Produkty pełnoziarniste
28.09.2023
Produkty pełnoziarniste to, te które powstają z całego ziarna zbóż, a więc zawierają okrywę nasienną, inaczej otręby, zarodki oraz bielmo ziarna. Dzięki temu zachowują większość cennych składników roślin, w tym witaminy z grupy B, sole mineralne i błonnik.
Produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste powinny występować w diecie kilka razy dziennie. Są źródłem cennych składników: węglowodanów, w tym błonnika pokarmowego., który korzystnie wpływa na stężenie cholesterolu we krwi.
Odpowiednia podaż błonnika pokarmowego wiąże się z mniejszym ryzykiem: otyłości, cukrzycy typu 2, chorób sercowo-naczyniowych i nowotworów. Związki przeciwutleniające zbóż, w tym polifenole chronią organizm przed stresem oksydacyjnym, wzmacniają układ odpornościowy, mają wpływ na pracę układu trawiennego, nerwowego oraz sercowo-naczyniowego, zmniejszają ryzyko rozwoju takich chorób jak: miażdżyca, cukrzyca czy nowotwory.
Produkty zbożowe znakomicie regulują przemianę materii i wspierają kondycję jelit. Wspierają odporność, chronią organizm przed infekcjami i chorobami. Pozytywnie wpływają także na pracę komórek nerwowych, wspierając mózg, pamięć i koncentrację.
Sposób odżywiania jest niezwykle istotny dla prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Dostarczanie wszelkich niezbędnych składników odżywczych to klucz do zdrowia i dobrego samopoczucia.
Na listę produktów zbożowych pełnoziarnistych wpisują się: otręby, pieczywo razowe, graham, makaron pełnoziarnisty, kasza gryczana, jaglana, jęczmienna, komosa ryżowa, ryz brązowy, ryż czerwony, płatki gryczane, jaglane, owsiane, orkiszowe, jęczmienne i żytnie.
Pamiętaj !
Wybieraj niskoprzetworzone produkty zbożowe. Im mniej przetworzony produkt, tym bogatszy w witaminy, składniki mineralne. Zawsze czytaj etykiety znajdujące się na produktach spożywczych. Pełnią one rolę nośnika danych o produkcie, marce, przeznaczeniu, wartości odżywczej i sposobie użycia produktu i składnikach wykorzystywanych w trakcie produkcji. Etykieta pełni kluczową rolę w decyzjach nabywczych konsumenta.