Zakres działania
Zadania Pionu Nadzoru Sanitarnego
- Zapewnienie realizacji zadań Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w zakresie bieżącego i zapobiegawczego nadzoru sanitarnego.
- Współpraca pomiędzy poszczególnymi komórkami organizacyjnymi i samodzielnymi stanowiskami pracy Stacji w ramach wykonywanych zadań.
- Współpraca z organami administracji publicznej.
- Prowadzenie promocji zdrowia.
- Opracowywanie ocen, analiz, zestawień i informacji dot. prowadzonych działań nadzorowych oraz formułowanie wniosków zmierzających do poprawy stanu sanitarnego w obszarze swego działania.
- Rozpatrywanie skarg i wniosków.
Zadania Oddziału realizowane są odpowiednio przez sekcje i samodzielne stanowiska.
Zadania poszczególnych komórek organizacyjnych Pionu Nadzoru Sanitarnego
Sekcja Nadzoru Epidemiologii
1) w zakresie bieżącego nadzoru epidemiologicznego:
- dokonywanie analiz i oceny sytuacji epidemiologicznej,
- opracowywanie ognisk chorób zakaźnych i prowadzenie nadzoru epidemiologicznego oraz wykonywanie dezynfekcji w ogniskach chorób zakaźnych,
- opracowywanie ognisk zbiorowych zatruć pokarmowych,
- nadzór nad nosicielami chorób zakaźnych,
- pobieranie próbek do badań epidemiologicznych;
2) w zakresie szczepień ochronnych:
- nadzór nad wykonawstwem szczepień,
- prowadzenie zaopatrzenia i nadzór nad dystrybucją szczepionek przeznaczonych do realizacji Programu Szczepień Ochronnych,
- opracowywanie sprawozdań i analiz stanu uodpornienia dzieci i młodzieży;
- prowadzenie ewidencji przychodu i rozchodu szczepionek oraz sporządzanie zbiorczych zapotrzebowań na szczepionki i sprawozdań z wykonanych szczepień;
3) w zakresie nadzoru sanitarnego nad placówkami służby zdrowia – przeprowadzanie kontroli
warunków higieniczno – sanitarnych, jakie powinien spełniać personel medyczny, sprzęt oraz pomieszczenia, w których są udzielane świadczenia zdrowotne;
4) opiniowanie istniejących placówek medycznych oraz nowo powstałych punktów szczepień;
5) prowadzenie rejestracji chorób zakaźnych zgodnie Międzynarodową Klasyfikacją Chorób –
rewizja dziesiąta ICD-10 oraz Definicjami Chorób Zakaźnych w Unii Europejskiej;
6) rozpatrywanie spraw w zakresie odwołań od decyzji administracyjnych oraz skarg i zażaleń w I
instancji;
7) przygotowywanie decyzji administracyjnych (w tym za kontrole i inne czynności, podczas
których stwierdzono nieprawidłowości), opinii i postanowień;
8) współpraca z lokalnymi władzami w stanach zagrożenia (bioterroryzm, klęski żywiołowe) oraz
sprawach dotyczących poprawy stanu sanitarno-epidemiologicznego.
Sekcja Nadzoru Bezpieczeństwa Żywności, Żywienia i Produktów Kosmetycznych
- nadzór sanitarny nad warunkami produkcji, transportu, przechowywania i sprzedaży środków spożywczych;
- nadzór nad bezpieczeństwem żywności;
- nadzór sanitarny nad warunkami żywienia ludzi w zakładach żywienia zbiorowego (zamkniętego i otwartego);
- nadzór sanitarny nad warunkami produkcji i obrotu przedmiotami użytku, materiałami i wyrobami przeznaczonymi do kontaktu z żywnością, kosmetyków oraz innymi wyrobami mogącymi mieć wpływ na zdrowie ludzi;
- kontrola środków transportu do przewozu środków spożywczych;
- pobieranie próbek środków spożywczych oraz materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością oraz kosmetyków do badań laboratoryjnych;
- opracowanie ognisk zatruć pokarmowych;
- udział w opiniowaniu technologii i odbiorze sanitarnym nowo uruchamianych obiektów;
- działania w ramach systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznych produktach i środkach żywienia zwierząt RASFF oraz europejskiego systemu informacji o produktach niebezpiecznych (RAPEX);
- opracowywanie bazy danych o podmiotach gospodarczych;
- rejestracja oraz zatwierdzanie, warunkowe zatwierdzanie, przedłużanie warunkowego zatwierdzania, zawieszanie oraz cofanie zatwierdzenia zakładów;
- rozpatrywanie odwołań, zażaleń i skarg związanych ze stanem sanitarnym obiektów oraz produkcją środków spożywczych, jako organ I instancji;
- współpraca z innymi organami kontroli, organizacjami społecznymi i służbami.
