W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Olej smarowy jako olej napędowy. 103 miliony złotych strat Skarbu Państwa. Akt oskarżenia przeciwko 52 członkom zorganizowanej grupy przestępczej

W dniu 10 listopada 2020 r. Prokuratura Regionalna w Warszawie skierowała do Sądu Okręgowego w Warszawie akt oskarżenia przeciwko 52 członkom zorganizowanej grupy przestępczej, której działania miały na celu popełnianie przestępstw karnych oraz karnych skarbowych dotyczących obrotu olejem smarowym i nieuprawnioną zmianą jego przeznaczenia na olej napędowy. Straty jakie poniósł Skarb Państwa to niemal 103 miliony złotych (ponad 72 miliony złotych z tytułu uszczuplenia podatku akcyzowego oraz niemal 31 milionów zł z tytułu podatku VAT)

W dniu 10 listopada 2020 r. Prokuratura Regionalna w Warszawie skierowała do Sądu Okręgowego w Warszawie akt oskarżenia przeciwko 52 członkom zorganizowanej grupy przestępczej, której działania miały na celu popełnianie przestępstw karnych oraz karnych skarbowych dotyczących obrotu olejem smarowym i nieuprawnioną zmianą jego przeznaczenia na olej napędowy. Straty jakie poniósł Skarb Państwa to niemal 103 miliony złotych (ponad 72 miliony złotych z tytułu uszczuplenia podatku akcyzowego oraz niemal 31 milionów zł z tytułu podatku VAT)

Tym samym zakończono główny wątek prowadzonego od 2017 r. w Wydziale II do Spraw Przestępczości Finansowo – Skarbowej Prokuratury Regionalnej w Warszawie śledztwa dotyczącego nielegalnego obrotu paliwami oraz uchylania się przez członków grupy od opodatkowania podatkiem akcyzowym, podatkiem od towarów i usług (VAT), a także procederu tzw. „prania brudnych pieniędzy”. Powyższe działania realizowano przy wykorzystaniu podmiotów gospodarczych związanych z branżą paliwową, które jak ustalono były kontrolowane przez członków grupy przestępczej.

W toku śledztwa ustalono, że zatrzymani oskarżeni działali od początku marca 2016 roku do końca czerwca 2017 roku w Polsce w tym między innymi w Warszawie, Szczecinku, w Krotoszynie oraz na terytorium Niemiec, Litwy, Łotwy, Czech, a także Rumunii, czyniąc sobie z ujawnionego procederu stałe źródło dochodu.
 

Oskarżeni utworzyli skład podatkowy w jednej z miejscowości na terenie województwa mazowieckiego, w którym produkowano zwolniony z akcyzy i podatku VAT olej smarowy, co następowało między innymi na zlecenie jednego z czeskich podmiotów gospodarczych, kontrolowanego przez członków grupy. Olej smarowy był wywożony za granicę – głównie do Niemiec, gdzie jego przemieszczanie przestało być monitorowane przez polską Służbę Celną, co ułatwiało późniejszą zmianę jego przeznaczenia i sprzedaż jako oleju napędowego. Następnie olej przeładowywano do cystern, które zgodnie z dokumentami przewozowymi (CMR) miały dostarczyć go na firm z terenu Litwy, Łotwy oraz Rumuni. Faktycznie jednak olej był dostarczany i sprzedawany na terytorium Polski, bez opłacania należnego podatku akcyzowego oraz podatku VAT. Nieopodatkowane paliwo trafiało nie tylko stacji paliw (nie były to tzw. „sieciówki”), ale także do firm transportowych, gospodarstw rolnych itp. Rozliczenia odbywały się w gotówce.

Należności nieopłacone na rzecz Skarbu Państwa od jednej cysterny oleju wynosiły nie mniej niż 50 tys. zł, przy czym produkcja ujawnionego składu podatkowego wynosiła średnio 25 cystern tygodniowo.

Kierujący zorganizowaną grupą przestępczą podejmowali jednocześnie czynności mające na celu udaremnienie stwierdzenia przestępnego pochodzenia środków pieniężnych w kwocie ok. 70 mln euro i ok. 140 mln zł, wykorzystując w tym celu rachunki bankowe prowadzone na rzecz kontrolowanych przez siebie podmiotów gospodarczych, na które wpłacano środki pieniężne pochodzące z popełnienia czynów zabronionych oraz nabywano za nie prawa własności do nieruchomości, a nawet przedsiębiorstwa.

W śledztwie – jako w jednym z pierwszych - zastosowano nowe przepisy procedury karnej wprowadzone ustawą z dnia 23 marca 2017 roku o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2017 r., poz. 768) obowiązujące od dnia 27 kwietnia 2017 roku w zakresie konfiskaty rozszerzonej (rozszerzonym przepadkiem mienia), celem pozbawienia sprawców korzyści majątkowych odniesionych z popełnionych przestępstw oraz zabezpieczenia już na etapie postępowania przygotowawczego wykonania kar grożących im za zarzucane przestępstwa.

Przestępstwa zarzucane oskarżonym to, obok kierowania albo działania w zorganizowanej grupie przestępczej, nieujawnienie transakcji i przychodów podlegających opodatkowaniu, a tym samym uszczuplenia należności publicznoprawnych, pranie brudnych pieniędzy, a w przypadku jednego z oskarżonych zarzut popełniania przestępstwa tzw. zbrodni fakturowej w związku z wystawieniem faktur dokumentujących sprzedaż oleju napędowego przez spółkę na kwotę należności większej niż pięciokrotność kwoty określającej mienie wielkiej wartości czy poświadczenia nieprawdy w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego przez nabywców podanych w zakwestionowanych fakturach.

Wraz z aktem oskarżenia przekazano sądowi zabezpieczone oskarżonym ruchomości w postaci między innymi luksusowych samochodów, pieniędzy w walutach PLN, EUR, USD, złotej i srebrnej biżuterii, złotych monet oraz tirów z cysternami, których wartość przekracza 10 mln zł.

Wśród oskarżonych są osoby uprzednio karane, w tym także powiązane z tzw. „grupą mokotowską”. Większość z oskarżonych przyznała się do popełnienia zarzucanych im czynów, złożyła obszerne wyjaśnienia i zdecydowała się na współpracę z Prokuraturą. Powyższe skutkowało tym, że aż 40 oskarżonych wyraziło wolę dobrowolnego poddania się karze, w tym na kary bezwzględnego pozbawienia wolności.

Przestępstwa zarzucane podejrzanym zagrożone są karą pozbawienia wolności od roku do lat 10, przy czym mężczyźnie, któremu zarzucono popełnienie przestępstwa zbrodni fakturowej podlega karze pozbawienia wolności na czas nie krótszy od lat 3 pozbawienia wolności.

Śledztwo prowadzone było pod nadzorem Prokuratury Regionalnej w Warszawie przez funkcjonariuszy Centralnego Biura Śledczego Policji Zarząd w Olsztynie, funkcjonariuszy Policji z Komendy Powiatowej Policji w Wołominie, funkcjonariuszy z Warmińsko – Mazurskiego Urzędu Celno – Skarbowego w Olsztynie oraz funkcjonariuszy z Małopolskiego Urzędu Celno – Skarbowego w Krakowie.

Marcin Saduś
Rzecznik Prasowy
Prokuratura Regionalna w Warszawie

{"register":{"columns":[]}}