W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

ZASADY DOBORU MEBLI SZKOLNYCH I PRZEDSZKOLNYCH

 

ZASADY DOBORU MEBLI SZKOLNYCH I PRZEDSZKOLNYCH

Prawidłowo dobrane meble szkolne (stół i krzesło), zgodnie z zasadami ergonomii z których korzysta uczeń przez znaczną część pobytu w szkole mają istotny wpływ na jego zdrowie i  zapobiegają powstawaniu wad postawy.

Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4 września 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach placówkach (Dz.U. z 2020 r. poz. 1604 z póź.zm) zobowiązuje dyrektorów placówek do zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w szkole lub placówce, a także bezpiecznych i higienicznych warunków uczestnictwa w zajęciach zorganizowanych przez szkołę lub placówkę poza obiektami należących do tych jednostek.

W celu zapewnienia uczniom stanowisk pracy zgodnych z wymaganiami zdrowotnymi muszą być wykonane i udokumentowane następujące czynności:

  • każdy uczeń w szkole powinien mieć 2 x w roku zmierzoną wysokość podkolanową (odległość od podłogi do zgięcia podkolanowego wykonane w pozycji siedzącej                  - miara ta powinna być równa wysokości siedziska, z którego korzysta mierzone dziecko.
  • wartość ta podana w centymetrach powinna być umieszczona w dzienniku klasowym lub innym dokumencie dostępnym dla nauczycieli prowadzących zajęcia, przy nazwisku oraz wpis w jakim rozmiarze mebla uczeń powinien siedzieć zgodnie z zasadami zawartymi w PN. Meble i sprzęt zakupione po 1997 r. powinny posiadać atesty i certyfikaty zgodności z Polską Normą: PN- EN 1729-1:2016- meble—Krzesła i stoły dla instytucji edukacyjnych—Część 1:Wymiary funkcjonalne.
  • umieścić w każdej sali dydaktycznej w łatwo dostępnym miejscu przymiar do pomiaru wzrostu uczniów, który powinien uwzględniać wyróżniki kolorystyczne odpowiadające numerom wielkości mebli
  • każdy uczeń powinien znać rozmiar mebli, który jest dla niego wskazany,
  • każdy uczeń powinien siedzieć we właściwym, dostosowanym dla niego zestawie mebli,
  • wskazane jest, aby w każdej sali dydaktycznej znajdowały się meble w 3 rozmiarach

 

Zasady doboru stanowiska pracy ucznia w zależności od wzrostu użytkownika

numer rozmiaru

0

1

2

3

4

5

6

7

wzrost bez butów

800-950

930-1160

1080-1210

1190-1420

1330-1590

1460-1765

1590-1880

1740-2070

wysokość siedziska

210

260

310

350

380

430

460

510

wysokość stołu

400

460

530

590

640

710

760

820

kod koloru

biały

pomarańczowy

fioletowy

żółty

czerwony

zielony

niebieski

brązowy

{"register":{"columns":[]}}