17 września to Światowy Dzień Bezpieczeństwa Pacjenta
Światowy Dzień Bezpieczeństwa Pacjenta został ustanowiony przez WHO w 2019 r. 72 Walne Zgromadzenie WHO przyjęło, że 17 września będzie dniem upamiętniającym bezpieczeństwo pacjenta w opiece zdrowotnej. Celem obchodów Światowego Dnia Bezpieczeństwa Pacjenta jest wzrost świadomości znaczenia bezpieczeństwa pacjentów oraz zwiększenie zaangażowania społeczeństwa w bezpieczeństwo opieki zdrowotnej. To także ograniczenie działań niepożądanych terapii i szkód powstałych na skutek nieprawidłowego leczenia.
W ramach strategii Światowego Dnia Bezpieczeństwa Pacjenta, WHO przyjęło podświetlanie na kolor pomarańczowy kluczowych obiektów użyteczności publicznej. Tego dnia na całym świecie kolorem pomarańczowym podświetlane są zabytki, pomniki oraz budynki.
Corocznie WHO podejmuje wiele programów i projektów dotyczących systemowych i merytorycznych aspektów poprawy bezpieczeństwa pacjentów.
Światowy Dzień Bezpieczeństwa Pacjenta nawołuje wszystkie kraje i partnerów międzynarodowych do globalnej solidarności i wspólnych działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa pacjentów .
Dzień ten gromadzi pacjentów, rodziny, opiekunów, społeczności, pracowników służby zdrowia, liderów opieki zdrowotnej i decydentów, aby pokazać swoje zaangażowanie na rzecz bezpieczeństwa pacjentów.
Światowy Dzień Bezpieczeństwa Pacjenta jest okazją do podniesienia świadomości społecznej i wspierania współpracy między pacjentami, pracownikami służby zdrowia, decydentami i liderami opieki zdrowotnej w celu poprawy bezpieczeństwa pacjentów. W tym roku temat przewodni wydarzenia „Poprawa diagnostyki dla bezpieczeństwa pacjentów” pod hasłem, „Postaw właściwą diagnozę, niech będzie bezpieczna!” podkreśla kluczowe znaczenie prawidłowej i terminowej diagnozy dla zapewnienia bezpieczeństwa pacjentów i poprawy wyników zdrowotnych. Diagnoza identyfikuje problem zdrowotny pacjenta i jest kluczem do uzyskania dostępu do potrzebnej opieki i leczenia. Błąd diagnostyczny to brak prawidłowego i terminowego wyjaśnienia problemu zdrowotnego pacjenta, co może obejmować opóźnioną, nieprawidłową lub pominiętą diagnozę lub brak przekazania tego wyjaśnienia pacjentowi. Bezpieczeństwo diagnostyki można znacząco poprawić poprzez zajęcie się kwestiami systemowymi i czynnikami poznawczymi, które mogą prowadzić do błędów diagnostycznych. Czynniki systemowe to słabe punkty organizacyjne, które predysponują do błędów diagnostycznych, w tym błędy w komunikacji między pracownikami służby zdrowia lub pracownikami służby zdrowia a pacjentami, duże obciążenie pracą i nieefektywna praca zespołowa. Czynniki poznawcze obejmują szkolenie i doświadczenie klinicystów, a także predyspozycje do uprzedzeń, zmęczenia i stresu.