Podsumowanie dostosowania mebli edukacyjnych do zasad ergonomii i warunków antropometrycznych uczniów/ dzieci w placówkach oświatowych w powiecie kolskim za rok 2024r.
Ocena dostosowania mebli edukacyjnych do zasad ergonomii i warunków antropometrycznych uczniów/ dzieci w placówkach oświatowych w powiecie kolskim za rok 2024r.
Na terenie powiatu kolskiego pracownicy Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w Kole w 2024 roku kontynuowali kontrole w zakresie dostosowania mebli szkolnych do wymagań ergonomii. Ocenę dostosowania mebli do zasad ergonomii i warunków antropometrycznych uczniów przeprowadzono w 20 placówkach oświatowych, w tym 13 szkołach podstawowych, 2 szkołach ponadpodstawowych oraz 5 przedszkolach. Skontrolowano 131 oddziałów szkolnych i przedszkolnych, w których oceniono 2204 stanowiska pracy ucznia/ przedszkolaka.
W celu sprawdzenia, czy uczniowie/dzieci siedzą w dostosowanych do swojego wzrostu meblach szkolnych, oceniano oznakowanie stolików i krzeseł, mierzono wzrost dziecka/ucznia, wysokość podkolanową, wysokość siedziska oraz wysokość płyty roboczej stolika. Nieprawidłowości stwierdzono na 272 stanowiskach pracy ucznia w 5 placówkach oświatowych. Nieprawidłowości dotyczyły niewłaściwego:
- oznakowania mebli szkolnych,
- zestawienia mebli szkolnych,
- niedostosowania mebli do wzrostu uczniów.
Pracownicy Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w Kole wydali zalecenia pokontrolne w placówkach, w których stwierdzono nieprawidłowości. Udostępniono placówkom w formie elektronicznej poradnik: ,,Stanowisko pracy ucznia” oraz tabelę
,,wymiary funkcjonalne krzeseł i stolików dla instytucji edukacyjnych”.
W trakcie kontroli przeprowadzono szereg działań informacyjno-edukacyjnych skierowanych do dyrektorów placówek, nauczycieli oraz uczniów/dzieci. Informowano, iż stanowisko pracy ucznia/przedszkolaka ma znaczący wpływ na kształtowanie prawidłowej postawy ciała. Niedostosowanie mebli do wzrostu powoduje nieprawidłowe obciążenie kręgosłupa, prowadzi do jego deformacji, utrwala wady postawy oraz jest przyczyną zwiększonego zmęczenia dzieci/ uczniów.
Analiza wyników wykazała, iż głównymi przyczynami niedostosowania mebli do warunków antropometrycznych dzieci/uczniów jest jeden rozmiar mebli w salach zajęć - brak zróżnicowania rozmiarów mebli szkolnych w salach oraz brak świadomości u nauczycieli/dyrektorów oraz uczniów, jaki wpływ na kształtowanie prawidłowej postawy ciała ma ergonomia stanowiska pracy. W ramach realizacji zaleceń pokontrolnych dyrektorzy placówek, w których stwierdzono nieprawidłowości, podjęli działania :
- w 1 szkole zakupiono dodatkowe meble szkolne z możliwością regulacji
wysokości,
- w 1 przedszkolu zakupiono nowe meble przedszkolne (dla dzieci
niższych, które siedziały w za wysokich zestawach mebli),
- w 1 przedszkolu oznakowano meble przedszkolne zgodnie z ich rozmiarem oraz zakupiono miarę z tabelą norm mebli szkolnych/przedszkolnych,
- w 1 szkole ponadpodstawowej, zakupiono dodatkowy rozmiar krzeseł i stolików tak, aby w każdej klasie zróżnicować meble do 2 rozmiarów.
- we wszystkich placówkach, w których stwierdzono nieprawidłowości oznakowano i prawidłowo zestawiono meble szkolne, przeprowadzono ponownie pomiary wzrostu uczniów/przedszkolaków, dostosowano rozmiar mebli do wzrostu uczniów/przedszkolaków.
Kontrole dostosowania mebli do zasad ergonomii w placówkach oświatowych w 2024r.
przyniosły pozytywny efekt i będą kontynuowane w następnym roku