W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Informacja dla rodziców dzieci, które rozpoczną naukę w I klasach

INFORMACJE DLA RODZICÓW DZIECI,

KTÓRE ROZPOCZNA NAUKĘ W SZKOLE PODSTAWOWEJ

                     

Rozpoczęcie przez dziecko nauki w szkole wiąże się z wieloma istotnymi zmianami w jego życiu, jak również w życiu rodziców. Ten etap, to nowe problemy i zagrożenia wpływające na rozwój dziecka. Obowiązki szkolne, nowe środowisko, nowa organizacja czasu zbiegają się z okresem intensywnego wzrostu dziecka i mogą mieć wpływ na jego zdrowie i prawidłowy rozwój.

Świadomość wpływu różnych czynników na samopoczucie dziecka i umiejętne postępowanie może zapobiec lub znacznie złagodzić ich negatywne oddziaływanie na młody organizm.

Państwa dziecko powinno zostać tak przygotowane w rodzinie i szkole, aby umiało żyć zdrowo i bezpiecznie.

Na ten wyjątkowy okres w życiu Państwa Rodziny Państwowa Inspekcja Sanitarna  przygotowała kilka zagadnień które mają  na celu zwrócić Państwa uwagę na najczęściej pojawiające się problemy zdrowia Waszych dzieci, a zwłaszcza podkreślić to, co można zrobić, aby ich zdrowie umocnić i zapobiec chorobom.

 

PLECAKI SZKOLNE

Z kolejnych badań przeprowadzonych przez Państwową Inspekcję Sanitarna wynika, ze około 40% uczniów szkół podstawowych nosi zbyt ciężkie plecaki!                                                 

Masa plecaka wraz z zawartością nie powinna być większa niż 10% masy dziecka. Plecak nie powinien zmieniać naturalnego sposobu chodzenia i stania.

Co mogą zrobić rodzice?

1. Kupić dobry plecak:

- lekki – niektóre plecaki, nawet bez zawartości, mogą ważyć kilka kilogramów

- zaopatrzony w regulowane, miękkie i szerokie szelki - regulacja pozwala na ścisłe przyleganie plecaka do kręgosłupa, a odpowiednio szerokie szelki nie wrzynają się w ramiona

- z usztywnioną ścianką tylną, uwypukloną w dolnej części ze względu na naturalna krzywiznę kręgosłupa

- z przegródkami w środku – umożliwia to równomierne rozłożenie zawartości plecaka oraz utrzymanie ładu i porządku.

2. Zwrócić uwagę na dobór zeszytów - zrezygnujmy z grubych zeszytów w sztywnych okładkach na rzecz zeszytów cieńszych i w miękkiej oprawie. Te ostatnie może nie są tak efektowne i trwałe, lecz na pewno są lżejsze i dają odpocząć kręgosłupom naszych dzieci.

3. Zaopatrzyć dziecko w lekkie i wyłącznie niezbędne przybory szkolne –  np. zrezygnować z wieloczęściowych, bogato wyposażonych piórników.

4. Sprawdzać zawartość plecaków - wiele dzieci nosi do szkoły zabawki, kosmetyki, urządzenia do odsłuchu muzyki, zbędne w danym dniu podręczniki i zeszyty i inne przybory

 

W ogólnym rozrachunku ma to wpływ na zwiększenie wagi plecaka.

 

STANOWISKO PRACY UCZNIA

 

W szkole i w domu każde dziecko powinno mieć stolik i krzesło właściwie dobrane do swojego wzrostu. Wielogodzinne przebywanie uczniów w szkole wymaga zapewnienia im odpowiedniego stanowiska pracy. Oznacza to, że dla ucznia o określonym wzroście i określonej wysokości podkolanowej powinno być zapewnione odpowiednie krzesło i stół. Właściwy dobór umeblowania określa Polska Norma. Ustalono w niej 8 numerów mebli. Każdemu numerowi mebli przypisano określony kod kolorystyczny, który przedstawia poniższa tabela.

 

numer

zestawu (krzesło+

ławka)

wysokość (w cm)

zakres wzrostu ucznia

(w cm)

kod koloru

siedziska krzesła

pulpitu stolika

0

21

40

80 - 95

BIAŁY

I

26

46

93 - 116

POMARAŃCZOWY

II

31

53

108 - 121

FIOLETOWY

III

35

59

119 -142

ŻÓŁTY

IV

38

64

133 - 159

CZERWONY

V

43

71

146 - 176,5

ZIELONY

VI

46

76

159 - 188

NIEBIESKI

VII

51

82

174 - 207

BRĄZOWY

 

Takimi kodami kolorystycznymi lub numerami powinny być oznakowane stoły i krzesła szkolne. Istotne jest także, aby meble były właściwie skompletowane. Przy stole oznakowanym określonym numerem lub określonym kolorem nie może stać krzesło oznakowane innym numerem lub innym kolorem.

