Zadania Sekcji Higieny Komunalnej
Do zadań Sekcji Higieny Komunalnej należy w szczególności:
1) kontrola przestrzegania przepisów dotyczących utrzymania należytego stanu higienicznego obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, zakładów, instytucji, środków komunikacji publicznej oraz nieruchomości ze szczególnym uwzględnieniem:
a) podmiotów wykonujących działalność leczniczą,
b) obiektów i środków transportu publicznego,
c) obiektów mogących negatywnie wpływać na zdrowie i życie ludzi,
d) miejsc turystyczno-wypoczynkowych,
e) obiektów usługowych;
2) nadzór sanitarny nad urządzeniami służącymi do zaopatrzenia w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi wraz z poborem próbek wody według obowiązującej
procedury poborowej;
3) prowadzenie monitoringu parametrów grupy A i B dotyczących jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi poprzez:
a) sporządzanie harmonogramu i planu pobierania próbek wody,
b) kompletowanie dokumentacji urządzeń wodnych,
c) sporządzanie raportów i komunikatów,
d) prowadzenie dokumentacji z zakresu monitoringu,
e) szacowanie ryzyka zdrowotnego oraz dokonywanie prognoz,
f) prowadzenie bazy danych Woda-Excel;
4) wydawanie ocen higienicznych dotyczących materiałów lub wyrobów używanych do uzdatniania wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi;
5) dokonywanie weryfikacji czy materiał lub wyrób stosowany do dystrybucji wody nie uwalnia do wody niebezpiecznych substancji lub substancji, które w inny sposób negatywnie wpływają na jakość wody;
6) nadzór nad pływalniami, kąpieliskami i miejscami okazjonalnie wykorzystywanymi do kąpieli oraz nad jakością wody w tych obiektach;
7) prowadzenie i aktualizacja systemu monitoringu jakości wody w kąpieliskach, w tym internetowego serwisu kąpieliskowego;
8) konsultacja projektów technologicznych urządzeń wodnych i preparatów do uzdatniania wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi i do celów rekreacyjnych;
9) opracowywanie informacji i ocen dotyczących:
a) jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi oraz jakości wody w kąpieliskach, miejscach okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli oraz w pływalniach,
b) stanu sanitarnego podmiotów wykonujących działalność leczniczą, obiektów użyteczności publicznej oraz miejsc turystyczno-wypoczynkowych na terenie powiatu czarnkowsko-trzcianeckiego;
10) zatwierdzanie systemu jakości badań laboratoriów zewnętrznych, badających próbki wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi oraz pobranej z kąpielisk i miejsc okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli, na podstawie oceny dokumentacji i wyników kontroli;
11) koordynowanie nadzoru nad podmiotami wykonującymi działalność leczniczą w zakresie zagadnień: higieny komunalnej, epidemiologii, higieny pracy, higieny żywności i żywienia;
12) wydawanie opinii sanitarnych podmiotom na wniosek w zakresie spełnienia wymagań sanitarno-higienicznych i technicznych pomieszczeń zgodnie z obowiązującymi przepisami;
13) wydawanie opinii podmiotom na wniosek w zakresie, o którym mowa w art. 207 ust. 3 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej;
14) nadzór nad przestrzeganiem przepisów dotyczących postępowania ze zwłokami, w tym prowadzenie postępowania w sprawie zezwoleń na ekshumację oraz przewóz zwłok i szczątków;
15) prowadzenie działalności kontrolnej w zakresie, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt. 11 oraz art.4 ust.3 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej.