ZASADY DOBORU MEBLI SZKOLNYCH I PRZEDSZKOLNYCH
ZASADY DOBORU MEBLI SZKOLNYCH I PRZEDSZKOLNYCH
Prawidłowo dobrane meble szkolne (stół i krzesło), zgodnie z zasadami ergonomii z których korzysta uczeń przez znaczną część pobytu w szkole mają istotny wpływ na jego zdrowie i zapobiegają powstawaniu wad postawy.
Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4 września 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach placówkach (Dz.U. z 2020 r. poz. 1604 z póź.zm) zobowiązuje dyrektorów placówek do zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w szkole lub placówce, a także bezpiecznych i higienicznych warunków uczestnictwa w zajęciach zorganizowanych przez szkołę lub placówkę poza obiektami należących do tych jednostek.
W celu zapewnienia uczniom stanowisk pracy zgodnych z wymaganiami zdrowotnymi muszą być wykonane i udokumentowane następujące czynności:
- każdy uczeń w szkole powinien mieć 2 x w roku zmierzoną wysokość podkolanową (odległość od podłogi do zgięcia podkolanowego wykonane w pozycji siedzącej - miara ta powinna być równa wysokości siedziska, z którego korzysta mierzone dziecko.
- wartość ta podana w centymetrach powinna być umieszczona w dzienniku klasowym lub innym dokumencie dostępnym dla nauczycieli prowadzących zajęcia, przy nazwisku oraz wpis w jakim rozmiarze mebla uczeń powinien siedzieć zgodnie z zasadami zawartymi w PN. Meble i sprzęt zakupione po 1997 r. powinny posiadać atesty i certyfikaty zgodności z Polską Normą: PN- EN 1729-1:2016- meble—Krzesła i stoły dla instytucji edukacyjnych—Część 1:Wymiary funkcjonalne.
- umieścić w każdej sali dydaktycznej w łatwo dostępnym miejscu przymiar do pomiaru wzrostu uczniów, który powinien uwzględniać wyróżniki kolorystyczne odpowiadające numerom wielkości mebli
- każdy uczeń powinien znać rozmiar mebli, który jest dla niego wskazany,
- każdy uczeń powinien siedzieć we właściwym, dostosowanym dla niego zestawie mebli,
- wskazane jest, aby w każdej sali dydaktycznej znajdowały się meble w 3 rozmiarach
Zasady doboru stanowiska pracy ucznia w zależności od wzrostu użytkownika
numer rozmiaru |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
wzrost bez butów |
800-950 |
930-1160 |
1080-1210 |
1190-1420 |
1330-1590 |
1460-1765 |
1590-1880 |
1740-2070 |
wysokość siedziska |
210 |
260 |
310 |
350 |
380 |
430 |
460 |
510 |
wysokość stołu |
400 |
460 |
530 |
590 |
640 |
710 |
760 |
820 |
kod koloru |
biały |
pomarańczowy |
fioletowy |
żółty |
czerwony |
zielony |
niebieski |
brązowy |