Plener malarski w łódzkim ZOO - 23-27.09.2024
10.10.2024
Klasy trzecie uczestniczyły w jesiennym plenerze w łódzkim ZOO. Młodzież miała za zadanie wykonać szkice oraz pracę studyjną. Ważnym etapem było wybranie inspirującego obiektu. W kadrach pojawiały się ptaki, ssaki, gady i płazy. Młodzi artyści doskonalili swój warsztat artystyczny. Powstałe prace dostarczyły ogromnej satysfakcji ich autorom, którzy często spotykali się z zachwytem zwiedzających ZOO.
Marlena Szymczyk
* * *
Uczniowie Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych odwiedzili już po raz drugi Orientarium ZOO Łódź – była to kolejna przygoda i nowe wyzwania artystyczne, swoista „rozmowa” ze zwierzętami, w ich domach i na wybiegach, które są lekko zbliżone do warunków naturalnych. To, co najbardziej fascynuje w ogrodzie zoologicznym, to możliwość obejrzenia zwierząt z całego świata w jednym miejscu. Dla artysty to doskonała okazja, by obserwować ich zachowania, ruchy, kształty (proporcje), kolory i gesty.
W ZOO zobaczymy m.in. rekordowych rozmiarów krokodyla gawialowego (Krakena) oraz jego partnerkę (Penelopę), orangutany sumatrzańskie (Ketawę, Budiego i Joko), gibony, langury jawajskie, binturongi, kanczyle jawajskie, niedźwiedzie malajskie, a także małego hipopotama (Bakłażana), który wzbudza największą sympatię. W innej części ogrodu zoologicznego ujrzymy azjatyckie ptaki, które urzekają swoim pięknem i egzotyczną urodą. Wszędzie, gdzie spojrzymy, mamy wspaniały materiał do inspiracji.
Nauka poprawnej obserwacji jest podstawowym zadaniem na każdym plenerze malarskim. Zdobycie zręczności manualnej, umiejętności poprawnego odwzorowywania świata rzeczywistego – rejestrowania jego niuansów – staje się elementarnym celem zajęć artystycznych. Ważne jest także operowanie światłem jako zjawiskiem optycznym, które stanowi źródło budowania klimatu i nastroju, służy ponadto ukazaniu emocji. Bo poprzez kolor, fakturę, dynamikę lub statykę w wykonywanej kompozycji rysunkowej i malarskiej można wyrażać ekspresję.
Ciekawa kreska o charakterze ekspresyjnym i romantycznym pojawiła się w szkicach oraz pracach studyjnych przedstawiających motyle. Można było zauważyć dobrze dobraną plamę kolorystyczną i fakturę, a także poszukiwanie indywidualnej tonacji – co pozwoliło oddać poprawny ruch, charakter i proporcje obserwowanych owadów.
Plener malarski był niewątpliwie dobrą lekcją, gdyż odbiegał od zajęć stacjonarnych, w czasie których w pracowni realizuje się ćwiczenia z rysunku i malarstwa (martwej natury lub studium rysunkowego postaci). Spotkanie w ZOO z fauną, czyli światem zwierząt reprezentatywnych dla danego kraju czy środowiska, jest znakomitym ćwiczeniem plastycznym.
Istotny stał się także wymiar ekologiczny tych zajęć. Uczniowie PLSP poznali miejsce, które wspiera pulę genetyczną dzikich zwierząt (zagrożonych wyginięciem w naturalnym środowisku) i ich bioróżnorodność, prowadząc prace badawczo-naukowe (np. w ramach specjalnych programów hodowlanych różne gatunki podróżują między ogrodami zoologicznymi – pozwala to na zadbanie o ich odpowiednią pulę genową i bezpieczny rozród). Uczniowie zatem nie tylko realizowali szkice rysunkowe i kolorystyczne, prace malarsko-studyjne w różnych technikach i formatach (zgodnie z podanym programem pleneru), ale i poszerzali swoją wiedzę.
Owocem działań plastyczno-edukacyjnych będzie wystawa poplenerowa. Ukaże ona dorobek artystyczny uczniów, ich wrażliwość, sposób widzenia i interpretowania rzeczywistości, ponieważ młodzież rejestrując świat przyrody, ujawniała swoje emocje oraz inspiracje, które zrodziły się podczas wizyty w łódzkim ogrodzie zoologicznym.
autorzy: Paweł Nowakowski, Piotr Izydorczyk
korekta i edycja tekstu: Karolina Zaorska