Czyste powietrze wokół nas
Najskuteczniejszym działaniem w zapobieganiu chorób spowodowanych paleniem tytoniu jest promocja zdrowia. Dzięki programom edukacyjnym, wśród dzieci i młodzieży kształtowane są prawidłowe postawy zdrowotne.
Państwowa Inspekcja Sanitarna podejmuje m.in. takie działania jak koordynowanie programów edukacji antytytoniowej dla przedszkoli i szkół. Jednym z takich programów jest program edukacyjny dla dzieci w wieku przedszkolnym, ich rodziców i opiekunów „Czyste Powietrze Wokół Nas”.
Program „Czyste Powietrze Wokół Nas” realizowany jest od 2008 roku. Program jest dostosowany do dzieci w wieku 5-6 lat. Realizowany jest przez nauczycieli, wychowawców przedszkolnych oraz przez przedstawicieli środowiska przedszkolnego i szkolnego.
Cel ogólny programu:
Wykształcenie u dzieci świadomej umiejętności radzenia sobie w sytuacji, kiedy inne osoby palą przy nich papierosy, a także wzrost kompetencji rodziców w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy.
Cele szczegółowe programu:
- zwiększenie świadomości rodziców na temat znaczenia ich roli w rozwoju zdrowotnym dzieci, a w szczególności w profilaktyce antytytoniowej,
- podniesienie umiejętności rodziców w zakresie wspierania dzieci w sytuacjach społecznych, w których narażone jest na ekspozycję dymu tytoniowego,
- podjęcie przez rodziców decyzji na temat utrzymywania efektów programu w czasie i po jego realizacji,
- wykształcenie umiejętności rozpoznawania różnych dymów, „wydobycie” dymu papierosowego,
- zwiększenie wrażliwości dzieci na szkodliwość dymu papierosowego,
- zwiększenie wiedzy na temat skutków palenia papierosów,
- zwiększenie wrażliwości dzieci na miejsca, w których mogą być narażane na dym.
Program składa się z pięciu zajęć, które skoncentrowane są na pobudzeniu oraz stymulacji różnych form aktywności dziecka: zabawy twórczej, tematycznej, grupowej, konstrukcyjnej.
Tytuły zajęć:
- Wycieczka
- Co i dlaczego dymi?
- Jak się czuję kiedy dymi papieros?
- Co się dzieje, gdy ludzie palą papierosy?
- Jak unikać dymu papierosowego?
Zajęcia mają charakter warsztatowy. Ta forma dostarcza dzieciom najwięcej okazji do uczenia się przez doświadczenie. Uwzględniono następujące aspekty pracy warsztatowej:
1. Metody aktywizujące – stanowią zachętę dla dzieci do aktywnego sprawdzenia dostarczonej im wiedzy, także własnych wartości, postaw.
W programie zastosowano następujące metody aktywizujące:
- Wycieczka,
- narysuj i napisz – diagnoza wiedzy,
- „burza mózgów” – dzieci mówią, co dymi, dlaczego dymi,
- ćwiczenia respiracyjne – oddychanie w różnych zdrowych miejscach,
- drama – zabawa w kwiatki,
- piosenka – postać smoka Dinka,
- zabawa w pociąg – ilustracje do historyjki,
- znaczki – „NIE PAL PRZY MNIE”.
2. Praca w małych grupach – dzieci współpracują ze sobą, prowadzą dialogi, konfrontują wiedzę. Ta forma pracy jest szansą do zaktywizowania dzieci nieśmiałych oraz treningu asertywności.
3. Wspierająca rola nauczyciela – nauczyciel, który zamierza aktywizować dzieci, powinien mieć świadomość konieczności koncentracji na dziecku, a w związku z tym przyjmuje rolę doradcy, koordynatora, który wspiera dziecko w działaniu.
W ramach programu „Czyste Powietrze Wokół Nas” przygotowano następujące materiały: broszura ze scenariuszem zajęć dla dzieci i rodziców, plakat, kolorowanka.
Koordynator powiatowy programu: Karolina Józefiak - PSSE w Nowym Tomyślu
Materiały
plakatplakat-dymy-A4.pdf 0.23MB piosenka o Dinku
piosenka-o-Dinku.mp3 1.75MB Podręcznik
PODRĘCZNIK_czyste-powietrze-wokol-nas(1).pdf 14.64MB Informacja o programie
Informacja_o_programie.pdf 0.22MB kolorowanka
kolorowanka.pdf 1.40MB