Dostępność do lekarzy rodzinnych (POZ) na terenach dotkniętych powodzią
17.09.2024
Powódź, która nawiedziła Polskę w połowie września powoduje liczne straty. Te najtragiczniejsze – śmierć ludzi, ale również zdrowotne i materialne. Rzecznik Praw Pacjenta, wie jak ważna w tym czasie jest dostępność do lekarzy rodzinnych (POZ) dla pacjentów z terenów dotkniętych powodzią, szczególnie w sytuacji, gdy przychodnia, z której zazwyczaj korzystamy nie działa lub, gdy w wyniku ewakuacji, nie możemy do niej dojechać.
Jeśli placówka, w której pacjent zwykle umawia wizyty do lekarza rodzinnego została zamknięta w wyniku powodzi, może on zwrócić się o pomoc do innej placówki medycyny rodzinnej (POZ), która ma podpisaną umowę z NFZ. Nie ma w takim przypadku ograniczeń związanych z miejscem zamieszkania pacjenta. W celu uzyskania pomocy należy skontaktować się telefonicznie z wybraną przychodnią i opisać swoją sytuację.
Można też skorzystać ze świątecznej i nocnej pomocy lekarskiej w dowolnym miejscu w kraju, należy jedynie mieć przy sobie dowód tożsamości oraz numer PESEL.
W razie pytań lub wątpliwości zachęcamy do zadzwonienia na czynną całą dobę Telefoniczną Informację Pacjenta pod nr tel. 800 190 590.
Ponadto Oddziały wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia województwach dolnośląskim, małopolskim, śląskim i opolskim monitorują sytuację m.in w szpitalach, zakładach opiekuńczo-leczniczych i uzdrowiskach w zakresie m.in. podtopień, braku prądu, koniecznej ewakuacji pacjentów, zabezpieczenia leków i sprzętu. Dyrektorzy Oddziałów Wojewódzkich NFZ pozostają w stałym i ścisłym kontakcie ze służbami Wojewodów.