W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Podsumowanie dostosowania mebli edukacyjnych do zasad ergonomii i warunków antropometrycznych uczniów/ dzieci w placówkach oświatowych w powiecie kolskim za rok 2024r.

Ocena dostosowania mebli edukacyjnych do zasad ergonomii i warunków antropometrycznych uczniów/ dzieci w placówkach oświatowych w powiecie kolskim za rok 2024r.

Na terenie powiatu kolskiego pracownicy Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w Kole w 2024 roku kontynuowali kontrole w zakresie dostosowania mebli szkolnych do wymagań ergonomii. Ocenę dostosowania mebli do zasad ergonomii i warunków antropometrycznych uczniów przeprowadzono w 20 placówkach oświatowych, w tym 13 szkołach podstawowych, 2 szkołach ponadpodstawowych oraz 5 przedszkolach. Skontrolowano 131 oddziałów szkolnych i przedszkolnych, w których oceniono 2204 stanowiska pracy ucznia/ przedszkolaka.

W celu sprawdzenia, czy uczniowie/dzieci siedzą w dostosowanych do swojego wzrostu meblach szkolnych, oceniano oznakowanie stolików i krzeseł, mierzono wzrost dziecka/ucznia, wysokość podkolanową, wysokość siedziska oraz wysokość płyty roboczej stolika. Nieprawidłowości stwierdzono na 272 stanowiskach pracy ucznia w 5 placówkach oświatowych. Nieprawidłowości dotyczyły niewłaściwego:

  • oznakowania mebli szkolnych,
  • zestawienia mebli szkolnych,
  • niedostosowania mebli do wzrostu uczniów.

Pracownicy Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w Kole wydali zalecenia pokontrolne w placówkach, w których stwierdzono nieprawidłowości. Udostępniono placówkom w formie elektronicznej poradnik: ,,Stanowisko pracy ucznia” oraz tabelę

,,wymiary funkcjonalne krzeseł i stolików dla instytucji edukacyjnych”.

W trakcie kontroli przeprowadzono szereg działań informacyjno-edukacyjnych skierowanych do dyrektorów placówek, nauczycieli oraz uczniów/dzieci. Informowano, iż stanowisko pracy ucznia/przedszkolaka ma znaczący wpływ na kształtowanie prawidłowej postawy ciała. Niedostosowanie mebli do wzrostu powoduje nieprawidłowe obciążenie kręgosłupa, prowadzi do jego deformacji, utrwala wady postawy oraz jest przyczyną zwiększonego zmęczenia dzieci/ uczniów.

Analiza wyników wykazała, iż głównymi przyczynami niedostosowania mebli do warunków antropometrycznych dzieci/uczniów jest jeden rozmiar mebli w salach zajęć - brak zróżnicowania rozmiarów mebli szkolnych w salach oraz brak świadomości u nauczycieli/dyrektorów oraz uczniów, jaki wpływ na kształtowanie prawidłowej postawy ciała ma ergonomia stanowiska pracy. W ramach realizacji zaleceń pokontrolnych dyrektorzy placówek, w których stwierdzono nieprawidłowości, podjęli działania :

  • w 1 szkole zakupiono dodatkowe meble szkolne z możliwością regulacji

wysokości,

  • w 1 przedszkolu zakupiono nowe meble przedszkolne (dla dzieci

niższych, które siedziały w za wysokich zestawach mebli),

  • w 1 przedszkolu oznakowano meble przedszkolne zgodnie z ich rozmiarem oraz zakupiono miarę z tabelą norm mebli szkolnych/przedszkolnych,
  • w 1 szkole ponadpodstawowej, zakupiono dodatkowy rozmiar krzeseł i  stolików  tak,  aby  w  każdej  klasie  zróżnicować  meble  do 2 rozmiarów.
  • we wszystkich placówkach, w których stwierdzono nieprawidłowości oznakowano i prawidłowo zestawiono meble szkolne, przeprowadzono ponownie pomiary wzrostu uczniów/przedszkolaków, dostosowano rozmiar mebli do wzrostu uczniów/przedszkolaków.

Kontrole dostosowania mebli do zasad ergonomii w placówkach oświatowych w 2024r.

przyniosły pozytywny efekt i będą kontynuowane w następnym roku

{"register":{"columns":[]}}