Integrujemy się - 23-27.09.2024
10.10.2024
23 września klasy pierwsze w ramach integracji brały udział w zajęciach grupowych na kręgielni Król Kul w Sukcesji. Uczniowie Ia i Ib PLSP mogli się lepiej poznać i jednocześnie miło spędzić czas. W dniach od 24 do 25 września uczestniczyli w plenerze malarskim w Miejskim Ogrodzie Zoologicznym w Łodzi, wykonując prace rysunkowo-malarskie.
Natomiast 26 września zwiedzili ekspozycje oraz uczestniczyli w warsztatach w Muzeum Archeologicznym i Etnograficznym w Łodzi (m.in. wystawa twórczości Erwina Sówki), zobaczyli Park Staromiejski i Stary Rynek w Łodzi wraz z wystawą w Galerii Bałuckiej („Zenia Marcinkowska-Larsson. Rzeźba. Pamięć. Słowa”). Uczniowie poznawali ponadto neogotycki Kościół Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w stylu wiślano-bałtyckim, usytuowany w najwyższym punkcie dawnej Łodzi (na miejscu najstarszej świątyni katolickiej miasta).
Ostatni dzień, czyli 27 września, był poświęcony rodzinie fabrykantów. Pierwszoklasiści odwiedzili Muzeum Pałac Herbsta wraz z Galerią Sztuki Dawnej (zbiór dzieł renomowanych malarzy polskich końca XIX i początku XX stulecia). Oprowadzała ich p. Agnieszka Sowińska, nauczycielka historii sztuki.
Robert Dzięcielski
Renata Sycan
* * *
Na szlaku łódzkich zabytków
W dniach od 25 do 27 września br. klasy pierwsze i drugie odbyły zaprojektowane przez nauczyciela historii sztuki – p. Agnieszkę Sowińską – cykl lekcji muzealnych.
Pierwszym celem było przybliżenie historii Łodzi fabrykanckiej i roli naszych pierwszych przedsiębiorców w tworzeniu dziedzictwa kulturowego miasta. Klasy drugie i pierwsze miały lekcje muzealne w Pałacu Herbsta na Księżym Młynie. Młodzież mogła poznać jego architekturę – podziwiać wnętrza, ogród oraz zwiedzić wystawę arcydzieł malarstwa polskiego XIX wieku. Lekcja przybliżyła uczniom historię imperium Karola Scheiblera oraz najważniejsze style w polskim malarstwie w odniesieniu do dzieł tak wielkich mistrzów jak Jan Matejko, Henryk Rodakowski, Aleksander i Maksymilian Gierymscy, Leon Wyczółkowski, Jacek Malczewski czy Stanisław Wyspiański.
Młodzież wraz z opiekunami odbyła także spacer po Księżym Młynie. Nauczyciel historii sztuki przedstawił i opisał takie zabytki jak Muzeum Książki Artystycznej, słynne Beczki Grohmana (neogotycką bramę fabryki przy ulicy Targowej 46), Pałac Oskara Kona na terenie „Łódzkiej Filmówki” czy Pałac Karola Scheiblera (dzisiaj Muzeum Kinomatografii). W spacerach towarzyszyli uczniom nauczyciele: p. Karolina Zaorska, p. Joanna Chaniecka-Kubiak, p. Robet Dzięcielski oraz p. Renata Sycan.
Klasy drugie miały także okazję zwiedzić Muzeum Miasta Łodzi – i pod kierunkiem nauczyciela historii sztuki – p. Anny Więckowskiej-Kowalskiej – poznać historię miasta oraz rolę Izraela Poznańskiego w kształtowaniu jego wizerunku. Młodzież mogła dokładnie przestudiować architekturę Pałacu Poznańskiego także poprzez wykonywanie szkiców. Opiekę sprawowała p. Karolina Zaorska oraz p. Joanna Chaniecka-Kubiak.
Klasy pierwsze natomiast udały się do Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego na warsztaty przybliżające zawód archeologa. Nauczyciel historii sztuki oprowadził także młodzież po wystawie sztuki prehistorycznej, zwracając uwagę na najcenniejsze eksponaty. Potem w towarzystwie wychowawców (p. Renaty Sycan i p. Roberta Dzięcielskiego) wszyscy udali się na spacer po odnowionym Parku Staromiejskim w celu zobaczenia świetlnego projektu „Łódzkiego Plastyka” (zaprezentowanego później podczas Light Move Festival).
Widzieliśmy także rzeźbę (pomnik) Mojżesza (Dekalogu) autorstwa Gustawa Zemły. Była to okazja do przybliżenia historii łódzkich Żydów. Potem spacerem przeszliśmy przez Stare Miasto i odwiedziliśmy Galerię Bałucką. Prezentowana tu jest niezwykła wystawa – Zeni Marcinkowskiej-Larsson, rzeźbiarki i pisarki, która przeżyła bałuckie getto. Wystawa to pierwsza ekspozycja odnalezionych i odrestaurowanych dzieł Zeni Larsson na świecie. Spacer zakończyliśmy przy Kościele Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny na Placu Kościelnym. Uczniowie mieli tutaj okazję przeanalizować, na czym polega styl neogotycki, i zobaczyć najstarszy nagrobek łódzkiego szlachcica – Michała Wyszyńskiego – zmarłego w 1822 roku.
Klasy drugie natomiast pod kierunkiem nauczyciela historii sztuki – p. Anny Więckowskiej-Kowalskiej odwiedziły Muzeum Włókiennictwa. Uczniom towarzyszyły też p. Karolina Zaorska i p. Joanna Chaniecka-Kubiak. Główną atrakcją była wystawa polskiego projektanta mody, Arkadiusa. Przechowywane w zbiorach Centralnego Muzeum Włókiennictwa dziedzictwo artysty skonfrontowano z tkaninami artystycznymi z kolekcji muzeum, jak i ze sztuką współczesną.
Wycieczki w znaczny sposób przybliżyły uczniom dziedzictwo kulturowe Łodzi. Myślę, że przyczynią się do poszerzenia wiedzy z historii oraz historii sztuki, staną się także inspiracją do późniejszych działań twórczych.
Agnieszka Sowińska