Moje dziecko idzie do szkoły
26.09.2023
Rozpoczęcie nauki w szkole to bardzo ważny moment w życiu każdego dziecka, a także jego rodziny. Kolejne lata nauki to okres zdobywania przez dziecko wiedzy, ale także czas istotny dla jego zdrowia. W wieku szkolnym może rozwinąć się szereg problemów zdrowotnych, takich jak wady postawy, zaburzenia wzroku czy otyłość. W tym wieku kształtuje się wiele nawyków, utrwalają się zachowania, które będą umacniać zdrowie lub jemu szkodzić.
Zgodnie z zaleceniami Głównego Inspektora Sanitarnego:
- waga plecaka z jego zawartością nie powinna przekraczać 10–15% masy ciała,
- tornister powinien mieć usztywnioną ścianę przylegającą do pleców,
- ciężar zawartości tornistra powinien być rozłożony symetrycznie,
- cięższe rzeczy należy umieszczać na dnie, jeśli plecak ma przegródki to bliżej pleców, a lżejsze wyżej lub dalej od pleców,
- tornister powinien być wyposażony w równe, szerokie szelki,
- długość szelek powinna umożliwić swobodne wkładanie i zdejmowanie zapewniając jednocześnie jak najlepsze przyleganie tornistra do pleców,
- zalecane jest dodatkowe zapięcie spinające szelki z przodu klatki piersiowej,
- tornister należy nosić na obu ramionach,
- w plecaku umieszczamy tylko niezbędne rzeczy!
Rodzicu! Pamiętaj, że masz wpływ na ciężar plecaków swoich dzieci:
- starajmy się wybierać lekkie plecaki,
- kupujmy cieńsze i lżejsze zeszyty (mniej kartek, cienkie okładki) oraz piórniki, które nie zwierają nadmiernie rozbudowanego wyposażenia,
- w roku szkolnym systematycznie kontrolujmy zawartość szkolnego bagażu, sprawdzajmy czy dziecko nie zabiera zbędnych podręczników, zabawek, dodatkowych zeszytów z przedmiotów, które w danym dniu nie były ujęte w planie lekcji, innego niepotrzebnego wyposażenia,
- drugie śniadanie umieść w lekkim opakowaniu,
- nie ma potrzeby pakowania do tornistrów wody butelkowanej, która dodatkowo obciąża plecak. Woda wodociągowa – tak zwana „kranówka” – może być używana do picia, ponieważ spełnia parametry, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Zdrowia w sprawie jakości wody przeznaczonej do picia przez ludzi.
Oprócz prawidłowo dobranego, spakowanego i użytkowanego tornistra każdemu dziecku należy codziennie zapewnić drugie śniadanie, które jest niezwykle ważnym posiłkiem dającym dziecku systematyczny „dowóz” energii, co gwarantuje utrzymanie odpowiedniego poziomu koncentracji w czasie lekcji i przekłada się na wyniki w nauce.
Wprowadzenie zwyczaju spożywania drugiego śniadania w szkołach sprzyja kształtowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych. Wpływa również na zmniejszenie spożycia przez dzieci i młodzież niezdrowych przekąsek dostępnych obecnie w sklepikach szkolnych, jak: chipsy, batoniki, żelki, cukierki, słodkie bułki czy słone paluszki.
Rola drugiego śniadania:
- dostarcza organizmowi potrzebną energię i składniki pokarmowe;
- wpływa na lepszą koncentrację, zapamiętywanie, zdolność uczenia, lepsze wyniki w nauce, rozwój intelektualny;
- wpływa na wydolność i sprawność, siłę fizyczną, dobre samopoczucie;
- kształtuje prawidłowe nawyki żywieniowe.
Czy wiesz, że… dzieci, które nie spożywają drugiego śniadania, częściej skarżą się na bóle głowy, złe samopoczucie, rozdrażnienie i konflikty z rówieśnikami.
Co warto zjeść na drugie śniadanie?
Najbardziej popularne drugie śniadanie to kanapka. Jest to smaczny i zdrowy pomysł, jeśli jednak zadbamy o odpowiednie jej urozmaicenie. Najlepiej, aby kanapka zawierała pieczywo razowe i do wyboru: ser, twaróg lub chudą wędlinę oraz warzywo, np. liść sałaty, cykorii, plasterki pomidora, ogórka, papryki.
Do kanapki warto dołączyć owoc sezonowy lub warzywo jako źródło witamin. Pokrojone owoce i warzywa, owoce suszone, sałatki, twarożki dziecko może łatwo zabrać ze sobą do szkoły w plastikowym pojemniku na żywność.
Napojami, które będą dobrym uzupełnieniem drugiego śniadania, są: woda mineralna, herbatki owocowe, soki owocowe i warzywne oraz napoje mleczne.