Pomoc dla powodzian
Każdy poszkodowany może uzyskać pomoc finansową.
W zależności od sytuacji, w której się znajdujesz, możesz skorzystać także z innych form pomocy:
- dla kredytobiorców,
- dla firm,
- dla pracowników
- dla pracodawców,
- dla rolników,
- dla osób z niepełnosprawnościami,
- dla dzieci,
- dla studentów,
- psychologicznej.
Możesz też zostać zwolniony(a) z niektórych opłat i podatków.
Szczegóły dotyczące konkretnej pomocy znajdziesz poniżej.
Pomoc finansowa
10 tys. zł natychmiastowego i bezzwrotnego wsparcia
- 8 tys. zł pomocy z tytułu pomocy społecznej,
- 2 tys. zł zasiłku powodziowego.
Środki możesz przeznaczyć na:
- posprzątanie po powodzi,
- zakup leków, żywności, ubrań artykułów higienicznych, sprzętu AGD.
Zgłoś się do swojego urzędu gminy lub ośrodka pomocy społecznej.
- Na złożenie wniosku o 8 tysięcy złotych pomocy z tytułu pomocy społecznej masz 30 dni od dnia wystąpienia zdarzenia.
- Na złożenie wniosku o 2 tysiące złotych zasiłku powodziowego masz czas do 15 marca 2025.
Zwiększony zostanie zasiłek powodziowy o 1000 zł brutto.
- Kwota umożliwi wsparcie dotyczące nabycia energii elektrycznej niezbędnej do osuszenia mieszkania czy domu.
Środki na odbudowę i naprawę szkód po powodzi
- do 100 tys. zł na remont lub odbudowę budynków gospodarczych,
- do 200 tys. zł na remont lub odbudowę budynków mieszkalnych.
Zgłoś się do swojego urzędu gminy lub ośrodka pomocy społecznej. Masz na to czas do 15.03.2025 r.
Jednorazowy dodatek dla pracowników socjalnych
Pracownikom socjalnym, którzy przeprowadzają rodzinne wywiady środowiskowe w czasie powodzi, w tym pracownikom socjalnym przeniesionym do wykonywania tych obowiązków przysługuje jednorazowy dodatek w wysokości 2 tys. zł.
Dowiedz się więcej
Pozostałe formy pomocy
Dla kredytobiorców
Kredytobiorca, którego dom jednorodzinny lub lokal mieszkalny, których dotyczy kredyt mieszkaniowy zostały uszkodzone lub zniszczone na skutek powodzi, oraz który utracił, chociażby czasowo, możliwość korzystania z tego domu, jego części lub tego lokalu – może otrzymać wsparcie finansowe z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców (FWK).
- W tym celu kredytobiorca musi złożyć wniosek do swojego kredytodawcy w postaci papierowej lub elektronicznej, w tym przez system bankowości elektronicznej.
- FWK będzie spłacał raty przez 12 miesięcy.
- Pomoc jest bezzwrotna i niezależna od wysokości raty i waluty, w której udzielono kredytu.
- Pomoc jest zwolniona z opodatkowania.
Dla firm
Przedsiębiorcy poszkodowani w powodzi mogą liczyć na ulgi w spłacie składek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS):
- rozłożenie na raty należności podatkowych,
- umorzenie zaległości podatkowej,
- odroczenie terminu zapłaty należności podatkowych.
Przedsiębiorca może skorzystać z pomocy doradcy do spraw ulg i umorzeń w wybranych placówkach ZUS. Pomogą mu również pracownicy sali obsługi klientów.
Przedsiębiorcy mogą także skorzystać z:
- ulg stanowiących pomoc publiczną,
- ulg niebędących pomocą publiczną,
- pomocy de minimis.
Gdzie aplikować:
- we właściwym urzędzie skarbowym,
- poprzez stronę biznes.gov.pl lub
- przez konto w e-Urzędzie Skarbowym.
