W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ocena obciążenia uczniów tornistrem szkolnym

28.02.2024

Ocena obciążenia uczniów tornistrem szkolnym

Dnia 28.02.2024 r. pracownik Oddziału Higieny Dzieci i Młodzieży wspólnie z pionem Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia, dokonali pomiaru wagi tornistrów wśród 117 uczniów z klas I-VIII Szkoły Podstawowej w Oporowie. Na podstawie ich wagi wyliczony zostanie współczynnik masy ciała dziecka do masy plecaka.

 

Tornister stanowi nieodzowny atrybut każdego ucznia. Jego waga, odpowiednie dopasowanie oraz właściwe użytkowanie odgrywają ogromną rolę w utrzymaniu prawidłowej postawy oraz zapobieganiu skrzywienia kręgosłupa.

  • Zbyt ciężki plecak może powodować niekorzystne, bolesne napięcia w mięśniach i stawach oraz bóle bioder i kolan.
  • Noszenie nieodpowiedniego plecaka wymusza nieprawidłową postawę – pochylanie sylwetki do przodu, a także bóle w okolicach karku.
  • Nadmierne obciążenie źle wpływa również na ramiona, które są nieprzystosowane do noszenia ciężarów.
  • Zgodnie z zaleceniami Głównego Inspektora Sanitarnego waga plecaka nie powinna przekraczać 10-15 proc. masy ciała ucznia

Zalecenia dotyczące tornistrów szkolnych:

  • powinien posiadać ergonomiczną, odpowiednio usztywnioną ściankę przylegającą do pleców
  • jego ciężar powinien być rozłożony symetrycznie, cięższe rzeczy powinny być umieszczone na dnie, a lżejsze wyżej
  • tornister powinien mieć równe, szerokie szelki
  • długość szelek powinna umożliwić swobodne wkładanie i zdejmowanie, jednocześnie zapewniając jak najlepsze przyleganie tornistra do pleców
  • zalecane jest dodatkowe zapięcie spinające szelki z przodu klatki piersiowej
  • tornister należy nosić na obu ramionach
  • konieczne jest kontrolowanie przez rodziców zawartości tornistra, aby zapobiec zabieraniu przez uczniów zbędnych rzeczy
  • wskazane jest podjęcie przez rodziców współpracy ze szkolą w celu zorganizowania na terenie szkoły miejsc, w których uczniowie będą mogli pozostawić część przyborów szkolnych
{"register":{"columns":[]}}