Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicnej w Gryfinie na lata 2021-2025
PLAN DZIAŁANIA NA RZECZ POPRAWY ZAPEWNIENIA DOSTĘPNOŚCI OSOBOM ZE SZCZEGÓLNYMI POTRZEBAMI W POWIATOWEJ STACJI SANITARNO – EPIDEMIOLOGICNEJ W GRYFINIE NA LATA 2021-2025
- Wprowadzenie
Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U.2022.2240 t.j.) dalej „Ustawa”.
Podstawowym celem ustawy jest poprawa warunków życia oraz funkcjonowania w szczególności osób z potrzebami wynikającymi z niepełnosprawności, wieku czy choroby, które to w codziennej egzystencji mogą spotykać się z szeregiem trudności w zakresie korzystania z usług podmiotu publicznego. Głównymi barierami są bariera architektoniczna, cyfrowa czy informacyjno-komunikacyjna.
Ważnym jest więc zmiana podejścia i sposoby obsługi interesantów ze szczególnymi potrzebami, zwłaszcza poprzez podejmowanie działań mających na celu eliminację powyższych barier. Ustawa jest elementem programu Dostępność Plus. Program ten został przyjęty uchwałą nr 102/2018 Rady Ministrów z dnia 17 lipca 2018 r. Rozwiązania zapisane w Ustawie wypełniają zapisy Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzonej w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.). Tym samym zobowiązują jednostki do zapewnienia osobom ze szczególnymi potrzebami dostępu do obiektów/budynków na równi z innymi interesantami.
Zapisy Ustawy zobowiązują również podmioty publiczne do zapewnienia dostępności w zakresie cyfrowym oraz informacyjno-komunikacyjnym. Na podstawie Ustawy każdy organ władzy publicznej określony w art. 14 ust.1 ma obowiązek wyznaczenia koordynatora do spraw dostępności. Jednym z podstawowych zadań koordynatora jest przygotowanie i koordynacja wdrożenia planu działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Celem planu jest wskazanie kierunków niezbędnych zmian i wdrażanie rozwiązań służących usprawnieniu funkcjonowania podmiotu publicznego, uczynienia go bardziej dostępnym oraz przyjaznym osobom ze szczególnymi potrzebami.
- Dotychczasowe działania
Jednostka prowadzi szereg działań mających na celu poprawę dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Działania te obejmują interesariuszy, klientów, pracowników, współpracowników, partnerów czy konsultantów.
Pierwszy audyt dostępności został przeprowadzony w jednostce w dniu 06.09.2021 roku. Wioski obejmowały rekomendacje działań do realizacji w celu zapewnienia dostępności we wszystkich obszarach wskazanych w Ustawie: obszarze architektonicznym, cyfrowym, informacyjno – komunikacyjnym.
- W obszarze dostępności architektonicznej wykonano:
- toalety, które spełniają kryteria dostępności – na parterze;
- jednolity system oznaczenia pokoi;
- wyróżnienie początku i końca wszystkich biegów schodowych;
- wystosowano pismo do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z prośbą o zapewnienie miejsc parkingowych (znak pisma: PPIS.9011.5.1.2021 z dnia 29.06.2021 roku)
- W obszarze dostępności cyfrowej:
- zapewniono system zarządzania zgody z Wytycznymi dla dostępności treści internetowych 2.0 (WCAG 2.0);
- zapewniono prosty dostęp do materiałów i funkcji strony internetowej;
- zamieszczono opisy alternatywne grafik i zdjęć;
- umożliwiono powiększanie strony oraz zwiększenia kontrastu;
- wprowadzono napisy oraz opisy treści filmów udostępnianych na stronie w odrębnym pliku;
- zamieszczono na stronie internetowej deklarację dostępności,
- zaplanowano cykl szkoleń dla pracowników z dostosowywania dokumentacji zgodnej z zasadami dostępności.
- W obszarze zatrudnienia:
- dostosowano sposób rekrutacji – wprowadzono rekrutację zdalną, papierową i osobiście.
Mimo wskazanych wyżej działań, w wyniku audytu z dn. 06.09.2021 roku wyznaczono obszary wymagające poprawy oraz określono niezbędne działania.