Dla pracowników
Pracownicy mogą ubiegać się o:
- rekompensatę (wynagrodzenie minimalne) za nieobecność w pracy spowodowaną powodzią (za maksymalnie dziesięć dni),
- środki z Funduszu Świadczeń Socjalnych w swoim zakładzie pracy.
Pracownikom poszkodowanym w wyniku powodzi przysługuje prawo do zwolnienia od pracy w wymiarze do 20 dni w celu usuwania skutków powodzi w odniesieniu bezpośrednio do swojego mienia lub mienia osób bliskich – z zachowaniem prawa do 100% należnego wynagrodzenia.
Pracownikowi, który zamieszkuje na obszarze objętym stanem klęski żywiołowej, w miejsce kodeksowego urlopu na żądanie w wymiarze 4 dni, przysługuje urlop udzielany na tych samych zasadach w wymiarze do 8 dni.
- Pracownik zamieszkujący na obszarze objętym stanem klęski żywiołowej może skorzystać z normalnego urlopu wypoczynkowego nie tylko w pełnym dniach, ale także w wymiarze godzinowym.
- Pracownik ma prawo złożyć wniosek o zmniejszenie czasu pracy do połowy (papierowo lub elektronicznie). Pracodawca jest zobowiązany taki wniosek uznać w ciągu 2 dni od otrzymania wniosku.
- Pracownik nie musi wykonywać pracy w godzinach nadliczbowych i nie będzie musiał wykonywać pracy poza jego stałym miejscem pracy
Jeśli pracownik nie może wrócić do pracy w pełnym godzinowym wymiarze, może wystąpić z wnioskiem o zmniejszenie czasu pracy maksymalnie do połowy etatu, a pracodawca musi rozpatrzyć go w ciągu 2 dni z możliwością odmowy jedynie w wyjątkowych sytuacjach, o czym również musi poinformować w tym samym terminie.
Dla pracodawców
Pracodawcy mogą ubiegać się o:
- umorzenie wcześniejszej refundacji na wyposażenie lub doposażenie stanowisk pracy, jeśli uległy one zniszczeniu,
- zwrot części kosztów potrzebnych na utrzymanie zatrudnienia pracownika,
- nieoprocentowaną pożyczkę na utrzymanie miejsc pracy.
Osoby zobowiązane do odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, które nie opłaciły na skutek powodzi składek w terminie, mogą uniknąć kar i odsetek.
Jeśli na skutek powodzi miejsce pracy uległo zniszczeniu, pracodawca może ubiegać się o umorzenie wcześniejszej refundacji na wyposażenie lub doposażenie stanowisk pracy.
- Odpowiedni wniosek musi złożyć do urzędu pracy do 31.12.2024.
- Starosta na wniosek poszkodowanego dokonuje umorzenia w terminie do 31.12.2024.
Dla rolników
Producenci rolni poszkodowani przez powódź mogą ubiegać się o:
- ulgi w podatku rolnym (w przypadku wprowadzenia stanu klęski żywiołowej wójt może przyznać podatnikowi ulgę w podatku rolnym przez zaniechanie jego ustalenia albo poboru w całości lub w części),
- pomoc w opłatach składek Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Rolników (KRUS):
- odroczenie płatności,
- rozłożenie na raty lub
- umorzenie składek,
- pomoc w opłatach na rzecz Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR):
- odroczenie,
- rozłożenie na raty płatności z tytułu sprzedaży lub dzierżawy,
- umorzenie czynszu z tytułu dzierżawy.
Do 31 grudnia 2025 r. nie ma obowiązku ponoszenia opłat za badania w okręgowych stacjach chemiczno-rolniczych.
- Stacje nie będą pobierały opłat za: analizy fizyczne, fizykochemiczne, chemiczne i biologiczne gleb mineralnych i organicznych, badania gleb na potrzeby doradztwa nawozowego, opracowanie wyników przeprowadzonych analiz i badań, a także za działalność szkoleniową i informacyjną.
