W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Profilaktyka wad postawy u uczniów - "moje dziecko idzie do szkoły

Grafika przestawia uczniów z plecakami oraz uczniów siedzących w ławkach szkolnych.

Podstawowe wyposażenie ucznia, to plecak. Od wyboru właściwego plecaka zależy, czy postawa dziecka będzie kształtowała się właściwie. Już na etapie zakupów, rodzice mogą o to zadbać. Państwowa Inspekcja Sanitarna w województwie warmińsko-mazurskim, prowadzi kampanię informacyjną „Moje dziecko idzie do szkoły”. Podpowiada w niej, na co zwrócić uwagę, żeby zadbać o zdrowie dziecka chodzącego do szkoły.

Zasady dotyczące prawidłowej konstrukcji tornistra/plecaka, sposobu jego noszenia i właściwego rozmieszczenia w nim ciężaru:

  • powinien mieć usztywnioną ścianę przylegającą do pleców,
  • powinien być wyposażony w równe, szerokie szelki,
  • długość szelek powinna umożliwić swobodne wkładanie i zdejmowanie, zapewniając jednocześnie jak najlepsze przyleganie tornistra/plecaka do pleców,
  • zalecane jest dodatkowe zapięcie, spinające szelki z przodu klatki piersiowej,
  • należy go nosić na obu ramionach,
  • waga tornistra/plecaka z jego zawartością nie powinna przekraczać 10–15% masy ciała dziecka,
  • ciężar zawartości powinien być rozłożony symetrycznie,
  • cięższe rzeczy należy umieszczać na dnie, a lżejsze wyżej,
  • w tornistrze/plecaku należy umieszczać wyłącznie niezbędne rzeczy.

Zasady pomocne rodzicom w dbaniu o właściwy rozwój postawy dziecka:

  • zakup lekkich plecaków/tornistrów,
  • zakup cieńszych i lżejszych zeszytów (mniej kartek, miękka oprawa),
  • zakup „chudszych” piórników, bez nadmiernego wyposażenia,
  • w roku szkolnym systematyczne sprawdzanie zawartości tornistra/plecaka  (kontrolowanie, czy nie ma w nim zbędnych książek, zeszytów, stroju do W-F w dniu, gdy nie ma takich zajęć lub innego niepotrzebnego wyposażenia),
  • umieszczanie drugiego śniadania w lekkim opakowaniu,
  • unikanie dawania do szkoły napojów w dużych butelkach,
  • zamiast wody butelkowej, która dodatkowo obciąża tornister/plecak, można dziecku zalecać picie wody wodociągowej – tzw. kranówki, która spełnia wymagane parametry (zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia w sprawie jakości wody przeznaczonej do picia przez ludzi),
  • sprawdzenie, czy dyrektor szkoły, do której uczęszcza dziecko, zapewnił miejsce do przechowywania podręczników i przyborów np. szafki indywidualne uczniów, wydzielone szafki lub półki w klasach/szatniach/innych pomieszczeniach (obowiązek ten wynika z rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2020 r., poz. 1604).

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}