NUMERY ALARMOWE
02.07.2024
112 - Numer Alarmowy to System Powiadamiania Ratunkowego
Kiedy możemy korzystać z numeru 112?
W sytuacjach, gdy wymagana jest interwencja policji, straży pożarnej lub ratownictwa medycznego. Są to wypadki komunikacyjne, wypadki na przejazdach drogowo-kolejowych, pożary, zasłabnięcia, zatrzymania krążenia, upadki z wysokości, kradzieże, rozboje, bójki oraz interwencje domowe związane z przemocą domową.
Co należy zrobić po wybraniu numeru 112?
-Należy czekać na zgłoszenie się operatora i nie rozłączać się do czasu, gdy połączenie nie zostanie podjęte (połączenie jest bezpłatne, więc dzwoniący nie ponosi żadnych kosztów).
- Należy podać swoje imię i nazwisko oraz krótko opisać zdarzenie lub sytuację, której było się świadkiem - na bazie tych informacji operator zdecyduje jakie służby rozdysponować do zdarzenia.
- Należy koniecznie podać miejsce przebywania lub adres, pod którym miało miejsce zdarzenie.
- Należy odpowiadać na zadawane przez operatora pytania.
- Należy wykonywać polecenia / instrukcje przekazywane przez operatora.
- Nie wolno się rozłączyć do czasu wyraźnego polecenia operatora.
- Jeśli sytuacja nagle się zmieni (pogorszy), należy niezwłocznie poinformować o tym operatora numeru 112.
- Nie wolno blokować numeru telefonu, z którego wykonano zgłoszenie, na wypadek, gdyby operator próbował skontaktować się ponownie ze zgłaszającym.
Inne numery alarmowe
Wprowadzenie numeru alarmowego 112 nie wyłączyło pozostałych numerów alarmowych do służb ratunkowych:
997 – Policja
998 - Państwowa Straż Pożarna
999 - Państwowe Ratownictwo Medyczne
Pozostałe numery alarmowe funkcjonujące w Polsce:
987 - centrum zarządzania kryzysowego
991 - pogotowie energetyczne
992 - pogotowie gazowe
993 - pogotowie ciepłownicze
994 - pogotowie wodno-kanalizacyjne
995 - Komenda Główna Policji – system Child Alert
Pamiętaj!!!
Dzwoniąc bez potrzeby na Numer Alarmowy blokujesz linię alarmową osobie, która właśnie w tej chwili może potrzebować natychmiastowej pomocy.