W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Organizacja wypoczynku letniego dla dzieci i młodzieży

27.07.2023

Widok z tyłu dzieci. Siedzą nad rzeką i odpoczywają po kąpieli, opalają się, jedzą lody.

Organizacja wypoczynku letniego dla dzieci i młodzieży

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny sprawuje nadzór w zakresie zapewnienia odpowiednich warunków zdrowotnych i higieniczno-sanitarnych w miejscu wypoczynku, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Podstawowe zasady organizowania wypoczynku dla dzieci i młodzieży zostały określone w:

-  ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2022 r. poz. 2230 z późn. zm.)

-  rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2021 r. poz. 1548)

 

Wypoczynek zgodnie z definicją zawartą w art. 92a ust. 1 ustawy o systemie oświaty jest: „(…) organizowany dla dzieci i młodzieży w celach rekreacyjnych lub regeneracji sił fizycznych i psychicznych, połączony ze szkoleniem lub pogłębianiem wiedzy, rozwijaniem zainteresowań, uzdolnień lub kompetencji społecznych dzieci i młodzieży, trwający nieprzerwanie co najmniej 2 dni, w czasie ferii letnich i zimowych oraz wiosennej i zimowej przerwy świątecznej, w kraju lub za granicą, w szczególności w formie kolonii, półkolonii, zimowiska, obozu i biwaku”.

 

Formy wypoczynku w zależności od miejsca realizacji.

Wypoczynek w kraju:

  • wypoczynek w obiekcie hotelowym lub innym obiekcie, w którym są świadczone usługi hotelarskie, o którym mowa w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie (Dz. U. z 2006 r. Nr 22, poz. 169) np. hotel, pensjonat, schronisko całoroczne;
  • wypoczynek w obiekcie używanym okazjonalnie do wypoczynku; np. dom parafialny;
  • wypoczynek organizowany okazjonalnie w szkołach i placówkach;
  • wypoczynek bez stałej infrastruktury komunalnej np. pole namiotowe;
  • wypoczynek w formie wędrownej;
  • wypoczynek w miejscu zamieszkania (półkolonie);
  • wypoczynek organizowany przez szkołę lub placówkę trwający do 3 dni.

 

Organizatorem wypoczynku mogą być:

  1. szkoły i placówki;
  2. przedsiębiorcy wpisani do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2211, z późn. zm.);
  3. osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, inne niż wymienione w pkt 1 i 2, organizujące wypoczynek w celu:

a) niezarobkowym albo

b) zarobkowym, jeżeli organizowany wypoczynek nie stanowi imprezy turystycznej, o której mowa w art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych.

 

Wypoczynek może się odbyć wyłącznie po umieszczeniu zgłoszenia wypoczynku
w bazie wypoczynku MEN
(z wyjątkiem wypoczynku organizowanego przez szkołę
i placówkę trwającego do 3 dni).  Wypoczynek w bazie umieszcza kurator oświaty, po sprawdzeniu spełnienia przez organizatora warunków określonych w ustawie i rozporządzeniu.

Zgłoszenia należy dokonać drogą elektroniczną poprzez wypełnienie odpowiedniego formularza on-line zamieszczonego na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej: http://wypoczynek.men.gov.pl

Każdy z turnusów musi być zarejestrowany, jako osobne zgłoszenie, nie później niż
21 dni przed rozpoczęciem wypoczynku.

            Za organizację wypoczynku, pomimo braku umieszczenia zgłoszenia w bazie wypoczynku przewidziane są sankcje karne. Zgodnie z art. 96a ust. 1 i 2 ustawy z dnia z dnia 7 września 1991 o systemie „kto organizuje wypoczynek pomimo braku umieszczenia jego zgłoszenia w bazie wypoczynku, o której mowa w art. 92h ust. 1, podlega karze grzywny. Tej samej karze podlega, kto nie dopełnia obowiązku informowania kuratora oświaty o zmianach okoliczności objętych zgłoszeniem wypoczynku, o których mowa w art. 92d ust. 3 pkt 2 lit. b i c oraz pkt 5.”

Ponadto organizator wypoczynku według art. 92c ust. 2 pkt. 1 ma obowiązek zapewnić: „bezpieczne i higieniczne warunki wypoczynku, w szczególności organizuje wypoczynek w obiekcie lub na terenie spełniającym wymagania ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska oraz warunki higieniczno-sanitarne, określone w przepisach o ochronie przeciwpożarowej, ochronie środowiska i Państwowej Inspekcji Sanitarnej, a w przypadku wypoczynku z udziałem dzieci i młodzieży niepełnosprawnej - organizuje wypoczynek w obiekcie lub na terenie dostosowanym do potrzeb wynikających z rodzaju niepełnosprawności uczestników wypoczynku”.

