Ars, czyli jak dbać o miłość
Program edukacyjny „ARS, czyli jak dbać o miłość?” dotyczy profilaktyki używania substancji psychoaktywnych (alkohol, tytoń, narkotyki, dopalacze), adresowany jest do młodzieży ze szkół ponadgimnazjalnych.
Struktura programu oparta jest na 3 częściach, które mogą być zrealizowane w czasie 6 godzin lekcyjnych (minimum), istnieje możliwość wydłużenia czasu realizacji programu, jednakże górną granicą jest 12 godzin lekcyjnych. Cały program może zostać przeprowadzony w ciągu jednego dnia. W tej kwestii jest duża dowolność. Nie należy natomiast zbyt rozciągnąć w czasie realizacji programu, ponieważ jego oddziaływanie będzie mniejsze.
I część programu:
„Życie i dobre zdrowie podstawowym warunkiem ludzkiej miłości”
Najważniejsze tezy tej części programu:
- życie i dobre zdrowie to najważniejszy warunek miłości;
- substancje psychoaktywne nas oszukują, nie dają nam tego, co obiecują, powodują problemy.
II część programu:
„Czy używanie substancji psychoaktywnych może popsuć ludzką miłość?” (centralnym zagadnieniem jest pokazanie strat, jakie substancje psychoaktywne mogą spowodować w zakresie więzi między mężczyzną a kobietą, jak mogą negatywnie wpłynąć na rozwój człowieka w zakresie tożsamości i zadań związanych z płcią)
Najważniejsze tezy tej części programu:
- substancje psychoaktywne mogą niszczyć miłość;
- substancje psychoaktywne negatywnie wpływają na zdrowie człowieka.
III część programu:
„Substancje psychoaktywne a zdrowie prokreacyjne” (problematyka zdrowia w aspekcie wpływu obecnych wyborów życiowych – stylu życia – uczestników na zdrowie ich przyszłego potomstwa. Jakie skutki zdrowotne dla potomstwa mogą wywołać substancje psychoaktywne. Budzenie odpowiedzialności w kontekście przyszłych postaw rodzicielskich)
Najważniejsze tezy tej części programu:
- substancje psychoaktywne przyjmowane w czasie ciąży mogą powodować szereg zaburzeń i wad rozwojowych u dziecka;
- miłość rodzicielska chroni dzieci przed ryzykownymi zachowaniami.
Program oparty jest na aktywizacji uczestników, którzy w wyniku zadawanych przez prowadzącego pytań, formułują tezy, są autorami komunikatów profilaktycznych.
Główne przesłanie programu: miłość wymaga troski, zadbania, jest pewnego rodzaju sztuką.
Pan dr Wojcieszek przedstawił wyniki ewaluacji formatywnej programu przeprowadzonego przez Autora wśród studentów (40 osób, średnia wieku: 22,5 roku). Wyniki ewaluacji potwierdzają, że struktura programu jest prawidłowo zaprojektowana. 95 % osób biorących udział w zajęciach pozytywnie je oceniło. 100% uczestników uważa, że należy proponować takie zajęcia osobom w ich wieku. 65% badanych oceniło, że uczestnicy zajęć będą po nich bardziej ostrożni w kwestii używania substancji psychoaktywnych. 100 % uczestników odpowiedziało, że chciałoby, aby w przyszłości ich dzieci wzięły udział w takich zajęciach w szkole. W zwróconych ankietach ewaluacyjnych było bardzo dużo komentarzy i wpisów potwierdzających zasadność podejmowanej tematyki. Wyniki ankiety wskazują na przydatność programu, narzędzi oraz dobrą dynamikę pracy opartą o zaproponowaną strukturę programu.
Materiały
Ankieta dla uczniaAnkieta_dla_ucznia_Ars,_czyli_jak_dbać_o_miłość.docx 0.24MB Kwestionariusz sprawozdawczy dla koordynatora szkolnego z realizacji programu edukacyjnego
Program_SŚ-_Koordynator_szkolny.docx 0.18MB Prezentacja
Krótka-prezentacja-o-programie.pdf 17.84MB Podręcznik do programu ARS
Podręcznik-do-programu-ARS.pdf 11.19MB Ulotka dla rodziców
Ulotka-dla-rodziców.jpg 0.93MB Plakat
Plakat-programu.jpg 1.46MB Ulotka dla uczniów
Ulotka-dla-uczniów.jpg 0.40MB Konspekt programu edukacyjnego
Konspekt_programu_edukacyjnego.pdf 0.09MB