Program - Wybierz Życie – Pierwszy Krok
Cel główny programu
Zmniejszenie występowania raka szyjki macicy i umieralności na tę chorobę.
Cele szczegółowe
1. Zwiększenie poziomu wiedzy na temat profilaktyki raka szyjki macicy i roli i wirusa HPV w jego powstawaniu.
2. Podniesienie świadomości o czynnikach zwiększających ryzyko raka szyjki macicy i znaczeniu działań profilaktycznych.
3. Motywowanie kobiet do regularnego poddawania się badaniom profilaktycznym przez całe życie.
4. Przygotowanie młodzieży do roli liderów edukacji zdrowotnej w środowisku lokalnym.
5. Dostarczenie informacji o możliwościach wykonywania szczepień profilaktycznych.
6. Dostarczenie informacji o świadczeniodawcach wykonujących badania cytologiczne.
Adresaci programu
1. Uczniowie klas I szkół ponadgimnazjalnych (dziewczęta i chłopcy).
2. Rodzice i opiekunowie uczniów.
3. Kadra pedagogiczna szkół.
Ramy czasowe:
Rok szkolny
Pomoce dydaktyczne
1. Dla edukatora: poradnik, prezentacja multimedialna
2. Dla uczniów: zakładka, strona internetowa – www.pierwszykrok.edu.pl
3. Dla rodziców, nauczycieli: składanka, strona internetowa – www.pierwszykrok.edu.pl
Rak szyjki macicy jest drugim nowotworem, co do częstości występowania u kobiet, po nowotworze piersi, powodującym rocznie ok. 500 000 nowych zachorowań i 250 000 zgonów.
Zachorowalność (ok.4000 kobiet rocznie) i umieralność (ok. 2000 kobiet rocznie) z powodu raka szyjki macicy w Polsce nie uległa zmniejszeniu od 25 lat, a odsetek kobiet przeżywających 5 lat od rozpoznania tego nowotworu jest najniższy w Europie i nie przekracza 50%.
W działaniach profilaktycznych raka szyjki macicy najważniejszy jest zakres profilaktyki pierwotnej, wczesnego wykrywania i leczenia zmian przednowotworowych i raka, a także poprawa skuteczności powszechnych programów badań cytologicznych oraz podnoszenie świadomości zagrożenia rakiem szyjki macicy i innymi chorobami wywołanymi zakażeniem wirusem HPV.
Problem raka szyjki macicy nie może być kwestią wstydliwą i unikaną.
Wiedza o zagrożeniu zakażeniem wirusem HPV i jego konsekwencje powinny być częścią rozmów wychowawczych, które przygotują młodych ludzi do dorosłego życia.
Sposoby profilaktyki pierwotnej i wtórnej powinny być powszechnie znane, aby umożliwić ich optymalne zastosowanie.
Opracowano na podstawie Poradnika dla szkolnego koordynatora.