W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Erasmus + Projekt 2023 r. - podsumowanie

28.11.2024

Tło plakatu kremowe. W prawym górnym rogu fragment kolorowej pięciolinii z nutami, z lewej strony grafika mazowieckiej wierzby. Na środku od góry plakaty nazwa projektu "Z muzyką przez Europę", poniżej zdjęcie przedstawiające orkiestrę szkolną na scenie. Pod tym zdjęciem 4 kolejne zdjęcia uczestników projektu. W dolnej części plakatu napis otoczony z dwóch stron flagą polską i francuską: "Pierwszy projekt Erasmus+ w naszej szkole, podczas którego udowodniliśmy, że muzyka jest uniwersalnym językiem, który łączy ponad granicami. Francja 1-12.07.2024 r. Projekt nr 2023-1-PL01-KA122-SCH-000149444. Na dole plakatu logo unii Europejskiej z napisem Finansowane przez Unię Europejską, logo PSM I i II stopnia im. F. Chopina w Sochaczewie i logo Konserwatorium w Miluzie

"Z muzyką przez Europę - PSM I i II stopnia w Sochaczewie" - pierwszy projekt Erasmus+ w naszej szkole

W dniach 1–12 lipca 2024 roku 26 uczniów oraz czterech nauczycieli Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Fryderyka Chopina w Sochaczewie uczestniczyło w mobilności edukacyjnej w Conservatoire de Mulhouse we Francji. Przedsięwzięcie zostało w całości sfinansowane z Programu Erasmus+. Było to pierwsze tego rodzaju doświadczenie w historii szkoły. I od razu niezwykłe. Miało ono na celu rozwój zarówno umiejętności muzycznych, jak i kompetencji ogólnych uczniów.

Projekt umożliwił młodym artystom zanurzenie się w bogatej kulturze Alzacji, poznanie systemu kształcenia artystycznego we Francji i wymianę doświadczeń z tamtejszymi uczniami. Kluczowym momentem była wspólna praca nad repertuarem, zakończona koncertem finałowym, który odbył się 11 lipca w sali koncertowej Konserwatorium. Wydarzenie to było inspiracją do poszukiwania nowych form wyrazu artystycznego i rozwoju swoich talentów.

Główne cele mobilności obejmowały doskonalenie gry na instrumentach, rozwój współpracy zespołowej w orkiestrze, a także zdobycie umiejętności niezbędnych do realizacji koncertów na międzynarodowym poziomie. Projekt koncentrował się również na rozwijaniu kompetencji językowych i umiejętności cyfrowych, istotnych w edukacji ogólnej. Równie ważnym celem było zaangażowanie w to międzynarodowe przedsięwzięcie uczniów o zmniejszonych szansach edukacyjnych, dla których było to często pierwsze zagraniczne, i jakże cenne – doświadczenie kulturowe i edukacyjne.

Conservatoire de Mulhouse to placówka o szerokim profilu, łącząca naukę gry na instrumentach, taniec i sztukę dramatyczną. Polscy uczestnicy mieli dostęp do przestronnej sali prób i szerokiego wachlarza instrumentów. Były to doskonałe warunki do pracy  i współpracy twórczej. Uczniowie szkoły muzycznej w Sochaczewie mieli okazję zwiedzić budynek i sale  Conservatoire, poznali warunki pracy i nauki, uczestniczyli w pokazie lekcji baletu, który specjalnie dla gości przygotowali uczniowie z Francji. Współpraca między Państwową Szkołą Muzyczną w Sochaczewie a Conservatoire de Mulhouse okazała się niezwykle wartościowym doświadczeniem. Polscy i francuscy uczniowie wspólnie pracowali nad repertuarem, ucząc się od siebie nawzajem i dzieląc artystyczne inspiracje. Angielski jako język komunikacji stał się pomostem, który nie tylko ułatwiał codzienną współpracę, ale też znacząco przyczynił się do rozwoju kompetencji językowych uczestników. Dzięki interakcji z rówieśnikami z innego kraju młodzież poszerzyła swój słownik o specjalistyczne pojęcia muzyczne i pozyskała większą pewność w posługiwaniu się językiem obcym w sytuacjach życia codziennego i artystycznego.

Każdy dzień mobilności obfitował w wydarzenia artystyczne, które na długo pozostaną w pamięci uczestników. Polska młodzież miała np. zaszczyt wziąć udział w corocznym, podsumowującym rok szkolny koncercie uczniów Conservatoire de Mulhouse, który był połączeniem muzyki, tańca i sztuki dramatycznej. To niezwykłe doświadczenie pokazało różnorodność i innowacyjność francuskiego systemu edukacji artystycznej, inspirując zarówno uczniów, jak i nauczycieli z Sochaczewa do unowocześniania metod pracy w swojej placówce. Zajęcia podczas mobilności miały kompleksowy charakter i obejmowały różnorodne formy pracy twórczej. Uczniowie nie tylko doskonalili grę na instrumentach i interpretację utworów, ale przygotowywali również materiały promocyjne, na których potrzeby wykonywali zdjęcia, robili nagrania i przygotowywali na komputerze prezentacje. Ważnym elementem programu były zajęcia tematyczne, takie jak warsztaty o francuskich kompozytorach czy eksplorowanie muzycznych tradycji Alzacji. Dzięki intensywności i różnorodności zajęć uczniowie rozwijali swoje umiejętności artystyczne, językowe i cyfrowe, tworząc fundamenty pod przyszłe międzynarodowe projekty artystyczne.

Integralną częścią mobilności był program kulturowy, który pozwolił uczestnikom lepiej poznać Francję i jej sąsiadów. Strasburg zachwycił uczniów majestatyczną katedrą i malowniczą dzielnicą Petite France. W Bazylei zafascynowała ich różnorodność architektury, od gotyckich kościołów po nowoczesne budynki, a także unikalna lokalizacja miasta na styku trzech granic. W Colmar młodzież zanurzyła się w bajkowej atmosferze miasta, pełnego kolorowych domów szachulcowych i wąskich kanałów. A wycieczka w pobliskie góry zapewniła uczestnikom wytchnienie od intensywnych prób i warsztatów, oferując kontakt z naturą, panoramiczne widoki i chwilę relaksu w otoczeniu alpejskich krajobrazów. Te doświadczenia wzbogaciły projekt o cenne walory edukacyjne i pozwoliły uczniom odpocząć, by z nową energią wrócić do pracy artystycznej.

Rezultatem projektu był nie tylko wspólny koncert, ale także trwałe relacje nawiązane między polskimi i francuskimi uczniami i prace cyfrowe w postaci portfolio orkiestry.
Uczniowie zdobyli nowe doświadczenia, rozwijając swoje umiejętności artystyczne, językowe i społeczne. Podczas koncertu finałowego wystąpili zarówno uczniowie Conservatoire de Mulhouse jak i polscy uczestnicy projektu (soliści i członkowie orkiestry). Ta międzynarodowa orkiestra grała utwory kompozytorów polskich, natomiast podczas koncertu wystąpił również kwartet akordeonowy z Francji prezentując muzykę kompozytorów francuskich.

Mobilność Erasmus+ realizowana wspólnie z Conservatoire de Mulhouse była inspirującym doświadczeniem dla wszystkich uczestników. Wzbogaciła repertuar artystyczny uczniów i otworzyła nowe możliwości współpracy międzynarodowej dla naszej szkoły. Projekt pokazał, że muzyka może być uniwersalnym językiem, który łączy ludzi ponad granicami.

Wideo

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}