METAFormy - wystawa prac
14.12.2022
Od 12 grudnia 2022 r., w Galerii Akcent prezentowana jest wystawa prac doktorskich Klaudii Laty oraz Piotra Kwaśnego, pt. "Metaformy". UWAGA: zmiana terminu finisażu
Finisaż wystawy odbędzie 2 lutego 2023 r., o godz. 11.00, a ekspozycja będzie trwała do 13 lutego 2023 r.
Autor oprawy graficznej wydarzenia: Bartłomiej Zygmunt-Siegmund
Piotr Kwaśny o obrazach Klaudii Laty
Prezentowana na wspólnej wystawie wielkoformatowa twórczość malarska Klaudii Laty nacechowana jest wyrazistą decyzją o doborze środków plastycznych. Obrazy charakteryzują się spójnością formalną kompozycji, zaskakująco precyzyjnym opracowaniem modelunków malarskich. Innymi słowy – kompozycje kształtowane są z dużą świadomością
i umiejętnością warsztatową; tkanka malarska jest jednoznacznie określona i skrupulatnie ukształtowana.
Dla mnie najważniejszym elementem, określającym większą część prac artystki jest KONTRAST, pomiędzy wręcz klasycznym warsztatem a treścią, która jest „zakryta” i jedynie sygnalizowana, a nie doprecyzowana.
Przeciwieństwo pomiędzy wyżej wymienionymi warstwami obrazu powoduje, iż ich odbiór jest subiektywny, a zarazem niezwykle sugestywny, wywierający silny wpływ na myśli i wyobraźnię, co uruchamia u wrażliwego widza szereg asocjacji i odczuć synestetycznych.
Dziękuję za wspólną wystawę, która mnie niezwykle cieszy i inspiruje. Uważam,
iż Nasze obrazy dobrze się komunikują, prowadzą plastyczny dyskurs.
To ważny znak.
dr Piotr Kwaśny
„Po śladach do siebie” – Klaudia Lata o obrazach Piotra Kwaśnego
Delikatna kolorystyka, niuanse barwne, akcenty, różnorodne struktury, ślady graficzne zestawione z wyraźnym duktem pędzla zapraszają do tego, aby podejść do prac Piotra Kwaśnego.
Staję.
Śledzę każdy ruch, każde pociągnięcie.
Odchodzę kilka kroków, żeby móc zobaczyć obrazy w całości. Żeby móc doświadczyć systemu wewnętrznych napięć.
Im dłużej patrzę, tym bardziej początkowo pozornie abstrakcyjne formy tych prac zaczynają przeobrażać się w coś na kształt pejzaży.
Swoista głębia, krótkie, impresyjne uderzenia pędzla sugerują jak gdyby drgania powietrza.
Ale dzięki temu, że nie jest to pejzaż konkretny, że jest to tylko pewne wrażenie przestrzeni można odebrać te obrazy – owszem – jako pejzaże, ale pejzaże wewnątrz nas samych...
Wtedy różnorodne środki plastyczne stosowane przez artystę nabierają nowego znaczenia.
Można powiedzieć, że mają one dopomóc oddaniu niejednorodnej, skomplikowanej struktury ludzkiego wnętrza.
Jednocześnie żadna kreska ani plama nie jest zbędna, dlatego że wszystkie działania stają się czymś w rodzaju śladów, po których można dojść do sedna własnej wrażliwości.
dr Klaudia Lata