EUROPEJSKI TYDZIEŃ TESTOWANIA I ŚWIATOWY DZIEŃ AIDS
07.11.2024
W tym roku Europejski Tydzień Testowania (ETT) w kierunku HIV i HCV będzie organizowany w dniach 18-25 listopada, przed obchodami Światowego Dnia AIDS (1 grudnia) .
Jest to kampania, która zachęca organizacje partnerskie: instytucje, samorządy i organizacje społeczeństwa obywatelskiego w całej Europie do jednoczenia się na tydzień, dwa razy w roku, w celu zintensyfikowania testowania i promowania świadomości na temat korzyści płynących z wczesnego wykrywania HCV i HIV.
Inicjatywa ta, rozpoczęta w 2013 r. przez HIV in Europe (obecnie EuroTEST), stała się szeroko rozpoznawalnym wydarzeniem, w którym co roku uczestniczy wiele organizacji.
W tym roku Kampania przebiega pod hasłem #mójpierwszyraz
Hasłem przewodnim kampanii #mójpierwszyraz jest przekaz do młodych ludzi:
Chcecie mieć swój pierwszy raz za sobą? Przed podjęciem decyzji o wspólnym seksie, zróbcie RAZEM test w kierunku HIV!
Grupa docelowa: młodzi dorośli w wieku 18–24 lata.
Cele kampanii:
- Popularyzacja wczesnej diagnostyki w kierunku HIV, szczególnie wśród osób, które nigdy w swoim życiu nie wykonały tego testu, ponieważ nie odnoszą do siebie ryzyka zakażenia. Mimo, że większość ludzi dorosłych jest aktywna seksualnie, tylko jedna osoba na dziesięć chociaż raz w życiu wykonała test w kierunku HIV. Należy jednocześnie pamiętać o innych zakażeniach, które często towarzyszą HIV, jak kiła, HCV, rzeżączka czy chlamydioza.
- Przełamanie stereotypu, że HIV zakażają się jedynie osoby z wybranych populacji, takie jak np. sprzedające usługi seksualne, uzależnione od narkotyków, homoseksualiści.
- Popularyzowanie faktów, że nie ma grup ryzyka, są natomiast ryzykowne zachowania i sytuacje mogące prowadzić do zakażenia HIV. Kontakt seksualny bez użycia prezerwatywy jest takim zachowaniem, dlatego warto rozważyć wykonanie testu. Tym bardziej, że istnieje wiele możliwości jego wykonania, a jedną z nich jest bezpłatne i anonimowe testowanie w punktach konsultacyjno-diagnostycznych (PKD), połączone z profesjonalnym poradnictwem. W każdym województwie znajduje się przynajmniej jeden taki punkt. Adresy punktów znajdują się na stronie: https://aids.gov.pl/pkd/. Warto podkreślić, że nie trzeba specjalnie się do takiego testu przygotowywać, a więc np. być na czczo.
- Rozpropagowanie informacji o:
- stronie kampanii: mojpierwszyraz.aids.gov.pl
- Poradni Internetowej HIV/AIDS: https://aids.gov.pl/pi
- bezpłatnym Telefonie Zaufania HIV/AIDS: 800 888 448
W ramach działań edukacyjno- informacyjnych zaplanowano:
- przygotowanie strony internetowej kampanii: mojpierwszyraz.aids.gov.pl
- produkcja 30-sekundowego spotu informacyjno-edukacyjnego, zachęcającego do wykonania testu w punktach konsultacyjno-diagnostycznych (PKD)
- emisja spotu kampanijnego w jednej z ogólnopolskich sieci kin: Multikino
- zintegrowane działania informacyjno-edukacyjne w internecie:
- z wykorzystaniem narzędzi Google (wyszukiwarka, Google Display Network)
- w serwisach: YouTube oraz TikTok
- w mediach społecznościowych: Facebook i Instagram
- we współpracy z ambasadorem kampanii: Dawidem Polakiem, znanym jako BioTech Geek.
- działania public relations:
- informacja prasowa
- relacje z mediami
Więcej informacji na stronie:
https://mojpierwszyraz.aids.gov.pl/