Warsztaty metodyczne dla nauczycieli szkół plastycznych Drzeworyt japoński – mokuhanga
01.03.2023
Warsztaty realizowane w ramach doskonalenia zawodowego nauczycieli szkół artystycznych i placówek organizowanego przez Centrum Edukacji Artystycznej.
Celem warsztatów jest zapoznanie nauczycieli szkół plastycznych z techniką tradycyjnego japońskiego drzeworytu barwnego. Przedstawienie rysu historycznego techniki, najistotniejszych dzieł, stosowanych narzędzi i materiałów oraz metody pracy. Przygotowanie metodyczne nauczycieli z zakresu techniki barwnego drzeworytu japońskiego przy zastosowaniu metody redukcyjnej. Wskazanie potencjału techniki w podnoszeniu atrakcyjności, jak i efektywności kształcenia artystycznego w szkołach plastycznych w ramach obowiązkowych lub pozalekcyjnych zajęć artystycznych.
Warsztaty skierowane do nauczycieli przedmiotów artystycznych w szkołach plastycznych regionu małopolskiego i świętokrzyskiego. Założeniem warsztatów jest wyposażenie nauczycieli w wiedzę dotyczącą metod nauczania techniki drzeworytu japońskiego oraz umiejętność ich stosowania. Nabywanie kluczowych wiadomości i umiejętności przygotowania warsztatu pracy oraz realizacji ćwiczeń praktycznych w oparciu o ogólnodostępne na polskim rynku materiały i narzędzia.
Formuła wydarzenia przewiduje podział na dwie części. W części pierwszej wygłoszony zostanie wykład wprowadzający uczestników w temat warsztatów, natomiast część druga przeprowadzona zostanie metodą warsztatową, poprzez trening nowych umiejętności. Część warsztatowa zakłada bazowanie na dotychczasowej wiedzy i doświadczeniu grupy, posiadanych umiejętnościach uczestników oraz dzieleniu się nimi w trakcie warsztatów.
Wykładowcy:
dr Anna Król – Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie, Wydział Malarstwa.
Kierownik Katedry Edukacji Artystycznej na Wydziale Malarstwa krakowskiej ASP – prowadzi zajęcia w Pracowni Pedagogiki i Upowszechniania Sztuki. Doktor nauk humanistycznych w zakresie historii sztuki, muzealnik, kurator, aranżer wystaw, absolwentka historii sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kustosz dyplomowany i kurator w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha. Koordynator wystawy Mistrzowie ukiyo-e, prezentującej dokonania największych twórców drzeworytów japońskich ukiyo-e, aranżer wystawy Utamaro. Inne spojrzenie pierwszej wystawy drzeworytów artysty w Polsce oraz wystawy Kolekcja. Utamaro, Hiroshige przedstawiającej arcydzieła największych twórców drzeworytów ukiyo-e oraz przykłady japonizmu w polskim malarstwie i grafice.
mgr Jacek Machowski – Uniwersytet Rzeszowski, Instytut Sztuk Pięknych
Asystent w Instytucie Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego – prowadzi zajęcia z technik druku wklęsłego, mediów interaktywnych oraz typografii. Doktorant Szkoły Doktorskiej Uniwersytetu
Rzeszowskiego. W ramach doktoratu zajmuje się drzeworytem japońskim (mokuhanga) i jego adaptacją do warunków europejskich. Propaguje, w ramach swojej twórczości artystycznej oraz prowadzonych zajęć i warsztatów, technikę drzeworytu japońskiego, która mimo ogromnej rozpoznawalności jest stosunkowo rzadko wykonywana w Polsce. Warsztaty drzeworytu japońskiego prowadził m.in. w Akademii Sztuki w Szczecinie, Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, jest organizatorem Babiogórskiego Pleneru Drzeworytniczego.
Uczestnicy:
Zespół Szkół Plastycznych w Tarnowie ― organizator
Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Krakowie
Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Nowym Wiśniczu
Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Zakopanem
Katolickie Liceum Sztuk Plastycznych w Nowym Sączu
Program warsztatów:
9.00–9.15 Powitanie uczestników, przedstawienie wykładowców oraz przypomnienie programu warsztatów.
9.15–10.45 Wykład dr Anny Król na temat tradycyjnego drzeworytu japońskiego, omówienie historii techniki, reprezentatywnych przykładów, stosowanych narzędzi i materiałów,
10.45–11.00 Przerwa.
11.00–14.00 Warsztaty prowadzone przez mgr. Jacka Machowskiego z zakresu przygotowania warsztatu pracy, bazującego na ogólnodostępnych narzędziach i materiałach oraz wykorzystania techniki barwnego drzeworytu japońskiego w ramach zajęć artystycznych w szkołach plastycznych. Opracowanie przez uczestników matrycy drzeworytniczej przy zastosowaniu metody redukcyjnej oraz wykonanie nakładu odbitek. Dzielenie się doświadczeniami z zakresu wykorzystania nieszablonowych technik graficznych w ramach realizowanych w szkołach plastycznych zajęć edukacyjnych oraz ocena możliwości wykorzystania techniki drzeworytu japońskiego w ramach nauczanych przedmiotów artystycznych.
14.00–14.30 Przerwa.
14.30–15.15 Omówienie wykonanych prac graficznych oraz podsumowanie warsztatów. Dyskusja i wnioski.