze;
  13. przymusie, zastraszaniu lub wykluczeniu;
  14. mobbingu;
  15. dyskryminacji;
  16. niekorzystnym lub niesprawiedliwym traktowaniu;
  17. wstrzymaniu udziału lub pominięciu przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe;
  18. nieuzasadnionym skierowaniu na badania lekarskie, w tym badania psychiatryczne, chyba że przepisy odrębne przewidują możliwość skierowania pracownika na takie badania;
  19. działaniu zmierzającym do utrudnienia znalezienia w przyszłości pracy w danym sektorze lub w danej branży na podstawie nieformalnego lub formalnego porozumienia sektorowego lub branżowego;
  20. spowodowaniu straty finansowej, w tym gospodarczej lub utraty dochodu;
  21. wyrządzeniu innej szkody niematerialnej, w tym naruszeniu dóbr osobistych, w szczególności dobrego imienia sygnalisty.

Sygnaliści są chronieni przed wszelkimi formami represji i dyskryminacji związanej z dokonanym zgłoszeniem. Nasz Urząd Skarbowy zapewnia pełną ochronę anonimowości i poufności.

Dostępność poufnej porady dla osób rozważających dokonanie zgłoszenia zewnętrznego

Rzecznik Praw Obywatelskich zapewnia nieodpłatne, bezstronne i poufne porady indywidualne dotyczące m.in tego, czy:

  1. dane informacje są objęte mającymi zastosowanie przepisami dotyczącymi ochrony sygnalistów,
  2. z którego kanału dokonywania zgłoszeń najlepiej korzystać,
  3. jakie alternatywne procedury są dostępne, w przypadku, gdy informacje nie są objęte mającymi zastosowanie przepisami (tzw. zapewnienie "przewodnika").

Istnieje również o możliwość uzyskania wsparcia w trybie art. 41 ustawy z 5.08.2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej (Dz.U. z 2021 r. poz. 945 ze zm.). Przepis ten stanowi bowiem, że nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie przysługują osobie chcącej dokonać zgłoszenia naruszenia prawa w rozumieniu ustawy o ochronie sygnalistów

Informacje o danych kontaktowych Rzecznika Praw Obywatelskich

1)    Przez Internet
-    formularz online - https://bip.brpo.gov.pl/wniosek/index.php?lang=pl 
-    ePUAP ( Elektroniczna Skrzynka Podawcza: /RPO/SkrytkaESP ) 
-    mailowo - biurorzecznika@brpo.gov.pl 
-    WNIOSEK W JĘZYKU MIGOWYM 
2)    Pisemnie
Napisz pod adresem:
Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich
al. Solidarności 77, 00-090 Warszawa
3)    Osobiście
W jednym z punktów przyjęć interesantów - gdzie można się zgłosić do Rzecznika 
Warszawa
Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich

Adres: Aleja Solidarności 77, 00-090 Warszawa    
tel. 22 55 17 700
Przyjęcia interesantów:

  • w poniedziałek w godzinach 9.00 – 17.00
  • od wtorku do piątku w godzinach 9.00 – 15.00

Gdańsk
Biuro Pełnomocnika Terenowego RPO

Zajmuje się sprawami z woj. zachodniopomorskiego, pomorskiego i warmińsko-mazurskiego.
Adres: ul. Chmielna 54/57, 80-748 Gdańsk
Telefon bezpośredni do BPT w Gdańsku: 22 20 98 550
e-mail: gdansk@brpo.gov.pl
Przyjęcia interesantów:

  • we wtorek i czwartek w godzinach 9.00 - 15.00
  • w środę w godzinach 10.00 - 16.00

Katowice
Biuro Pełnomocnika Terenowego RPO

Zajmuje się sprawami z województw śląskiego, małopolskiego i świętokrzyskiego.
Adres: ul. Jagiellońska 25, 40-032 Katowice 
Telefon bezpośredni do BPT w Katowicach: 22 20 98 555
e-mail: katowice@brpo.gov.pl
Przyjęcia interesantów:
•    we wtorek i piątek w godzinach 9.00 – 15.00
•    w środę w godzinach 10.00 – 16.00

Wrocław
Biuro Pełnomocnika Terenowego RPO

Zajmuje się sprawami z województw dolnośląskiego, lubuskiego i opolskiego.
Adres: ul. Wierzbowa 5, 50-056 Wrocław
Telefon bezpośredni do BPT we Wrocławiu: 22 20 98 560
e-mail: wroclaw@brpo.gov.pl
Przyjęcia interesantów:

  • we wtorek i czwartek w godzinach 9.00 - 15.00
  • w środę w godzinach 10.00 - 16.00

Materiały

Sygnalista formularz zgłoszeniowy
Sygnalista​_formularz​_zgłoszeniowy.docx 0.03MB
{"register":{"columns":[]}}