Azbest
W latach 80-tych ubiegłego wieku azbest został uznany za jeden z najbardziej rozpowszechnionych czynników zwiększających zachorowanie na nowotwory, występujący w środowisku, a od 1998 r. w Polsce obowiązuje zakaz produkcji i stosowania wyrobów zawierających azbest.
Aktualnie usuwanie azbestu polega głównie na zdejmowaniu pokrycia dachowego, zmianie elewacji obiektów czy ich termomodernizacji. Wykonawca takich prac powinien posiadać nie tylko odpowiednie wyposażenie techniczne, ale powinien spełnić szereg wymogów, które wynikają m.in. z ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1587 z późn. zm.) i aktów wykonawczych – m.in. rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004 r. w sprawie sposobu i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest (zmienionego rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 5 sierpnia 2010 r.).
Wykonawca prac polegających na zabezpieczaniu lub usuwaniu wyrobów zawierających azbest z miejsca, obiektu, urządzenia budowlanego lub instalacji przemysłowej, a także z terenu prac obowiązany jest do zgłoszenia zamiaru przeprowadzenia tych prac właściwemu organowi nadzoru budowlanego, właściwemu okręgowemu inspektoratowi pracy oraz właściwemu Państwowemu Inspektorowi Sanitarnemu, w terminie co najmniej 7 dni przed rozpoczęciem prac. Właściwym inspektorem sanitarnym jest ten, na obszarze którego znajduje się nieruchomość, na której będą prowadzone prace z azbestem.
Formularz zgłoszenia prac polegających na zabezpieczeniu lub usunięciu azbestu - w załączniku.
Materiały
wzór zgłoszenia azbestwzór_zgłoszenia.docx 0.01MB