W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Warsztaty metodyczne dla klasy śpiewu 19 grudnia 2024 r.

18.12.2024

tło fioletowe, W lewym górnym rogu logo szkoły, na górze grafika falującej pięciolinii, poniżej z lewej strony grafika śpiewającej sopranistki. Na plakacie informacje: 19 grudnia 2024 r. godz. 14.30, Warsztaty metodyczne dla klasy śpiewu, Prawidłowe frazowanie w muzyce wokalnej, Prowadzenie: prof. dr hab. Jolanta Gzella. Prowadzenie:
prof. dr hab. Jolanta Gzella

19 grudnia 2024 r. w Sali Kameralnej odbędą się warsztaty metodyczne dla klasy śpiewu Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Fryderyka Chopina w Sochaczewie. Warsztaty poprowadzi prof. dr hab. Jolanta Gzella.

 

prof. dr hab. Jolanta Gzella ukończyła studia w łódzkiej Akademii Muzycznej w klasie śpiewu prof. Zofii Stefańskiej, Studium Pedagogiczne i metodykę nauczania śpiewu pod kierunkiem prof. Tatiany Mazurkiewicz. Jest laureatką Ogólnopolskiego Konkursu Muzyki Kameralnej (druga nagroda, 1983 r.) i Konkursu im. K. Szymanowskiego w Łodzi (wyróżnienie, 1987 r.).

Uczestniczyła w wielu prestiżowych festiwalach muzycznych, m. in.: w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim, w Bydgoskim Festiwalu Operowym (wielokrotnie), w Festiwalu im. Jana Kiepury, w Festiwalu Dialogu Czterech Kultur, w Festiwalu Muzyka w Starym Klasztorze, w Festiwalu Muzyki Wokalnej w Cieszynie. Dokonała nagrań płytowych, m.in.: przekrój opery Straszny Dwór S. Moniuszki, wybór pieśni W. Żeleńskiego – Barwy uczuć, J. Bauer – heterogeniczny, Twórczość Kameralna G. Bacewicz, Twórczość Kameralna J. Brahmsa, Piosenki Piotra Hertla – Zielony Pejzaż (DVD), Pieśni S. Moniuszki – Znasz li ten kraj.

Odtwarzała wiele pierwszoplanowych ról na scenach teatrów operowych w kraju oraz podczas zagranicznych tournée. Wraz z zespołami Opery i Operetki w Szczecinie, Opery Nova w Bydgoszczy, Teatru Muzycznego w Łodzi, Opery Śląskiej w Bytomiu występowała we Włoszech, Austrii, Belgii, Danii, Holandii, w Niemczech, Szwajcarii, Luxemburgu - w ponad 150 miastach. Związana była jako solistka z Operą i Operetką w Szczecinie, Operą Nova w Bydgoszczy, Operą w Gdańsku, Operą Śląską w Bytomiu, z Teatrem Wielkim w Łodzi, Operą w Krakowie, z Teatrem Muzycznym w Łodzi. Współpracowała z wieloma dyrygentami: z B. Wodiczko, Z. Latoszewskim, M. Wojciechowskim, M. Niesiołowskim, A. Knapem, B. Ambros, K. Wienckiem, K. Kryzą, T. Kozłowski, B. Madejem, M. Figasem, Z. Gzellą, M. Balderi, A. Sałackim, D. Różankiewiczem. Y. Bergmanem, J. Bonieckim, B. Olęckim, P. Wujtewiczem, A. Domańską, M. Jaszczakiem, R. Paniutą, T. Tokarczykiem.

Ma w swym dorobku ponad czterdzieści partii operowych, operetkowych i musicalowych, są to m.in.: Czipra w Baronie Cygańskim J. Straussa, Książe Orłowski w Zemście Nietoperza J. Straussa, Gołda w Skrzypku na dachu J. Bocka, Madam Miller w musicalu Ziemia Obiecana R. Marczewskiego (światowa prapremiera), Jadwiga i Cześnikowa w Strasznym Dworze S. Moniuszki, Carmen i Mercedes w Carmen G. Bizeta, Fenena w Nabucco G. Verdiego, Przeorysza Karmelu w Dialogach Karmelitanek F. Poulenca (polskie prawykonanie), Pani Quicly w Falstafie G. Verdiego, Staruszka w Kandydzie Bernsteina (polska prapremiera) Maria w Porgy i Bess G. Gershwina, Wielka Księżna w Wielkiej Księżnej Gerolstein J. Offenbacha, Opinia Publiczna w Orfeuszu w Piekle J. Offenbacha. Współpracowała z zespołami filharmonicznymi w Łodzi, Częstochowie, Szczecinie, Bydgoszczy i Białymstoku. W swoim repertuarze ma partie altowe, m.in.: w Requiem Verdiego, Requiem Mozarta, w Mszy C-dur „Koronacyjnej” Mozarta, Małej Mszy Uroczystej Rossiniego, w Stabat Mater Pergolesiego, w Glorii Vivaldiego, w Oratorium na Boże Narodzenie C. Saint-Saёnsa.

Artystka bierze czynny udział w życiu muzycznym uczelni oraz miasta. Uczestniczy w audycjach muzycznych organizowanych przez Akademię Muzyczną, imprezach okolicznościowych, koncertach kameralnych, w ramach festiwali muzycznych, konferencji i sesji naukowo-artystycznych, sesji Musica Moderna. Koncertuje w salonach muzycznych Politechniki Łódzkiej, w Zamku Królewskim w Piotrkowie Trybunalskim, w Zamku Królewskim w Szczecinie, w Muzeum Wnętrz Dworskich w Ożarowie, w Salonie Muzycznym w Pałacu Herbsta i wielu innych.

Od 2008 roku współpracuje z Operą Krakowską gdzie zaśpiewała partię Czipry w Baronie Cygańskim J. Straussa, partię Trommlera w premierze Der Keiser von Atlantis (Cesarz Atlantydy) V. Ullmana, Cześnikową w Strasznym Dworze S. Moniuszki, a w 2012 roku partię Marceliny w premierze Wesela Figara Mozarta z towarzyszeniem międzynarodowej gwiazdy - Mariusza Kwietnia.

W 2001 r. otrzymała nagrodę za wybitne osiągnięcia zawodowe przyznaną przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w 2007 Dyplom Uznania od Związku Artystów Scen Polskich, za wybitne osiągnięcia w sztuce wokalno-aktorskiej i całokształt pracy artystycznej i pedagogicznej. W 2007 została wyróżniona Nagrodą Prezydenta Miasta Łodzi, a w 2010 otrzymała Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” przyznany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Nagrodę Rektora II stopnia za aktywną działalność artystyczną i sukcesy pedagogiczne. W 2012 r. ZASP uhonorował ją najwyższą nagrodą Sekcji Teatrów Muzycznych „Statuetką Ariona”.

Jolanta Gzella od 1987 r. jest zatrudniona w łódzkiej Akademii Muzycznej. W 2009 r. uzyskała stopień naukowy doktora habilitowanego sztuki muzycznej. 27 marca 2014 roku otrzymała tytuł profesora sztuk muzycznych. Obecnie jest zatrudniona na stanowisku profesora na Wydziale Sztuk Scenicznych w Akademii Muzycznej w Łodzi, gdzie prowadzi klasę śpiewu solowego oraz klasę śpiewu musicalowego.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}