Do 31 grudnia 2025 r. Wojewódzkie Inspektoraty Ochrony Środowiska nie będą nakładać na poszkodowanych rolników opłat za brak dokumentacji związanej z realizacją programu azotanowego oraz za nieposiadanie płyt obornikowych i zbiorników na nawozy naturalne.
Dla osób z niepełnosprawnościami
W terminie do 15 września 2025 r. istnieje możliwość specjalnego wykorzystania środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) na:
- utrzymanie miejsc pracy osób niepełnosprawnych,
- odtworzenie zniszczonej lub utraconej infrastruktury i wyposażenia,
- pomoc dla osób niepełnosprawnych na zakup sprzętu rehabilitacyjnego,
- usunięcie szkód w obrębie zlikwidowanych uprzednio barier technicznych i architektonicznych,
- dofinansowanie do oprocentowania kredytów bankowych zaciągniętych na likwidację skutków powodzi w związku z zatrudnianiem i rehabilitacją osób niepełnosprawnych.
Osoby bezrobotne mają prawo do specjalnego świadczenia – na wniosek osoby bezrobotnej starosta może przyznać prawo do świadczenia w wysokości zasiłku dla bezrobotnych za okres poprzedzający dzień zarejestrowania się poszkodowanego bezrobotnego w powiatowym urzędzie pracy, przypadający w okresie do dnia 31 października 2024 r., jeżeli opóźnienie w rejestracji było spowodowane powodzią.
Rodzicom oraz opiekunom dorosłych osób z niepełnosprawnościami, którzy w związku ze zniszczeniem placówek pobytu podopiecznych sprawują nad nimi opiekę, przysługuje dodatkowy zasiłek w wysokości 80% wynagrodzenia.
- Jest to zasiłek dodatkowy do już funkcjonującego zasiłku na 30 dni. Wypłaca go ZUS, jak w przypadku urlopu chorobowego. Zasiłek przysługuje pod warunkiem, że dziecko/dorosła nie uczęszcza w tym czasie do innej placówki.
Dla dzieci
Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) dysponuje także osobnym funduszem rządowym na pomoc dzieciom, które zostały poszkodowane przez powódź.
Środki mogą zostać przeznaczone np. na zakup podręczników czy wyjazdy dla podratowania zdrowia.
Zasiłek losowy dla dziecka lub ucznia wynosi 1 000 zł. Maksymalna kwota dofinansowania wyjazdu wynosi 1 540 zł na ucznia.
Kto jest uprawniony
Dla studentów
Zapomoga z funduszu stypendialnego
Student, który znalazł się przejściowo w trudnej sytuacji życiowej (np. wskutek powodzi), ma prawo do uzyskania w uczelni jednorazowej zapomogi z funduszu stypendialnego.
Zapomoga przyznawana jest przez uczelnię na wniosek studenta. Wysokość zapomogi ustala uczelnia na podstawie regulaminu świadczeń dla studentów. Student może ubiegać się o zapomogę dwa razy w roku akademickim.
Dla przedsiębiorców
Wprowadzono zwrot kosztów zakupu kas fiskalnych dla przedsiębiorców z terenów objętych powodzią.
- Rozwiązanie dotyczy przedsiębiorców, którzy mieszkają lub posiadają siedzibę (zarząd) i prowadzą działalność na terenach gmin objętych stanem klęski żywiołowej.
- Dodatkowo producenci i importerzy kas fiskalnych zrzeszeni w Krajowej Izbie Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji zadeklarowali pomoc przedsiębiorcom w przeprowadzeniu badań kas, które uległy uszkodzeniu w powodzi, oraz specjalną propozycję dla przedsiębiorców, którzy utracili kasy w wyniku powodzi.
Turystyczny Fundusz Pomocowy będzie mógł wypłacać organizatorom turystyki dotacje w celu zapobiegania skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia
Przedsiębiorca ma możliwość wystąpienia do ZUS o przyznanie tzw. świadczenia interwencyjnego.
