W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Koncert Inauguracyjny II Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej "Mistrzowie i Uczniowie" w Sochaczewie - 2 czerwca 2023 r.

30.05.2023

Informacja na czerwonym tle biały napis" II Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej "Mistrzowie i Uczniowie" w Sochaczewie, 2-18 czerwca 2023 r. Koncert Inauguracyjny 2 czerwca 2023 r. godz. 16.00

II Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej "Mistrzowie i Uczniowie" w Sochaczewie na stałe wpisał się w ofertę kulturalną Miasta. Organizatorami tego wydarzenia są:

  • Stowarzyszenie Przyjaciół PSM I i II st. w Sochaczewie

  • Państwowa Szkoła Muzyczna I i II st. im. F. Chopina w Sochaczewie

  • Parafia Św. Wawrzyńca Diakona i Męczennika w Sochaczewie

Podczas Koncertu Inauguracyjnego wystapią:

Anna Lubańska - mezzosopran

Jan Bokszczanin - organy

Monika Chyłek - organy

Agata Tabara - organy

Barbara Rękawek - wiolonczela

Program koncertu:

Giulio Caccini – Amarili

Johann Sebastian Bach - Preludium i fuga F-dur

Petr Eben – z cyklu „Mutationes” cz. VI

Giuseppe Tartini - Sarabanda

Johann Sebastian Bach – Fantazja i fuga g-moll

Josef Gabriel Rheinberger – 6 pieśni religijnych

Anna Lubańska mezzosopran, ukończyła z wyróżnieniem Warszawską Akademię Muzyczną w klasie Krystyny Szostek-Radkowej. Jest laureatką Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Ady Sari, gdzie otrzymała I nagrodę i trzy wyróżnienia, (za najlepsze wykonanie pieśni francuskiej i utworu Mozarta, a także za najlepsze wykonanie utworu Lutosławskiego). Już podczas ostatniego roku studiów zaczęła występować na warszawskiej scenie operowej, z którą związana jest do dzisiaj. Na scenie Teatru Wielkiego debiutowała jako Blumenmadchen w „Parsifalu” Richarda Wagnera. Wszechstronny talent, temperament i zdolności aktorskie oraz różnorodny repertuar, czynią z niej jedną z najbardziej wszechstronnych współczesnych polskich śpiewaczek, zdolnych z równym powodzeniem wykonywać role tragiczne, a także partie o lżejszym charakterze. Do najważniejszych ról w jej repertuarze, które wykonywała na deskach Teatru Wielkiego Opery Narodowej, należą: Księżniczka Eboli w „Don Carlos”, Amneris w „Aidzie” i Fenena w „Nabucco” Giuseppe Verdiego, a także Herodiada w „Salome” Richarda Straussa, Jadwiga w „Strasznym Dworze” Stanisława Moniuszki, Matka Ubu w „Ubu Rex” Krzysztofa Pendereckiego, Olga w „Eugeniuszu Onieginie” Piotra Czajkowskiego, Suzuki w „Madama Butterfly” Giacomo Pucciniego, Cześnikowa w „Strasznym Dworze” Stanisława Moniuszki i Ortruda w „Lohengrinie” R. Wagnera. Poza wyżej wymienionymi rolami, artystka ma w swoim repertuarze i chętnie śpiewa partie Azuceny w „Trubadurze” Giuseppe Verdiego, Fryki w „Pierścieniu Nibelunga” Richarda Wagnera, Santuzza w „Cavalleria Rustican” Pietro Mascagniego, Carmen w „Carmen” Georga Bizeta i wiele innych Jest cenioną interpretatorką pieśni. Jej repertuar pieśniarski obejmuje bardzo liczne utwory w języku niemieckim, francuskim, polskim, włoskim, hiszpańskim, czeskim, rosyjskim, jidysz i angielskim, takich kompozytorów jak: Franz Peter Schubert, Robert Schumann, Johannes Brahms, Richard Strauss, Hugo Wolf, Arnold Schönberg, Gustav Mahler, Stanisław Moniuszko, Mieczysław Karłowicz, Karol Szymanowski, Francis Poulenc, Hector Berlioz, Gabriel Fauré, Claude Debussy, Maurice Ravel, Manuel de Falla, Piotr Czajkowski, Dmitrij Szostakowicz. Artystka często występuje w repertuarze oratoryjno-kantatowym. Do najważniejszych w tym repertuarze należą partie w: Symfonii Dramatycznej "Romeo i Julia" Hectora Berlioza, III Symfonii „Pieśń do Nocy” Karola Szymanowskiego, „Mesjaszu” Georga Friedricha Händla, „Siedmiu Bramach Jerozolimy” Krzysztofa Pendereckiego, „Missa pro Pace” Wojciecha Kilara, liczne opracowania Stabat Mater, między innymi takich kompozytorów, jak Antonín Dvořák, Karol Szymanowski, Giovanni Battista Pergolesi, Gioachino Antonio Rossini, Requiem w opracowaniu Wolfganga Amadeusza Mozarta, Giuseppe Verdiego, Valentyna Silvestrova i Antonína Dvořáka, a także Missa Solemnis i IX Symfonia Ludwiga van Beethovena, Msza Koronacyjna Mozarta, Magnificat, Pasja według św. Mateusza i Pasja według św. Jana oraz Wielka Msza hmoll Jana Sebastiana Bacha oraz jego liczne kantaty. Od 1993 roku jest stale związana z Teatrem Wielkim Operą Narodową i z tym zespołem występowała między innymi na scenie Moskiewskiego Teatru Balszoj, na Festiwalu Operowym w Wiesbaden, na Festiwalu Afrodyty na Cyprze. Niezależnie od tego śpiewała na scenach operowych i estradach w Japoni, Norwegi, Niemczech, Wielkiej Brytani, Belgi, Francji, Rosji, Monako, Hongkongu. W Polsce gościła między innymi na estradach filharmonicznych Warszawy, Krakowa, Katowic, Wrocławia i Bydgoszczy. Współpracowała też z Operą Poznańską, Operą Krakowską, Operą Śląską. Gościła na Festiwalu Wratislavia Cantans, Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena oraz na Warszawskiej Jesieni i Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym im. Krystyny Jamroz. Od jakiegoś czasu jest zapraszana do jury konkursów wokalnych. Współpracowała z wieloma znakomitymi solistami i dyrygentami. Należą do nich między innymi: Jerzy Maksymiuk, Kazimierz Kord, Jacek Kasprzyk, Mark Minkowski, Jan Krenz, Stanisław Skrowaczewski, Placido Domingo, Edita Gruberova, Valerij Gergev. Zrealizowała kilka nagrań, w tym kompletne nagranie studyjne „Strasznego Dworu” Stanisława Moniuszki wydane przez EMI i „Ubu Rex” Krzysztofa Pendereckiego. Oba zarejestrowane z zespołem Teatru Wielkiego Opery Narodowej pod batutą Jacka Kasprzyka. Oprócz wyżej wymienionych ma za sobą także wiele rejestracji dokonanych dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej.

