Zadania Higieny Pracy
Do zadań Nadzoru Higieny Pracy należą:
1. Nadzór nad warunkami higieny pracy w zakładach pracy.
Celem działania pionu Higieny Pracy Państwowej Inspekcji Sanitarnej jest przede wszystkim zapobieganie powstawania chorób zawodowych i innych chorób związanych
z warunkami pracy poprzez sprawowanie bieżącego nadzoru w zakładach pracy - kontrolę przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne dotyczące warunków zdrowotnych środowiska pracy. Elementami nadzoru i kontroli jest ocena warunków zdrowotnych środowiska pracy, a zwłaszcza rozpoznania środowiska pracy pod kątem narażenia pracujących na czynniki szkodliwe dla zdrowia: chemiczne, fizyczne i biologiczne, w tym także substancje, preparaty, czynniki lub procesów technologiczne
o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.
2. Organizmy genetycznie zmodyfikowane i Mikroorganizmy.
Kontrola przestrzegania przepisów ustawy z dnia 22 czerwca 2001 r.
o mikroorganizmach i organizmach genetycznie zmodyfikowanych, w zakresie warunków dotyczących higieny pracy w zakładach inżynierii genetycznej.
3. Choroby zawodowe
Państwowa Inspekcja Sanitarna prowadzi postępowanie administracyjne w związku z podejrzeniem choroby zawodowej, zmierzające do wydania decyzji o stwierdzeniu choroby zawodowej lub braku podstaw do stwierdzenia choroby zawodowej.
4. Substancje chemiczne i ich mieszaniny
Zadaniem Higieny Pracy jest kontrola przestrzegania przez wprowadzających do obrotu i stosujących w działalności zawodowej przepisów dotyczących substancji chemicznych i ich mieszanin. Należy przez to rozumieć przede wszystkim obowiązki wynikające z:
- ustawy z dnia 25 lutego 2011 r. o substancjach chemicznych i ich mieszaninach,
- REACH: Rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH), utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE,
- CLP: Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniające i uchylające dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1907/2006,
- PIC: Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) NR 649/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. dotyczące wywozu i przywozu niebezpiecznych chemikaliów.
Ponadto, szczególnym wymaganiom podlegają:
- produkty biobójcze (zgodnie z ustawą z dnia 9 października 2015 r. o produktach biobójczych oraz rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) NR 528/2012 z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych),
- produkty kosmetyczne (zgodnie z ustawą z dnia 4 października 2018 r. o produktach kosmetycznych i rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczącym produktów kosmetycznych),
- detergenty (zgodnie z rozporządzeniem (WE) Nr 648/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie detergentów),
- prekursory narkotykowe kat 2 i 3 (zgodnie z ustawą z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii).
5. Środki zastępcze i nowe substancje psychoaktywne
Państwowa Inspekcja Sanitarna sprawuje nadzór nad przestrzeganiem przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii, dotyczących:
- ustawowego zakazu wytwarzania i wprowadzania do obrotu środków zastępczych,
- prowadzenia przez przedsiębiorców działalności w zakresie wytwarzania, przetwarzania, przerabiania, wywozu, wewnątrzwspólnotowej dostawy lub wenątrzwspólnotowego nabycia oraz wprowadzania do obrotu nowej substancji psychoaktywnej,
- rejestracji zatruć lub podejrzeń zatruć środkami zastępczymi lub nowymi substancjami psychoaktywnymi.