- Świadczenie będzie przyznawane niezwłocznie po złożeniu wniosku. Ma umożliwić kontynuację prowadzenia działalności gospodarczej, w szczególności odbudowę szkód wywołanych przez kataklizm.
Przedsiębiorca może zawnioskować o wypłatę wsparcia w wysokości ustalonej zgodnie z wybranym przez siebie sposobem, tj. jako:
- 16 tys. zł wsparcia na każdą osobę zgłoszoną do ubezpieczenia w ZUS lub
- 75 proc. średniomiesięcznego przychodu za rok poprzedni.
Korzystając z pomocy przedsiębiorca musi utrzymać stanu zatrudnienia i dalszego prowadzenia działalności gospodarczej przez okres 6 miesięcy.
- Szacuje się, że w ramach świadczenia interwencyjnego może zostać udzielone wsparcie na sumę ok. 1 mld zł.
Wprowadzono czasowe przedłużenie licencji na prowadzenie transportu drogowego, bez konieczności odnowienia ważności uprawnień przewozowych.
Pomoc dla Funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej oraz Państwowej Straży Pożarnej
Funkcjonariusze Policji, Straży Granicznej oraz Państwowej Straży Pożarnej otrzymają rekompensaty za czas służby, który przekracza 40 godzin tygodniowo.
- Chodzi o funkcjonariuszy pełniących służbę od 13 września do 31 października 2024 roku, realizujących zadania związane ze stanem klęski żywiołowej.
Wprowadzona została możliwość szczepień funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej i strażaków Państwowej Straży Pożarnej.
Dla podmiotów leczniczych
Podmioty, które posiadają umowę z NFZ mogą modyfikować warunki i miejsca wykonywania świadczeń za zgodą Prezesa NFZ.
Podmioty, które nie posiadają umowy z NFZ lub posiadają umowę z Funduszem, ale w rodzaju i zakresie innym niż wymagana do udzielania koniecznych świadczeń, mają prawo do wynagrodzenia za udzielone świadczenia opieki zdrowotnej pod warunkiem uzyskania zgody Prezesa Funduszu.
Dla pacjentów
Pacjenci, którzy przerwali pobyt w uzdrowiskach przed 15 dniem, mają prawo do kontynuacji jego realizacji na podstawie dodatkowego skierowania.
Pacjenci, którzy nie rozpoczęli leczenia uzdrowiskowego i rehabilitacji uzdrowiskowej mają prawo do realizacji świadczeń u innego świadczeniodawcy.
Zniesiony został obowiązek posiadania skierowania do uzyskania świadczeń psychologicznych dla dorosłych.
Dla samorządów
Zniesiony został limit dofinansowania na poziomie 80% do dotacji celowych dla samorządów z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej na realizację przez nie zadań dotyczących zapobiegania skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia.
Samorządy mogą delegować pracowników socjalnych do wsparcia powodzian z terenu całego kraju.
- Odciąży to lokalne samorządy i przyspieszy wypłatę świadczeń dla osób dotkniętych powodzią.
Wójt (burmistrz, prezydent miasta) może upoważnić, w formie pisemnej, każdego pracownika urzędu gminy oraz gminnej jednostki organizacyjnej do wydawania decyzji o przyznaniu zasiłku oraz do wypłaty zasiłku.
Środki z Funduszu Solidarnościowego mogą być przeznaczone na centra opiekuńczomieszkalne, finansowanie remontów, readaptację placówek i terenu oraz zakup sprzętu.
Samorządy otrzymają bezzwrotne wsparcie finansowe z Funduszu Dopłat obsługiwanego przez BGK na budowę mieszkań dla osób, które straciły w wyniku powodzi miejsce zamieszkania oraz na remonty zniszczonych mieszkań komunalnych.