Sekcja Nadzoru Higieny Komunalnej
1) kontrola przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne, w zakresie:
a) higieny środowiska, a zwłaszcza wody do spożycia przez ludzi, czystości powietrza atmosferycznego, gleby i wód realizowana przez:
- kontrolę urządzeń dostarczających wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi oraz pobieranie próbek wody do badań laboratoryjnych (z ujęć wody, sieci rozdzielczej, miejsc czerpania wody przez odbiorców),
- dokonywanie ocen analizy jakości wody oraz szacowanie ryzyka zdrowotnego konsumentów,
- informowanie konsumentów o jakości wody,
- wydawanie oceny higienicznej na zastosowanie materiału lub wyrobu używanego do uzdatniania i dystrybucji wody,
- ocenę stanu sanitarno-technicznego kąpielisk i basenów kąpielowych (w tym pobieranie próbek do badań laboratoryjnych),
- prowadzenie monitoringu powietrza atmosferycznego w zakresie zanieczyszczeń fizycznych i chemicznych,
b) utrzymania należytego stanu higienicznego nieruchomości, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, środków transportu publicznego, miejscowości i tras turystycznych, zaplecza szpitala;
2) nadzór nad wykonywaniem ekshumacji oraz transportu zwłok i szczątków ludzkich;
3) przyjmowanie i załatwianie próśb o interwencję mieszkańców powiatu;
4) tworzenie i systematyczne uzupełnianiu elektronicznej bazy danych monitoringu jakości wody (system woda - EXCEL i system NDWQM);
5) rozpatrywanie spraw w zakresie odwołań od decyzji administracyjnych oraz skarg i zażaleń w I instancji;
6) współdziałanie w wykonywaniu zadań z władzami administracyjnymi oraz innymi organami sprawującymi nadzór nad stanem sanitarnym powiatu.
Sekcja Nadzoru Higieny Pracy i Higieny Dzieci i Młodzieży
W zakresie działania Higieny Pracy
1) kontrola przestrzegania przepisów dotyczących warunków zdrowotnych środowiska pracy a zwłaszcza zapobiegania powstawania chorób zawodowych i innych chorób związanych z warunkami pracy w zakładach pracy:
- przeprowadzanie wywiadów środowiskowych dotyczących chorób zawodowych, przygotowanie decyzji w tym zakresie oraz prowadzenie dokumentacji i statystyki chorób zawodowych,
- prowadzenie działalności zapobiegającej powstawaniu chorób zawodowych,
- nadzór nad zakładami stwarzającymi ryzyko powstawania chorób zawodowych,
2) kontrola warunków pracy pod względem narażenia na czynniki szkodliwe;
3) nadzór nad przestrzeganiem przepisów prawnych w zakresie narażenia na czynniki rakotwórcze i ocena realizacji przez pracodawców przepisów prawnych w zakresie tych czynników;
4) nadzór nad dystrybucją oraz warunków pracy przy stosowaniu środków ochrony roślin;
5) kontrola przestrzegania przepisów wynikających z ustawy o substancjach i preparatach chemicznych;
6) kontrola przestrzegania przez podmioty wprowadzające do obrotu prekursory kategorii 2 i 3 obowiązków wynikających z obowiązujących przepisów ;
7) kontrola warunków pracy pracowników zawodowo narażonych na azbest;
8) nadzór nad warunkami pracy przy stosowaniu produktów biobójczych;
9) nadzór nad warunkami pracy pracowników narażonych na czynniki biologiczne;
10) kontrola warunków i ograniczeń wprowadzenia do obrotu i stosowania oraz właściwości środków powierzchniowo czynnych i detergentów zawierających środki powierzchniowo czynne określonych przepisami;
11) rozpatrywanie spraw w zakresie odwołań od decyzji administracyjnych oraz skarg i zażaleń w I instancji
12) współpraca z innymi inspekcjami w ramach zawartych porozumień.
