MIKROKLIMAT POMIESZCZEŃ SZKOLNYCH
MIKROKLIMAT POMIESZCZEŃ SZKOLNYCH
MIKROKLIMAT POMIESZCZEŃ
SZKOLNYCH
Na mikroklimat pomieszczeń maja wpływ :
- temperatura powietrza
- wilgotność,
- ruch powietrza
Temperatura w pomieszczeniach ,w których odbywają się zajęcia , co najmniej 180 C. Zbyt wysoka temperatura prowadzi do przegrzania, a zbyt niska do obniżenia temperatury ciała, niedokrwienia skóry i zmniejszonej odporności ogólnej organizmu.
Przebywanie ludzi w zamkniętych , zbyt rzadko wietrzonych pomieszczeniach powoduje:
- senność ,
- zmęczenie ,
- znużenie,
- obniża się sprawność układu nerwowego.
Poprawę jakości powietrza w salach lekcyjnych można uzyskać poprzez intensywne wietrzenie w czasie przerwy ( szerokie otwieranie okien),a także uchylanie okien w razie potrzeby w czasie zajęć lekcyjnych. W pomieszczeniach źle wentylowanych w powietrzu unoszą się także mikroorganizmy chorobotwórcze m.in. roztocza , wirusy ,które niekorzystnie wpływają na zdrowie osób przebywających w tych pomieszczeniach ,szczególnie alergików.
Intensywne i częste wietrzenie ,kontrola temperatury,odkurzanie , przecieranie na wilgotno podłóg, regularne wycieranie parapetów na mokro pozwala na utrzymanie także odpowiedniej wilgotności pomieszczeń w okresie grzewczym. Zbyt suche powietrze działające na organizm przez długi czas powoduje utratę wody z organizmu, co przyczynia się do wysuszenia skóry ,błon śluzowych zmniejsza odporność organizmu.
Starając się stworzyć właściwy mikroklimat w salach lekcyjnych wpływamy na zdrowie i efekty uczenia się dzieci .
Małgorzata Kożuch