Wymagania higieniczno-sanitarne będą uzależnione od formy wypoczynku oraz obiektu i terenu, w którym będzie on zorganizowany. Inne będą dla wypoczynku zorganizowanego w stałych obiektach hotelowych (hotele, motele) lub innych obiektach świadczących usługi hotelarskie (np. pensjonaty, schroniska turystyczne, domy wycieczkowe, itp.) w tym w obiektach okazjonalnie używanych do wypoczynku (np. bursy i internaty, szkoły itp.). Inne zaś do specyficznej formy wypoczynku jaką są obozy pod namiotami.

 

Podstawowe wymagania warunków higieniczno-sanitarnych dla bazy lokalowej wypoczynku zorganizowanego w oparciu o stałe obiekty budowlane są określone m.in. w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których świadczone są usługi hotelarskie (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 22, poz. 169 z późn. zm.).

Z kolei podstawowe wymagania higieniczno-sanitarne podczas wypoczynku dzieci i młodzieży, prowadzonego w formie stacjonarnych obozów pod namiotami, bez stałej infrastruktury określa „Instrukcja w sprawie wymagań higieniczno-sanitarnych dla stacjonarnych obozów pod namiotami” wydana przez GIS.

Link do instrukcji: https://www.gov.pl/web/gis/instrukcja-w-sprawie-wymagan-higieniczno-sanitarnych-dla-stacjonarnych-obozow-pod-namiotami

 

Uprawnienia Państwowego Inspektora Sanitarnego w nadzorze nad wypoczynkiem dzieci i młodzieży.

Zgodnie z art. 1 pkt 5 i 6 oraz z art. 4 ust. 1 pkt. 3 i 6 ustawy z dnia 14 marca 1985r.
o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 212, poz. 1263 z późn. zm.), realizuje ona zadania z zakresu zdrowia publicznego poprzez sprawowanie nadzoru
m. in. nad warunkami higieny wypoczynku i rekreacji oraz warunkami zdrowotnymi żywności i żywienia zbiorowego. Nadzór ten sprawuje Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny właściwy terenowo ze względu na lokalizację wypoczynku.

Z tego względu, w czasie wakacji, zarejestrowane przez organizatorów
w elektronicznej bazie wypoczynku MEN i zgłoszone do Kuratora Oświaty turnusy wypoczynku mogą być poddawane bieżącym kontrolom sanitarnym.

Kontrole takie są podejmowane także w wyniku interwencji osób zgłaszających do jednostek Państwowej Inspekcji Sanitarnej wątpliwości związane z bezpieczeństwem sanitarnym obiektów.

 

Podczas kontroli ocenie podlegają warunki pobytu dzieci i młodzieży w zakresie:

- zamieszkania,

- dostępności do pomieszczeń sanitarnych,

- prowadzonego żywienia,

- bezpieczeństwa prowadzenia zajęć sportowych i rekreacyjnych,

- sposobu zapewnienia opieki medycznej,

- spełnienia wymogów dotyczących przestrzegania zakazu palenia,

- sposobu gromadzenia odpadów stałych

Zakres kontroli obejmować będzie także ocenę opracowanych i wdrożonych wewnętrznych regulaminów i procedur funkcjonowania wypoczynku, z uwzględnieniem specyfiki placówki oraz formy wypoczynku, w zakresie zachowania zasad bezpieczeństwa zdrowotnego podczas wypoczynku.

Podobnie jak w latach ubiegłych, mając na uwadze bezpieczeństwo dzieci i młodzieży planowane są wspólne kontrole wypoczynku z przedstawicielami służb mundurowych oraz spotkania edukacyjne z uczestnikami wypoczynku w ramach akcji „Letnia szkoła bezpieczeństwa”.

 

Materiały

Bezpieczna podróż autobusem
20220701​_Bezpieczna​_podróż​_autobusem.pdf 0.35MB
Poradnik bezpiecznego wypoczynku letniego
Poradnik​_bezpiecznego​_wypoczynku​_2022-2023​_-​_lato-1.pdf 4.12MB
{"register":{"columns":[]}}