W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Warsztaty VR

28.10.2024

Na szarym tle napis "JASKINIA VR Jowita Guja, Adam Żądło interaktywna instalacjaZ prawej i na dole model oka podpięty łańcuchem do starych kajdanów.

Grupa uczniów z klas trzecich PLSP im. Jana Matejki w Nowym Wiśniczu w poniedziałek, 28 października miała możliwość doświadczyć instalacji - “Jaskinia VR”.

Ta interaktywna instalacja w wirtualnej rzeczywistości, stworzona przez Jowitę Guję i Adama Żądło, zainspirowana jest platońską "Alegorią Jaskini". To dzieło artystyczno-filozoficzne przenosi uczestników do wykreowanej przestrzeni VR, zapraszając ich do symbolicznej podróży – wspinaczki i eksploracji, która odzwierciedla proces wyzwalania się z ograniczeń percepcyjnych i społecznych. Dzięki fizycznemu zaangażowaniu – widzowie mogą doświadczyć pełni znaczenia alegorii, podkreślając, że filozofia wymaga zaangażowania zarówno umysłu, jak i ciała.  

Niezwykłe wrażenie wywarło samo miejsce prezentacji instalacji. Galeria Baszta, mieszcząca się Centrum Kultury w Dworku Białoprądnickim w Krakowie, to wyjątkowa przestrzeń wystawiennicza, zlokalizowana w podziemiach ruin XVI-wiecznej baszty. Od momentu założenia w 2018 roku miejsce to stało się gospodarzem licznych instalacji i performansów artystycznych, które nawiązują do jego historycznego, introspektywnego charakteru.  

Ze względu na oryginalne położenie, ekspozycje w Galerii Baszta skupiają się na tworzeniu doświadczeń typu site-specific, gdzie artystyczna kreacja łączy się ze specyficzną atmosferą piwnic, kamiennego wykończenia oraz kontrolowanej temperatury. Ta wyjątkowa sceneria, odmienna od typowych, jasnych galerii, oferuje bardziej intymne i kontemplacyjne doświadczenie sztuki współczesnej, angażując zmysły i budując głębszą relację z widzem.  

Uczniowie wzięli również udział w badaniu - rozmowie na temat doświadczenia. Wyniki badań pozwolą pogłębić zrozumienie doświadczeń użytkowników VRsofy: the Cave. Wizycie w „Jaskini” towarzyszyły warsztaty, w czasie których młodzież, pracując w kilkuosobowych grupach, przygotowała rysunkowe, komiksowe, teatralne i muzyczne ilustracje wylosowanych cytatów znanych filozofów. Podsumowaniem była prezentacja opracowanych materiałów drugiej grupie w celu „przypisania” odpowiednich interpretacji konkretnym cytatom. 

Dodatkowym walorem była piękna pogoda, która pozwoliła skorzystać z jesiennych uroków parkowego otoczenia dworku.  

 

Baner generyczny - Fot. Organizacje Pozarządowe

Fot. Barbara Szota Rekieć

Zdjęcia (7)

{"register":{"columns":[]}}