- Gminy mogą przeznaczyć pomoc finansową na:
- budowę nowego budynku,
- remont gminnego pustostanu,
- przebudowę budynku usługowego lub gospodarczego na budynek mieszkalny,
- zakup lokalu mieszkalnego.
Wielkość bezzwrotnego wsparcia:
- tworzenie mieszkań komunalnych – w wysokości 100 proc. kosztów przedsięwzięcia,
- remont zamieszkanych mieszkań komunalnych – w wysokości 70 proc. (w przypadku współfinansowania z Funduszu Termomodernizacji i Remontów) lub 100 proc. kosztów przedsięwzięcia (bez zaangażowania środków finansowych TERMO),
- remont zamieszkanych lokali mieszkalnych w zasobie SIM lub TBS, które powstały wcześniej z udziałem środków Funduszu Dopłat lub w ramach rządowego programu preferencyjnych kredytów dla inwestorów społecznego budownictwa czynszowego – w wysokości 70 proc. kosztów przedsięwzięcia.
Wprowadzono premie remontowe dla właścicieli i zarządców budynków (w tym wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych) poszkodowanych w powodzi.
Umożliwione zostało niezwłoczne zapewnienie telekomunikacji mobilnej na terenach zalanych poprzez:
- skrócenie terminu na uruchomienie przenośnych wolno stojących masztów antenowych oraz nieodpłatne udostepnienie przez samorządy nieruchomości, które mogą być wykorzystane na umieszczenie tych masztów,
- zobowiązanie operatorów mobilnych do współpracy, jeśli sieć właściwa dla danego użytkownika jest niedostępna, a na danym obszarze jest działająca sieć innego operatora (tzw. Roaming krajowy).
Umożliwiona została sprawna i odformalizowana odbudowa szeroko rozumianej infrastruktury telekomunikacyjnej, która została zniszczona w wyniku działania żywiołu, poprzez:
- odsunięcie w czasie konieczności przeprowadzenie pomiarów pól elektromagnetycznych w środowisku z instalacji telekomunikacyjnych;
- rezygnację z konieczności uzyskania pozwolenia na budowę oraz zgłoszenia właściwemu organowi administracji architektoniczno-budowlanej przy odbudowie infrastruktury telekomunikacyjnej i infrastruktury technicznej oraz podbudowy słupowej i przyłączy telekomunikacyjnych;
- rezygnację z decyzji lokalizacyjnej oraz decyzji na zajecie pasa drogowego w myśl ustawy o drogach publicznych, aby stosować przepisy w zakresie usuwania awarii.
Urządzenia, które zostały nadmiarowo zakupione w ubiegłorocznym programie „Laptop dla ucznia” zostaną przekazane w pierwszej kolejności do szkół na terenach objętych klęską żywiołową.
- Dodatkowo laptopy będą mogły także trafiać do poradni psychologiczno-pedagogicznych.
Wprowadzoneo dofinansowanie ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg dla samorządów:
- JST będą mogły otrzymać środki na zadanie powodziowe w wysokości 100% kosztów realizacji tego zadania (nie więcej niż 100 mln zł),
Uproszczono procedury administracyjne na odbudowę budowli przeciwpowodziowych, dróg, linii kolejowych i dworców kolejowych zniszczonych na skutek powodzi.
Możliwe jest finasowanie remontów przedszkoli po powodzi z rezerwy subwencji oświatowej.
Wprowadzono tymczasowe zniesienie ograniczenia liczby uczniów w klasach na terenach powodziowych.
Umożliwiono do końca 2026 roku wsparcia dla terenów objętych powodzią z Funduszu Transformacji Województwa Śląskiego.
- Fundusz może udzielać samorządom oraz samorządowym osobom prawnym, które realizują przedsięwzięcia w zakresie usuwania skutków powodzi dwóch form wsparcia:
- gwarancji i poręczeń,
- wsparcia, w tym w formach bezzwrotnych.