W zakresie działania Higieny Dzieci i Młodzieży
- nadzór sanitarny i ocena higieniczna warunków nauki i wychowania w placówkach oświatowo-wychowawczych i ośrodkach wypoczynku dzieci i młodzieży;
- nadzór nad higieną nauczania zawodu w szkołach zawodowych i warsztatach szkolnych;
- nadzór nad substancjami i preparatami chemicznymi w szkolnych pracowniach chemicznych – ocena obciążenia i narażenia uczniów na czynniki szkodliwe występujące w czasie nauki;
- nadzór nad przygotowaniem i przebiegiem wypoczynku zimowego i letniego dzieci i młodzieży w placówkach stałych oraz w placówkach nauczania i wychowania;
- nadzór nad przestrzeganiem przepisów i obowiązujących norm w placówkach szkolno-wychowawczych, tj:
- higieniczna ocena dostosowania mebli do wzrostu dzieci i młodzieży,
- higieniczna ocena rozkładów zajęć lekcyjnych,
- ocena warunków zdrowotnych w szkolnych pracowniach komputerowych,
- typowanie obiektów do pomiarów natężenia oświetlenia sztucznego w salach zajęć i salach lekcyjnych dzieci i młodzieży;
6. współpraca i współdziałanie w zakresie profilaktyki ze szkolną służbą zdrowia;
7. koordynacja zadań w zakresie eliminowania czynników zagrażających zdrowiu dzieci i młodzieży oraz zjawisk utrwalających niepożądane i szkodliwe zachowanie w zakresie palenia tytoniu;
8. nadzór nad przygotowaniem szkół do nowego roku szkolnego;
Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia
-
inicjowanie, koordynowanie i nadzorowanie działalności z zakresu oświaty zdrowotnej i promocji zdrowia poprzez:
-
popularyzację wiedzy o zdrowiu i jego ochronie poprzez działalność informacyjno – edukacyjną,
-
kształtowanie prawidłowych postaw prozdrowotnych poprzez propagowanie zdrowego stylu życia, głównie racjonalnego odżywiania, aktywności fizycznej,
-
zapobieganie uzależnieniom, szczególnie w zakresie używania substancji psychoaktywnych,
-
popularyzowanie profilaktyki zapobiegania chorobom,
-
nadzór i ocena działalności oświatowo-zdrowotnej prowadzonej przez placówki oświatowo-wychowawcze,
-
współpraca z organizacjami, samorządami lokalnymi, podmiotami leczniczymi, mediami, organizacjami społecznymi i placówkami kulturalno – oświatowymi w zakresie działalności oświatowo-zdrowotnej,
-
dystrybucja materiałów informacyjno-edukacyjnych,
-
szkolenia koordynatorów interwencji programowych;
-
wdrażanie i monitoring programów edukacyjno-zdrowotnych w placówkach nauczania i wychowania oraz propagowanie kampanii edukacyjno – zdrowotnych;
-
wykonywanie zadań wynikających z ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych;
-
realizacja działań w zakresie utrzymania systemu zarządzania;
-
opracowywanie rocznego planu zasadniczych zamierzeń, analiz i informacji wynikających z działalności samodzielnego stanowiska pracy oraz sporządzenie wymaganych sprawozdań zgodnie z wyznaczonymi terminami, planowanie i realizacja celów i mierników w układzie zadaniowym;
-
udział w szkoleniach oraz podnoszenie kwalifikacji przez samokształcenie;
-
współpraca z komórkami organizacyjnymi Powiatowej Stacji.
Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego
- uzgadnianie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy;
- uzgadnianie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego;
- wydawanie opinii odnośnie konieczności sporządzania raportów o oddziaływaniu na środowisko przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko i określania ich zakresów;
- uzgodnienie warunków realizacji dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko;
- kontrola spełnienia wymagań higienicznych i zdrowotnych w dokumentacji projektowej;
- wydawanie innych, wymaganych opinii, uzyskiwanych w procesie inwestycyjnym;
- kontrola spełnienia wymagań higienicznych i zdrowotnych w trakcie budowy obiektów budowlanych;
- kontrola spełnienia wymagań higienicznych i zdrowotnych w obiektach budowlanych przekazywanych do użytkowania na podstawie przepisów prawa budowlanego;
- sporządzanie i prowadzenie dokumentacji związanej z uzgodnionymi projektami oraz związanej z dopuszczeniem do użytku obiektów budowlanych;
- przeprowadzanie wizji lokalnych w terenie;
- kontrola budów w trakcie realizacji inwestycji;
- współpraca z Państwową Inspekcją Weterynaryjną w zakresie uzgadniania dokumentacji projektowej i uczestniczenie w dopuszczeniu do użytkowania obiektów nadzorowanych przez Państwową Inspekcję Weterynaryjną;
Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Statystyki Medycznej
- prowadzenie rejestracji chorób zakaźnych zgodnie z „Definicjami przypadków chorób zakaźnych na potrzeby nadzoru epidemiologicznego” (wersja robocza NIZ PZH );
- opracowywanie i analiza danych statystycznych dotyczących chorób zakaźnych, pasożytniczych i zawodowych;
- rejestrowanie materiałów statystycznych i opracowywanie zbiorowych sprawozdań;
- nadzór nad opracowaniem sprawozdania o działalności kontrolno-represyjnej oraz w zakresie zapobiegawczego nadzoru sanitarnego PSSE;
- realizacja działań w zakresie utrzymania systemu zarządzania;
- opracowywanie rocznego planu zasadniczych zamierzeń, analiz i informacji wynikających z działalności samodzielnego stanowiska pracy oraz sporządzenie wymaganych sprawozdań zgodnie z wyznaczonymi terminami, planowanie i realizacja celów i mierników w układzie zadaniowym;
- udział w szkoleniach oraz podnoszenie kwalifikacji przez samokształcenie;
- współpraca z komórkami organizacyjnymi Powiatowej Stacji;
- współpraca z innymi organami kontroli.