- Obszar działań w ramach planu na rzecz poprawy zapewniania dostępności
Wobec rekomendacji zawartych w audycie zostały wytypowane działania do przeprowadzenia w latach 2021 - 2025 w obszarach architektonicznym, cyfrowym oraz informacyjno-komunikacyjnym, zgodnie z art. 6 Ustawy. Dodatkowo, uwzględniając charakter jednostki w planie został dodatkowo ujęty obszar „Działania pozostałe”, w którym wskazano inne działania mające na celu budowanie otwartego i dostępnego urzędu poza obszarami wyznaczonymi przez Ustawę.
- Dostępność architektoniczna
- Dostępność cyfrowa
L.p. |
Planowane działania |
Zalecenia |
Termin |
Osoba odpowiedzialna |
|
Dostosowanie dokumentów elektronicznych do wymagań ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz.U.2023.82 t.j).
|
Wyznaczenie osób odpowiedzialnych za dostosowanie dokumentów oraz przeszkolenie pracowników. |
Na bieżąco |
Koordynator ds. dostępności |
|
Zakup przenośnej pętli indukcyjnej dla osób niedosłyszących |
Zakup pętli oraz zamieszczenie informacji o pętli na stronie internetowej. |
Do końca 2022 |
Dyrektor PSSE |
- Dostępność informacyjno-komunikacyjna
L.p. |
Planowane działania |
Zalecenia |
Termin |
Osoba odpowiedzialna |
|
Wprowadzenie możliwości komunikacji audiowizualnej za pośrednictwem komunikatora |
Zapewnienie komunikatora na stronie internetowej oraz zamieszczenie o nim informacji. |
Do końca 2022 |
Dyrektor PSSE |
|
Wprowadzenie możliwości komunikacji osobom z niepełnosprawnością słuchową poprzez sms lub mms w celu łatwiejszej komunikacji. |
Utworzenie i wprowadzenie procedury. Poszerzenie sposobu kontaktu w zakładce na stronie internetowej |
Do końca 2022 |
Dyrektor PSSE |
- Działania pozostałe
L.p. |
Planowane działania |
Zalecenia |
Termin |
Osoba odpowiedzialna |
|
Budowanie i poszerzanie świadomości pracowników jednostki. |
Szkolenia wewnętrzne, konsultacje z osobami ze specjalnymi potrzebami. |
Wg bieżących potrzeb |
Koordynator ds. dostępności |
|
Współpraca pomiędzy urzędami. |
Inicjatywa Grupy roboczej za pośrednictwem webinara. |
Wg bieżących potrzeb |
Koordynator ds . dostępności / Dyrektor PSSE |
|
Poszerzanie obszaru konsultacji z osobami ze specjalnymi potrzebami. |
Nawiązanie współpracy z fundacjami oraz ośrodkami wsparcia. |
Wg bieżących potrzeb |
Koordynator ds. dostępności |
- Monitorowanie planu naprawczego
Niniejszy plan został podpisany i przyjęty z dniem 07.09.2021
Wszelkie działania i rekomendacje objęte niniejszym planem naprawczym dotyczą obszarów nie tylko wskazanych w Ustawie, ale również wynikających z charakteru pracy jednostki. Uwzględniając obszar wymaganych działań powołuje się komisję, której zadaniem jest monitorowanie postępów planu naprawczego, zgłaszanie nieprawidłowości oraz komunikowanie jednostce o postępach jak również o przeszkodach w realizacji. Komisja przedkłada kierownikowi jednostki raport z realizacji planu co 4 miesiące.
Plan naprawczy podlega opublikowaniu do dnia 21.09.2021
Materiały
Zarządzenie do planu naprawczegoZarządzenie_Nr_110122021_-_plan_naprawczy.pdf 0.14MB
- Pierwsza publikacja:
- 17.09.2021 10:29 Natalia Korkuś
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Natalia Korkuś
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicnej w Gryfinie na lata 2021-2025 | 5.0 | 02.02.2023 11:13 Natalia Korkuś |
Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicnej w Gryfinie na lata 2021-2025 | 4.0 | 02.02.2023 11:12 Natalia Korkuś |
Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicnej w Gryfinie na lata 2021-2025 | 3.0 | 02.02.2023 11:05 Natalia Korkuś |
Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicnej w Gryfinie na lata 2021-2025 | 2.0 | 17.09.2021 10:31 Natalia Korkuś |
PLAN DZIAŁANIA NA RZECZ POPRAWY ZAPEWNIENIA DOSTĘPNOŚCI OSOBOM ZE SZCZEGÓLNYMI POTRZEBAMI | 1.0 | 17.09.2021 10:29 Natalia Korkuś |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP