Kolejny rok z EFSA #ChooseSafeFood
Jak czytać etykiety produktów spożywczych? Jakich zasad higieny żywności przestrzegać w domu, żeby zapewnić bezpieczeństwo sobie i swojej rodzinie? Czy suplementy diety to leki? To tylko niektóre z pytań, na które odpowiadaliśmy w ramach III edycji kampanii EFSA #EUChooseSafeFood, tłumacząc, jakie naukowe argumenty stoją za unijnym systemem bezpieczeństwa żywności.
Wybieraj bezpieczną żywność po raz trzeci
Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) we współpracy z instytucjami krajów członkowskich UE zrealizował trzecią edycję kampanii dotyczącej bezpieczeństwa żywności. Widząc niemalejącą potrzebę podnoszenia wiedzy społeczeństwa w zakresie bezpieczeństwa żywności, przy ogromnym wsparciu wojewódzkich i powiatowych stacji sanitarno-epidemiologicznych po raz trzeci zaangażowaliśmy się w kampanię.
Jednym z głównych założeń kampanii była pomoc konsumentom w dokonywaniu świadomych wyborów dotyczących żywności poprzez wyjaśnianie naukowych podstaw bezpieczeństwa żywności. Konsumenci mieli łatwy dostęp do praktycznych informacji przydatnych podczas kupowania i spożywania żywności – od pomocy przy czytaniu etykiet i informacji na temat suplementów diety do wskazówek na temat przygotowania i przechowywania produktów spożywczych.
Działania kampanijne były kierowane do osób w wieku od 25 do 45 lat, które nie są specjalistami w dziedzinie bezpieczeństwa żywności i odżywiania.
Co się działo w kampanii?
Tematami kampanii powadzonej w Polsce w 2023 r. były:
- suplementy diety
- znakowanie żywności, ze szczególnym uwzględnieniem alergenów
- higiena żywności.
W ramach kampanii prowadzonej w Polsce w ogólnopolskich mediach cyfrowych publikowane były treści edukacyjne. Nawiązano również współpracę z influencerami i youtuberem, którzy na swoich profilach w przystępny dla odbiorcy sposób przekazywali rzetelne informacje dot. bezpieczeństwa żywności. Nad merytoryką publikowanych treści czuwali nasi eksperci.
Działania kampanijne były wspierane również przez eksperta Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH-BIP, który wziął udział w programie telewizji śniadaniowej.
Oprócz szeroko komunikowanych w przestrzeni internetowej materiałów kampanijnych, pracownicy sanitarno-epidemiologicznych organizowali liczne działania edukacyjne. W całej Polsce przeprowadziliśmy ponad 2750 działań takich jak: szkolenia, wykłady, konkursy, punkty informacyjne czy wystawy. Za pośrednictwem stron internetowych i mediów społecznościowych sanepidów opublikowano ponad 3440 postów i artykułów, które objęły zasięgiem prawie 500 tys. odbiorców.
Zmiana postaw wobec bezpieczeństwa żywności
Pierwsze dwie odsłony kampanii #EUChooseSafeFood pozytywnie wpłynęły na świadomość i wiedzę konsumentów na temat bezpieczeństwa żywności w UE. Na skutek oddziaływania przekazu kampanii odsetek osób, które zapamiętały, że decyzje dotyczące bezpieczeństwa żywności są oparte na nauce, wzrósł z 2 na 10 w 2021 roku do 4 na 10 w 2022 roku. Wśród osób, które miały styczność z kampanią, wzrósł również poziom zaufania do unijnego systemu bezpieczeństwa żywności: w 2022 roku 70 procent respondentów stwierdziło, że ufa Unii Europejskiej i rządom krajowym w kwestii bezpieczeństwa żywności, co oznaczało wzrost o 10 procent w stosunku do roku 2021.
Informacje o EFSA
Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) jest agencją Unii Europejskiej utworzoną w 2002 roku, której zadaniem jest pełnienie roli niezależnego ośrodka zapewniającego doradztwo naukowe podmiotom zarządzającym ryzykiem oraz informowanie o ryzyku związanym z łańcuchem żywnościowym. W tym celu Urząd współpracuje z szeregiem interesariuszy, by propagować spójność zaleceń naukowych w całej Unii Europejskiej, a także przedstawia założenia naukowe stanowiące podstawę przepisów i regulacji chroniących konsumentów przed zagrożeniami związanymi z żywnością w całym łańcuchu żywnościowym – od pola do stołu.
źródło: Główny Inspektorat Sanitarny