Oszustwo "na BLIK"
22.09.2023
Oszustwo na BLIK to jedna z częściej spotykanych metod przestępców w ostatnim czasie.
Szanowni Państwo
Proszę uważać na wyłudzenia z wykorzystaniem płatności mobilnych. Oszustwo na BLIK to jedna z częściej spotykanych metod przestępców w ostatnim czasie.
Na czym polega ta metoda:
Oszust łamie zabezpieczenia konta w mediach społecznościowych (np. Facebook) i podszywa się pod kogoś z grona Waszych bliskich znajomych (sprawdza z kim najwięcej rozmawiacie poprzez komunikatory).
Następnie korzystając z tożsamości osoby, której konto zostało „złamane” kontaktuje się z potencjalną ofiarą za pośrednictwem komunikatora (np. Messenger, Whatsapp) przesyłając wiadomość typu:
"Cześć, masz może blika? Bo robię właśnie ważne zamówienie a na liście płatności natychmiastowych jest tylko BLIK. Ja oczywiście zaraz oddam Ci kasę przelewem"
Historia opisana w przesłanej wiadomości może być różna, ale pochodzi z konta Waszego znajomego i bardzo często oszust odpowiada na dalsze pytania.
Po przesłaniu kodu BLIK i zatwierdzeniu transakcji pieniądze znikają z Waszego konta a kontakt z oszustem się urywa.
Jak uniknąć oszustwa na BLIK:
- Nigdy nie klikaj w podejrzane linki otrzymywane mailem bądź za pomocą komunikatorów (w ten sposób oszust przejmuje konto)
- Nie używaj jednakowych haseł do różnych portali – stosuj uwierzytelnianie dwuskładnikowe (hasło i kod np. SMS)
- Nie podawaj kodu BLIK drogą elektroniczną bez upewnienia się kto o to prosi (zadzwoń do znajomego i upewnij się, że to on)
- Jeżeli zauważysz, że doszło do włamania na twoje konto w mediach społecznościowych od razu poinformuj osoby w gronie znajomych. Napisz do nich wiadomości z ostrzeżeniem, nie tylko w prywatnej konwersacji, ale też na stronie głównej konta.
- Przekaż to ostrzeżenie Swoim znajomym i rodzinie.