Wiedząc, jakiego wzrostu jest nasze dziecko, łatwo można sprawdzić, w jakim zestawie mebli szkolnych powinno siedzieć.

W szkołach województwa warmińsko-mazurskiego spotkać można przymiary wzrostowe. Są to listwy z kolorami wymalowanymi na określonych wysokościach (zgodnie z powyższą tabelą). Przymiary znajdują się w klasach lub na korytarzach szkolnych. Mogą służyć dzieciom do samodzielnego sprawdzenia, czy mają stanowisko dostosowane do swojego wzrostu.

OŚWIETLENIE


Bardzo ważnym elementem wpływającym na komfort pracy ucznia jest właściwe oświetlenie - zarówno naturalne jak i sztuczne.

 

Nieprawidłowe oświetlenie może powodować m.in.:

  • osłabienie wzroku
  • szybsze męczenie
  • bóle głowy
  • łzawienie
  • zaczerwienienie powiek i spojówek
  • pogorszenie ogólnego samopoczucia

Dbajmy, aby miejsce „pracy” ucznia było właściwie oświetlone – nie za słabo, ale też nie oślepiało pracującego ucznia. Stolik ucznia należy usytuować w taki sposób, aby praca ręką nie zasłaniała padającego światła.

 

PRAWIDŁOWE ŻYWIENIE

 

Rodzic troszczy się o swoje dziecko najlepiej jak potrafi. Wiedząc, że rozwijający się młody organizm potrzebuje szczególnej opieki, powinniśmy zwracać uwagę na to co i kiedy zjada dziecko. Racjonalne odżywianie jest dla młodego organizmu jedną z ważniejszych inwestycji na przyszłość.

W prawidłowym żywieniu dziecka najważniejsze są jego własne przyzwyczajenia. Chcąc je prawidłowo kształtować trzeba zmienić sposób żywienia całej rodziny.

 

Pamiętaj o podstawowych zasadach:

 

  1. Codzienne żywienie powinno składać się z 5 posiłków, podawanych regularnie w odstępach ok. 3 godzin. Nie powinno się pozwalać dziecku na pojadanie pomiędzy posiłkami.
  2. Do picia podawać wodę mineralną. Zrezygnować ze słodzonych napojów gazowanych i niegazowanych, słodzonych soków i syropów.
  3. Wprowadzić do diety dziecka jak najwięcej warzyw – mogą być spożywane np. w postaci sałatek, surówek, warzyw gotowanych czy zup.
  4. Należy bazować na produktach zbożowych pełnoziarnistych – grubych kaszach, ryżu, płatkach zbożowych, pieczywie razowym.
  5. Wprowadzić do diety dziecka 3-4 szklanki mleka dziennie – mleko można zastąpić innymi naturalnymi produktami mlecznymi – takimi jak: jogurt, kefir, maślanka, a częściowo także serem.
  6. Jako źródło białka zaplanować w diecie chude gatunki mięs, ryby, jajka oraz nasiona roślin strączkowych.
  7. Zadbać o to aby posiłki były przygotowywane metodą gotowania w wodzie, gotowania na parze, pieczenia bez dodatku tłuszczu. Zrezygnować ze smażenia.   
  8. Potrawy należy podawać w małych porcjach, aby nie przyzwyczajać dziecka do pozostawiania resztek na talerzu, ale też do zjadania zbyt dużych porcji.
  9. Posiłki należy urozmaicać stosując szeroka gamę produktów (różne rodzaje kasz, płatków zbożowych, warzyw, owoców, produktów mlecznych, mięs, ryb itp.), ponieważ nie ma produktu, który posiadałby wszystkie niezbędne makroskładniki oraz witaminy i minerały w takich ilościach jakie są dziecku w danym czasie niezbędne.
  10. Nie należy podawać słodyczy i słonych przekąsek aby nie zmniejszać apetytu dziecka przed posiłkami. Słodycze najlepiej zastąpić owocami lub orzechami.
  11. Nie należy karcić dziecka za zbyt powolne jedzenie lub niejedzenie.
  12. Powinno się dbać o estetyczny wygląd stołu i podawanych posiłków - estetyczne, ciekawe, kolorowe i urozmaicone posiłki będą pobudzały apetyt dziecka.
  13. Należy angażować dziecko do planowania codziennego jadłospisu, wspólnych zakupów oraz rodzinnego gotowania.

 

Jest to część z problemów dotyczących zdrowia dzieci z którymi zderzą się rodzice uczniów idących do szkoły. Problemów,  które rodzice mogą zminimalizować w środowisku domowym.

Materiały

ulotka rodzice
ulotka​_-​_Informacje​_dla​_rodziców.pdf 1.34MB
tornistry
Tornistry​_GIS.jpg 1.18MB
ulotka Telefony
ulotka-Telefony-i-kuchenki-mikrofalowe.pdf 0.33MB
{"register":{"columns":[]}}