Edukacja dla pokoju - Jak rozumieć przeszły i współczesny świat?
25.11.2024
W dniu 6 listopada 2024 roku w Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych im. Piotra Potworowskiego w Poznaniu miało miejsce uroczyste rozpoczęcie projektu edukacyjnego „Edukacja dla pokoju - Jak rozumieć przeszły i współczesny świat?”
Projekt ma na celu upamiętnienie jeńców angielskich oraz obywateli narodowości żydowskiej, więźniów obozu pracy przymusowej dla Żydów na Junikowie, który w latach 1940-1943 mieścił się na terenie zajmowanym obecnie przez naszą szkołę. Pomyślany w duchu dialogu międzypokoleniowego i międzykulturowego ma wpływać na kształtowanie się postaw tolerancji, poszanowania życia i godności ludzkiej, dziedzictwa kulturowego narodów, a także pokojowego rozwiązywania konfliktów.
Jego autorami są Genowefa Wasiak, Elżbieta Leszczyńska, Andrzej Maldzis oraz Alicja Chabowska i jest realizowany we współpracy z Komitetem Inicjatywnym, Gminą Wyznaniową Żydowską w Poznaniu, Muzeum Martyrologicznym w Żabikowie, Instytutem Kultury Europejskiej w Gnieźnie , Wydziałem Historii UAM w Poznaniu, Sceną Muzyczną PLSP w Poznaniu.
Adresatami projektu są: uczniowie PLSP w Poznaniu, ich rodzice, nauczyciele liceum, historycy, społeczność lokalna Junikowa oraz Wielkopolanie.
Uroczystość otworzyła dyrektor PLSP w Poznaniu Pani Alicja Chabowska, która na wstępie powitała wszystkich przybyłych gości; Michała Szymanowskiego, Genowefę Wasiak, Elżbietę Leszczyńską, dr Wojciecha Szweda, przedstawicieli Komitetu inicjatywnego. Reprezentujących Gminę Żydowskiej w Poznaniu, jej Przewodniczącą Alicję Kobus oraz Aleksandra Imasa. Dyrektor Muzeum Martyrologicznego w Żabikowie dr Annę Ziółkowską oraz Patrycję Hajder adiunkta, edukatora z tegoż muzeum. Prof. zw. dr hab. Elizę Grzelak z Instytutu Kultury Europejskiej UAM w Gnieźnie oraz prof. zw. dr hab. Stanisława Jankowiaka, kierownika Zakładu Historii Najnowszej UAM w Poznaniu, a także Czesława Kruczka zastępcę Dyrektora Departamentu Edukacji i Kultury przy Urzędzie Marszałkowskim w Poznaniu.
Po powitaniu, pani dyrektor złożyła podziękowania wszystkim instytucjom, które wyraziły zgodę na objęcie naszego projektu swoim patronatem, do których należą; Muzeum Martyrologiczne w Żabikowie, Wydział Historii UAM w Poznaniu, Instytut Kultury Europejskiej UAM w Gnieźnie, Departament Edukacji i Kultury przy Urzędzie Marszałkowskim w Poznaniu oraz działające przy PLSP - Stowarzyszenie Kreska.
Po krótkim komentarzu do projektu Pani prof. zw. dr hab. Elizy Grzelak z Instytutu Kultury Europejskiej UAM w Gnieźnie głos zabrał koordynator projektu Pan Andrzej Maldzis, który przedstawił informację o tym co już w jego ramach zostało zrobione, jak również zadania zaplanowane do realizacji w roku szkolnym 2024/2025.
W drugiej części, zebrani na uroczystości goście mieli okazję posłuchać dwóch wykładów, z których pierwszy, noszący tytuł Obozy pracy przymusowej dla Żydów w okupowanej Wielkopolsce w latach 1941-1943 wygłosiła Pani dr Anna Ziółkowska, dyrektor Muzeum Martyrologicznego w Żabikowie. Drugim prelegentem był prof. zw. dr hab. Pan Stanisław Jankowiak, kierownik Zakładu Historii Najnowszej UAM w Poznaniu. Jego wystąpienie, zatytułowane Przeszłość jako lekcja i oskarżenie. Jak radzić sobie z prawdą historyczną? był próbą znalezienia odpowiedzi na pytania czy i jak wiedza historyczna może stać się prawdziwą nauczycielką życia. W jaki sposób radzić sobie z manipulowaniem faktami historii, które aktualnie, w dynamicznie przebiegającym procesie zmian społeczno-politycznych nie rzadko wykorzystywane są do tworzenia mitologii, na użytek grup, polityki itp.. Odnosząc się bezpośrednio do naszej rzeczywistości społecznej mówca wskazał na jedną z możliwych dróg, pojednanie.
W listopadzie, w ramach projektu edukacyjnego „Edukacja dla pokoju - Jak rozumieć przeszły i współczesny świat?”, w ramach lekcji wychowawczych klas od 1-5 miały miejsce warsztaty historyczne zatytułowane „Praca, ból, cierpienie.” - Nieznana historia Junikowa. Ich autorką jest, pełniąca funkcję edukatora w Muzeum Martyrologicznym w Żabikowie Pani Patrycja Hajder. Celem tych lekcji było zapoznanie uczniów z wojenną historią Junikowa, a dokładniej miejsca, w którym dzisiaj znajduje się budynek PLSP w Poznaniu. Lekcje podzielone zostały na dwie części. W pierwszej z nich uczniowie poproszeni zostali o przeprowadzenie śledztwa historycznego. Pracując ze źródłami odkrywali tło i okoliczności powstania, najpierw obozu dla jeńców angielskich, a następnie obozu pracy przymusowej Judenarbeitslager - Lenzingen na Junikowie wraz jego filią, która znajdowała się na terenie zajmowanym obecnie przez Międzynarodowe Targi Poznańskie. W części drugiej obejrzeli film zatytułowany „W cieniu śmierci”. Była to relacja świadka tamtych czasów, opowiedziana przez mieszkańca Poznania, pana Tadeusza Śmigla, który będąc kilkunastoletnim chłopcem, wyznaczony został do pracy w obozie jako goniec.
W imieniu uczniów i wychowawców klas chciałbym bardzo serdecznie podziękować Pani Patrycji Hajder za ich przeprowadzenie.
Koordynator projektu Andrzej Maldzis