- Wsparcie nadzwyczajne może być udzielone na realizację przedsięwzięć polegających m.in. na rozbiórce, odbudowie, przebudowie, nadbudowie lub remoncie zniszczonych lub uszkodzonych budynków użyteczności publicznej oraz zniszczonej lub uszkodzonej infrastruktury technicznej.
Wprowadzony został przepis, który umożliwia udzielanie pomocy publicznej ze środków pochodzących z instrumentów zwrotnych w ramach polityki spójności.
- Rozwiązanie pozwoli Ministrowi Funduszy i Polityki Regionalnej wydać rozporządzenie na udzielanie pomocy publicznej zgodnej z celami ustawy o przeciwdziałaniu skutkom powodzi.
Umożliwione zostało odstąpienie od stosowania niekonkurencyjnego trybu wyboru projektów realizowanych w ramach programów finansowanych ze środków UE.
- Na terenach dotkniętych powodzią możliwe będzie szybkie dofinansowanie projektów, bez konieczności prowadzenia procedur konkursowych i bez ustawowych rygorów obowiązujących dla naboru pozakonkurencyjnego.
- Pozwoli to na szybkie dofinansowanie projektów związanych np. z odbudową uszkodzonych w powodzi szpitali, infrastruktury drogowej, hydrotechnicznej itd.
Wprowadzony został przepis, który umożliwia uproszczoną procedurę zmiany programów polityki spójności.
- Dzięki temu możliwe będzie niezwłoczne wprowadzenie do programów nowych kategorii działań związanych z usuwaniem skutków powodzi, dofinansowaniem infrastruktury itd.
Dla rodzin
Rodzice zostaną zwolnieni od obowiązku wykonywania pracy z powodu konieczności sprawowania opieki nad dzieckiem w okresie zamknięcia żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola str. 4 lub szkoły, do których uczęszcza dziecko, albo niemożności sprawowania opieki przez nianię lub dziennego opiekuna z powodu powodzi.
- Będzie to możliwe pod warunkiem, że dziecko nie będzie uczęszczało do innej placówki.
Pomoc psychologiczna
Możesz skorzystać także z bezpłatnej pomocy psychologicznej.
Dla dorosłych
Centrum wsparcia dla osób dorosłych w kryzysie psychicznym:
- tel. 800 70 2222 (linia jest bezpłatna, czynna 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu),
- e-mail: porady@centrumwsparcia.pl,
- czat.
Bezpłatne, całodobowe wsparcie psychologiczne dla osób dorosłych doświadczających kryzysu – nr tel. 116 123 oraz czat i formularz kontaktowy dostępne w serwisie 116sos.pl.
Dla dzieci i młodzieży
Centrum wsparcia dla dzieci i młodzieży w kryzysie psychicznym:
Zwolnienia z opłat
Do 15 września 2025 r. przysługuje zwolnienie:
z opłaty skarbowej
W sprawach związanych z usuwaniem skutków powodzi możesz skorzystać ze zwolnienia od opłaty skarbowej za:
- dokonanie czynności urzędowej,
- wydanie zaświadczenia lub zezwolenia (pozwolenia, koncesji),
- złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii.
z opłaty za wydanie dokumentu paszportowego
Aby uzyskać zwolnienie z opłaty za wydanie dokumentu paszportowego, przedstaw zaświadczenie potwierdzające, że dokumenty zostały utracone w związku z powodzią.
Zaśwaidczenie wystawia właściwy organ gminy.
z opłaty za udostępnianie danych i informacji zgromadzonych w niektórych bazach danych
Jeśli chcesz pozyskać dane i informacje w związku z usuwaniem przez poszkodowanych skutków powodzi, możesz uzyskać zwolnienie z opłaty za udostępnianie danych i informacji zgromadzonych w bazach danych dotyczących:
- danych przestrzennych infrastruktury informacji przestrzennej,
- standardowych opracowań kartograficznych, o których mowa w art. 4 ust. 1e tej ustawy,
- innych materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
a także za wykonywanie czynności związanych z udostępnianiem zgromadzonych w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym:
- informacji,
- opracowań i materiałów,
- wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego.
