W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Światowy Dzień Bez Tytoniu 2024

31.05.2024

Światowy Dzień Bez Tytoniowy 2024 w tym roku Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) oddaje głos młodym ludziom na całym świecie, którzy wzywają rządy do ochrony ich przed drapieżną taktyką marketingową przemysłu tytoniowego. Branża atakuje młodzież w celu uzyskana zysków, tworząc nową falę uzależnień. Liczba dzieci używających e-papierosów wzrasta w tempie wyższym niż dorosłych we wszystkich regionach i na całym świecie. Szacuje się, że 37 milionów młodych ludzi w wieku 13-15 lat używa tytoniu.

Młoda dziewczynka z maska tlenowa na twarzy

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) i STOP, globalny organ nadzorujący przemysł tytoniowy, publikują dziś “Hooking the next generation,” raport wskazujący, w jaki sposób przemysł tytoniowy i nikotynowy projektuje produkty, wdraża kampanie marketingowe i działa na rzecz kształtowania środowisk politycznych, aby pomóc im uzależnić młodzież świata.

Stało się to tuż przed Światowym Dniem Bez Tytoniu, który został ogłoszony 31 maja, w tym roku WHO oddaje głos młodym ludziom, którzy wzywają rządy do ochrony ich przed celem przemysłu tytoniowego i nikotyny.

Raport pokazuje, że na całym świecie około 37 milionów dzieci w wieku 13-15 lat używa tytoniu, a w wielu krajach wskaźnik używania e-papierosów wśród nastolatków przewyższa wskaźnik używania e-papierosów wśród młodzieży. W Europie 20% ankietowanych 15-latków zgłosiło używanie e-papierosów w ciągu ostatnich 30 dni.

Pomimo znacznych postępów w zmniejszaniu używania tytoniu, pojawienie się e-papierosów i innych nowych wyrobów tytoniowych i nikotynowych stanowi poważne zagrożenie dla młodzieży. Badania pokazują, że używanie e-papierosów zwiększa negatywny wpływ ich stosowania na zdrowie, szczególnie wśród młodzieży, prawie trzy krotnie.

"Historia powtarza się, ponieważ przemysł tytoniowy próbuje sprzedać tę samą nikotynę naszym dzieciom w różnych opakowaniach" - powiedział dr Tedros Adhanom Ghebreyesus, dyrektor generalny WHO. Branże te aktywnie atakują szkoły, dzieci i młodzież z nowymi produktami, które są zasadniczo pułapką o smaku słodyczy. Jak mogą mówić o redukcji szkód, gdy wprowadzają do obrotu te niebezpieczne, wysoce uzależniające produkty dla dzieci?

Branże tytoniowe sprzedają swoje produkty młodym ludziom o kuszące smakach, takich jak słodycze i owoce. Badania przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych wykazały, że ponad 70% młodych użytkowników e-papierosów zrezygnowałoby, gdyby produkty były dostępne tylko w smaku tytoniu.

WHO wzywa rządy do ochrony młodych ludzi przedwyrobami tytoniowymi, e-papierosami i innych produktami nikotynowych poprzez zakaz lub ścisłe regulowanie wprowadzania tych produktów.

Zalecenia WHO obejmują tworzenie w 100% wolnych od dymu przestrzeni publicznych, zakaz aromatyzowania e-papierosów, zakaz marketingu, reklamy i promocji, wyższe podatki, zwiększenie świadomości społecznej na temat oszukańczonych taktyk stosowanych przez przemysł oraz wspieranie inicjatyw edukacyjnych i uświadamiających kierowanych przez młodzież.

Źródło: Światowa Organizacja Zdrowia (WHO)

{"register":{"columns":[]}}