W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Relacja z Koncertu Muzyki Barokowej, 27.11.2022

27.11.2022

Festiwal muzyki baroku dobiegł końca. W niedzielę, 27 listopada 2022 r., o godz. 14.00 odbył się w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia im. J. Szajny-Lewandowskiej w Oławie (Rynek 12) ostatni koncert solo na lutni barokowej w wykonaniu Stefana Jasienifty.

Zdjęcie przedstawia po lewej stronie czarną planszę z informacjami dotyczącymi nazwy koncertu, wykonawcy, miejsca i terminu koncertu oraz reprodukcją portretu Silviusa Leopolda Weissa. Po prawej stronie zdjęcia znajduje się fotografia bocznej ściany oraz frontu budynku szkoły muzycznej w Oławie w pochmurny dzień. Poniżej czarnej planszy oraz zdjęcia szkoły znajdują się logotypy, od lewej strony: Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca, Związku Szlachty Rzeczpospolitej, Fundacji ARS RESTITUTA, Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia w Oławie, Powiatu Oławskiego, herb Powiatu Oławskiego, a także logotypy patronów medialnych: TVP KULTURA, tuOlawa.pl, Olawa24.pl, Merkuriusz Polska i Gazeta Powiatowa Wiadomości Oławskie. Poniżej, na całej szerokości zdjęcia, znajduje się informacja: Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z funduszu promocji kultury w ramach programu "Muzyka", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Stefan Jasiniefta jest lutnistą pochodzenia polskiego, urodzonym na Białorusi. Obecnie jest studentem Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie lutni Antona Biruli i Anny Kowalskiej. Gra na lutni, gitarze klasycznej i barokowej. Skończył Szkołę muzyczną No 1 w Pińsku w klasie lutni Juria Dubnowickiego i gitary klasycznej Denisa Wiśniowieckiego. Jest 10-krotnym laureatem konkursów międzynarodowych i krajowych. W repertuarze ma utwory Bacha Weissa, Gaultier, Reusnera. Jest również kompozytorem, komponuje współczesne utwory na lutnię (Wspomnienia o Warszawie; Wędrówki po morzach Atlantyku) i gitary (Etiuda A-dur; Po deszczu; Procesja Zygmunta III, Walka na polu Kosowym ( jeszcze nie ukończona, napisane są 3 części), dwukrotny laureat międzynarodowego konkursu w Homlu w nominacji kompozytorów

PROGRAM, Stefan Jasiniefta – lutnia barokowa

Sonata F-dur (Manuskrypt Drezdeński)
Allemande – Courante – Bourre – Sarabande – Menuet 1 – Menuet 2 – Gigue
Suita d-minor (Manuskrypt Drezdeński)
Allemande – Courante – Sarabande – Gigue
Suita E-flat major (Manuskrypt Drezdeński)
Prelude – Allemande – Rigaudon – Sarabande – Gavotte – Menuet – Le Sans Souci

Wydarzenie z okazji 325. rocznicy urodzin księżniczki Marii Karoliny Sobieskiej organizowali: Fundacja Ars Restituta z Krakowa, Związek Szlachty Rzeczypospolitej z siedzibą w Brzegu oraz Powiat Oławski - Starostwo Powiatowe w Oławie wraz z partnerami.

Koncerty organizowane w powiecie oławskim były częścią Festiwalu muzyki baroku, dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. W ramach festiwalu zrealizowano w br. aż 15 koncertów muzyki S.L Weissa w wykonaniu różnych artystów.

Festiwal w powiecie oławskim miał na celu przywracanie pamięci o Silviusie Leopoldzie Weissie, niesłusznie zapomnianym geniuszu muzyki lutniowej, wielkim mistrzu epoki późnego baroku, rówieśniku i przyjacielu Jana Sebastiana Bacha, z którym swego czasu wykonywał liczne koncerty.

Należy podkreślić, że S.L. Weissa łączy szczególnie wiele z ziemią oławską. Był bowiem muzykiem Sobieskich z Oławy. Mecenasami lutnisty byli Aleksander, Konstanty i Jakub Sobieski. Weiss grywał na oławskim zamku. Później przez wiele lat był nadwornym muzykiem i mistrzem lutni na włoskim dworze polskiej królowej-wdowy Marii Kazimiery Sobieskiej, królowej Marysieńki, która po śmierci Jana III Sobieskiego wraz z dworem osiadła w Rzymie. Jego muzyką zachwycała się włoska i europejska arystokracja tamtych czasów.

Wstęp na kocert był wolny. Każdy uczestnik otrzymał okolicznościową broszurę z programem wydarzenia.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}