Prof. Jan Bokszczanin organista, pedagog. W 2000 roku ukończył studia w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Joachima Grubicha. W późniejszych latach był stypendystą doktoranckim w University of North Texas (USA), gdzie studiował pod kierunkiem wybitnego pedagoga prof. Jesse E. Eschbacha. Koncertuje w większości krajów Europy, Rosji, Azji oraz USA. Występował z recitalami organowymi w tak prestiżowych miejscach jak: Katedra Notre Dame de Paris, Katedra we Freibergu, Katedra w Brugii, University Chappell w Glasgow, Katedra Katolicka w Moskwie, Meyerson Symphony Hall w Dallas (USA) oraz Katedra Matki Bożej Anielskiej w Los Angeles, w której 11 listopada 2018 roku wykonał koncert w setną rocznicę odzyskania przez Polskę Niepodległości. Jan Bokszczanin nagrał ponad dwadzieścia płyt CD z muzyką organową dla renomowanych wytwórni płytowych, a w 2012 roku nakładem wydawnictwa POLIHYMNIA ukazała się jego monografia – „Główne tendencje rosyjskiej i radzieckiej muzyki organowej”. Pod jego redakcją w wydawnictwie „Polihymnia” Lublin ukazało się sześć zeszytów z utworami Mariana Sawy. Opracował także partię fortepianową do arii i duetów z Litanii Józefa Zajdlera, które ukazały się drukiem w tymże wydawnictwie. Wielu współczesnych kompozytorów pisało dla niego swoje utwory m.in.: Marian Sawa,, Krzesimir Dębski, Adam Sławiński, Paweł Łukaszewski, Miłosz Bembinow, Alicja Gronau-Osińska, Dariusz Przybylski, Weronika Ratusińska, Piotr Tabakiernik, Ignacy Zalewski oraz Piotr Wróbel. Marian Sawa dedykował mu osiem z jedenastu skomponowanych dla niego utworów. Jan Bokszczanin jest także organizatorem życia muzycznego. Jest dyrektorem artystycznym: Legionowskiego Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej, Praskiego Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej, Lubaczowskiego Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej. Prof. dr hab. Jan Bokszczanin prowadzi klasę organów białostockiej filii Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. W kadencji 2016-2020 pełnił funkcję prodziekana w tejże Uczelni. Jest także nauczycielem gry na organach w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia w Sochaczewie. W 2019 roku Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego przyznał mu honorową odznakę „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.

{"register":{"columns":[]}}