Ogólnopolską kampania społeczna pod hasłem: „Mój pierwszy raz”
14.11.2024
Krajowe Centrum ds. AIDS rozpoczęło nową, ogólnopolską kampanię społeczną pod hasłem: „Mój pierwszy raz” (#mójpierwszyraz), której celem jest przede wszystkim popularyzacja wczesnej diagnostyki w kierunku HIV.
Szczegółowe cele kampanii to:
- Popularyzacja wczesnej diagnostyki w kierunku HIV, szczególnie wśród osób, które nigdy w swoim życiu nie wykonały tego testu, ponieważ nie odnoszą do siebie ryzyka zakażenia. Mimo że większość ludzi dorosłych jest aktywna seksualnie, tylko jedna osoba na dziesięć chociaż raz w życiu wykonała test w kierunku HIV. Należy jednocześnie pamiętać o innych zakażeniach, które często towarzyszą HIV, jak kiła, HCV, rzeżączka czy chlamydioza.
- Przełamanie stereotypu, że HIV zakażają się jedynie osoby z wybranych populacji, takie jak np. sprzedające usługi seksualne, uzależnione od narkotyków, homoseksualiści.
- Popularyzowanie faktów, że nie ma grup ryzyka, są natomiast ryzykowne zachowania i sytuacje mogące prowadzić do zakażenia HIV. Kontakt seksualny bez użycia prezerwatywy jest takim zachowaniem, dlatego warto rozważyć wykonanie testu. Tym bardziej, że istnieje wiele możliwości jego wykonania, a jedną z nich jest bezpłatne i anonimowe testowanie w punktach konsultacyjno-diagnostycznych (PKD), połączone z profesjonalnym poradnictwem. W każdym województwie znajduje się przynajmniej jeden taki punkt. Adresy punktów znajdują się na stronie: https://aids.gov.pl/pkd/. Warto podkreślić, że nie trzeba specjalnie się do takiego testu przygotowywać, a więc np. być na czczo.
Kampania jest skierowana do młodych dorosłych w wieku 18 – 24 lata.
Więcej informacji na https://mojpierwszyraz.aids.gov.pl/
Spot informacyjno-edukacyjny "Mój pierwszy raz" (#mojpierwszyraz) - spot 30s - YouTube
Materiały
Broszura - "Mój pierwszy raz"broszura_moj_pierwszy_raz.pdf 0.55MB