Podsumowanie akcji dotyczącej kontroli rodentycydów i insektycydów (produkty biobójcze grupy produktowej PT 14 i 18) stosowanych do deratyzacji i dezynsekcji pomieszczeń i zabudowań
W październiku Państwowa Inspekcja Sanitarna zakończyła ogólnopolską akcję kontroli rynku, która obejmowała produkty biobójcze z grup PT 14 i PT 18, czyli rodentycydy
i insektycydy, stosowane w procesach deratyzacji i dezynsekcji pomieszczeń oraz zabudowań. Celem działań było zapewnienie bezpieczeństwa użytkowników oraz ochrona zdrowia publicznego poprzez eliminację niezgodnych produktów z rynku. Szczególny nacisk położono na kontrolę podmiotów specjalizujących się w sprzedaży środków do deratyzacji
i dezynsekcji oraz firm stosujących te produkty w działalności zawodowej. Rodentycydy
i insektycydy, odgrywają kluczową rolę we współczesnym zurbanizowanym świecie. Jako narzędzia służące zwalczaniu szkodników, pomagają w ochronie zdrowia publicznego
i minimalizowaniu ryzyka epidemiologicznego. Jednocześnie produkty te nie są pozbawione zagrożeń, dlatego też jeśli są udostępniane na rynku bez spełnienia wszystkich wymogów prawnych, to mogą stwarzać poważne ryzyko dla zdrowia ludzi i zwierząt oraz środowiska. Przeprowadzone działania kontrolne miały na celu usunięcie takich produktów z rynku
i skierowane były zarówno wobec udostępniających na rynku przedmiotowe produkty biobójcze (dystrybutorzy), jak i wprowadzających je do obrotu (producenci czy importerzy)
i nie ograniczały się tylko do podmiotów prowadzących działalność stacjonarną, ale obejmowały także rynek e-commerce (platformy sprzedaży online i sklepy internetowe).
W ramach prowadzonych działań skontrolowanych zostało 8550 produktów biobójczych dostępnych w sprzedaży stacjonarnej i 374 produkty biobójcze dostępne w sprzedaży internetowej, a także 1003 produkty stosowane w działalności zawodowej. Łącznie poddano kontroli 48 podmiotów będących wprowadzającymi do obrotu i 2132 podmioty będące udostępniającymi na rynku oraz 272 podmioty stosujące produkty biobójcze w działalności zawodowej. Około 3,5% skontrolowanych produktów w sprzedaży stacjonarnej i 11% w sprzedaży internetowej, a także 3,5% stosowanych w działalności zawodowej wykazywało niezgodności z obowiązującym prawem. W wielu przypadkach wykryte nieprawidłowości były eliminowane już podczas samych kontroli (13%) i nie zachodziła potrzeba prowadzenia dalszych działań, w pozostałych przypadkach wydawane były decyzje administracyjne nakazujące wstrzymanie obrotu i/lub wycofanie niezgodnych produktów, objęły one około 362 produkty biobójcze różnego pochodzenia, przy czym w części przypadków prowadzone są dalsze postępowania wyjaśniające. Spośród kontrolowanych produktów 7,2% nie posiadało ważnego pozwolenia na obrót, jednak najwięcej wykrytych nieprawidłowości dotyczyło niewłaściwego oznakowania (18,5%),
a także przekroczenia terminu ważności (15,5%) Wykryte nieprawidłowości obejmowały również błędy w karcie charakterystyki, niewłaściwą reklamę, czy też udostępnianie niezgodnie z warunkami pozwolenia.
Przeprowadzona akcja jest jednym z wielu działań prowadzonych przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej, mających na celu ochronę zdrowia ludzkiego przed szkodliwym wpływem produktów obecnych na rynku niespełniających określonych wymagań. Eliminacja takich niezgodnych produktów o niepotwierdzonej skuteczności mogących stwarzać zagrożenie dla zdrowia lub życia ludzi należy do priorytetowych działań podejmowanych przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
źródło: Główny Inspektorat Sanitarny