Wyniki oceny obciążenia uczniów ciężarem plecaków szkolnych w szkole podstawowej w roku szkolnym 2023/2024 (wyniki badań w 2023 r. w województwie mazowieckim)
11.12.2023
Ocena obciążenia uczniów ciężarem plecaków szkolnych w szkołach podstawowych na terenie województwa mazowieckiego, analogicznie do 2019 r., swoim zasięgiem objęła 76 szkół podstawowych (40 ze środowiska miejskiego oraz 36 ze środowiska wiejskiego). Zważono tornistry wraz z wyposażeniem 19 345 uczniów z 1 089 klas (ponad 56% ogółu wszystkich uczniów w badanych szkołach), w tym 7 698 uczniów klas I-III oraz 11647 uczniów klas IV-VIII.
Plecaki szkolne, których ciężar nie przekraczał normy (do 15% masy ciała ucznia) nosiło 16 006 - 82,7% zważonych uczniów (w 2019 r. było 83,9%).
Zbyt ciężki tornister (powyżej 15% masy ciała ucznia) stwierdzono w 3 339 przypadkach – 17,3% (w 2019 r. było 16,1%)
W klasach I-III:
• 6 025 uczniów – 78,3% tornistrów nie przekraczało 15% masy ciała ucznia (podczas poprzedniego badania stwierdzono w przypadku 83,4%)
• 1 673 uczniów – 21,7% nosiło za ciężkie plecaki (w 2019 r. było to 19,7%).
W klasach IV-VIII:
• 9 903 uczniów - 85% tornistrów nie przekraczało 15% masy ciała ucznia (podczas badania przeprowadzonego w 2019 r stwierdzono w przypadku 84,3%)
• 11 744 uczniów -15% nosiło za ciężkie plecaki (w 2019 r. było to 19,3%).
Najcięższy plecak ważył 12,5 kg i stanowił ponad 20% masy ciała chłopca, który uczył się w VII klasie szkoły podstawowej mieszczącej się w powiecie płockim.
Wyniki tegorocznej oceny obciążenia uczniów ciężarem plecaków wraz z wyposażeniem, w szkołach podstawowych nie napawają optymizmem. Odsetek uczniów noszących plecaki powyżej normy 15% masy ucznia, wzrósł o 1,2% w stosunku do roku 2019. Co ważne, wraz ze wzrostem wagi plecaka zwiększyła się również masa ciała uczniów.
Sposobem przeciwdziałania zjawisku przeciążenia plecaków jest zorganizowanie uczniom możliwości pozostawienia choć części podręczników i przyborów w szkole. Tegoroczne badanie wykazało, że:
• 22 szkoły zapewniły swoim ucznia możliwość pozostawienia części podręczników w szafkach,
• 22 szkoły wyznaczyły miejsce w sali,
• 32 szkoły zastosowały inny sposób (szafki lub inne miejsce)
|
2019 |
2023 |
||
szafki |
30 |
39% |
22 |
29% |
miejsce w sali |
31 |
41% |
22 |
29% |
inne rozwiązanie |
15 |
20% |
32 |
42% |
Powyższa tabela pokazuje, jak zmienił się sposób zapewnienia przez szkoły możliwości pozostawienia w placówce części przyborów szkolnych przez uczniów.
Warto, żeby szkoły kontynuowały działania edukacyjne, zarówno dla uczniów, ich rodziców oraz nauczycieli, aby promowały zdrowe nawyki i minimalizowały zjawiska przeciążenia uczniów.
PT