Zwolnienia od podatku dochodowego
Do 31 grudnia 2025 r. zwalnia się od podatku dochodowego:
dochody (przychody) na usuwanie skutków powodzi
- Dochody (przychody) poszkodowanego otrzymane na usuwanie skutków powodzi z tytułu:
- nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń,
- darowizn, do których nie ma zastosowania ustawa z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn.
- Przychody poszkodowanego otrzymane na podstawie art. 10–13 i art. 17–19 ustawy z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi, tj.:
- otrzymane przez pracowników środki z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
- uzyskane jako pomoc ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
- umorzone pożyczki z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
- umorzone pożyczki na sfinansowanie kosztów szkolenia osoby bezrobotnej,
- umorzone refundacje na wyposażenie lub doposażenie stanowisk pracy lub środki na podjęcie działalności gospodarczej,
- przyznane przez starostę prawo do świadczenia w wysokości zasiłku dla bezrobotnych.
przychody z Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
Przychody otrzymane na podstawie art. 23 ustawy z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi, tj. z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
Dodatkowe formy wsparcia
Stawka 0% VAT
Minister Finansów wprowadził rozporządzeniem z dnia 17.09.2024r. 0% stawki VAT dla darowizn towarów i usług przekazanych w ramach pomocy poszkodowanym w powodzi. Rozporządzenie obejmie darowizny przekazane od 12 września do 31 grudnia 2024 za pośrednictwem:
- Organizacji Pożytku Publicznego,
- samorządów,
- podmiotów leczniczych i
- Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych (RARS).
Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych
Do 31 grudnia 2024 r. środki z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych mogą być przeznaczone na cele związane z pomocą dla poszkodowanych zatrudnionych u pracodawcy, który utworzył fundusz, a także dla poszkodowanych zatrudnionych u innego pracodawcy. Decyzja o udzieleniu i wysokości pomocy należy do poszczególnych pracodawców.
Świadczenia z pomocy społecznej
Świadczenia powodziowe nie wliczają się do dochodu. Dzięki temu ich beneficjenci nie przekroczą kryterium dochodowego i będą mogli ubiegać się o inne świadczenia z pomocy społecznej:
- świadczenia rodzinne,
- dodatki mieszkaniowe,
- stypendia i pomoc materialną czy
- świadczenia z funduszu alimentacyjnego.
Pomoc jednostek wojskowych
Jednostki wojskowe, które wykonują działalność leczniczą, mogą udzielać pomocy na rzecz ludności cywilnej.
- Chodzi m.in. o czynności ratunkowe, leczenie, ewakuację medyczną i transport sanitarny.
Siły Zbrojne mają większą swobodę poruszania się po lesie pojazdami silnikowymi (na kształt rozwiązań dotyczących m.in. pracowników nadleśnictw, czy funkcjonariuszy Straży Granicznej).
Rejestracja pojazdów
Jeżeli czasowa rejestracja Twojego pojazdu kończy się w czasie stanu klęski żywiołowej, to została wydłużona do 14 dni po zakończeniu trwania stanu klęski żywiołowej.
Pomoc w zakresie systemów sądownictwa
Zapewniona została możliwość realizacji wymiaru sprawiedliwości przez sądy powszechne, wojskowe i wojewódzkie oraz sądy administracyjne w określonych kategoriach spraw, których charakter wymaga pilnego ich rozpoznawania, także w przypadkach, gdy wskutek powodzi sąd właściwy miejscowo utraci możliwość funkcjonowania.
Rozszerzony zostanie zakres nieodpłatnej pomocy prawnej.
Zwolnienie z zakazu handlu w niedzielę
Na terenach dotkniętych powodzią nie obowiązuje zakaz handlu w niedzielę, z wyjątkiem niedziel przypadających w święto. Możliwy będzie handel artykułami pierwszej potrzeby.