Sekcja Higieny Komunalnej
Do zadań Sekcji Higieny Komunalnej należy w szczególności:
- kontrola przestrzegania przepisów dotyczących utrzymania należytego stanu higienicznego obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, zakładów, instytucji, środków komunikacji publicznej oraz nieruchomości ze szczególnym uwzględnieniem:
- podmiotów wykonujących działalność leczniczą,
- obiektów i środków transportu publicznego,
- obiektów mogących negatywnie wpływać na zdrowie i życie ludzi,
- miejsc turystyczno-wypoczynkowych,
- obiektów usługowych;
- nadzór sanitarny nad urządzeniami służącymi do zaopatrzenia w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi wraz z poborem próbek wody według obowiązującej procedury poborowej;
- prowadzenie monitoringu parametrów grupy A i B dotyczących jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi poprzez:
- sporządzanie harmonogramu i planu pobierania próbek wody,
- kompletowanie dokumentacji urządzeń wodnych,
- sporządzanie raportów i komunikatów,
- prowadzenie dokumentacji z zakresu monitoringu,
- szacowanie ryzyka zdrowotnego oraz dokonywanie prognoz,
- prowadzenie bazy danych Woda-Excel;
- wydawanie ocen higienicznych dotyczących materiałów lub wyrobów używanych do uzdatniania i dystrybucji wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi;
- nadzór nad pływalniami, kąpieliskami i miejscami okazjonalnie wykorzystywanymi do kąpieli oraz jakością wody w tych obiektach;
- konsultacja projektów technologicznych urządzeń wodnych i preparatów do uzdatniania wody;
- opracowywanie informacji i ocen dotyczących:
- jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi oraz jakości wody w kąpieliskach, miejscach okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli oraz w pływalniach,
- stanu sanitarnego podmiotów wykonujących działalność leczniczą, obiektów użyteczności publicznej oraz miejsc turystyczno-wypoczynkowych na terenie miasta Pleszew i powiatu pleszewskiego;
- zatwierdzanie systemu jakości badań laboratoriów zewnętrznych, badających próbki wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, na podstawie oceny dokumentacji i wyników kontroli ;
- koordynowanie nadzoru nad podmiotami wykonującymi działalność leczniczą w zakresie zagadnień: higieny komunalnej, epidemiologii, higieny pracy, higieny żywności i żywienia;
- wydawanie opinii sanitarnych podmiotom na wniosek w zakresie spełnienia wymagań sanitarno-higienicznych i technicznych pomieszczeń zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- wydawanie opinii podmiotom na wniosek w zakresie, o którym mowa w art. 207 ust. 3 ustawy o działalności leczniczej;
- nadzór nad przestrzeganiem przepisów dotyczących postępowania ze zwłokami, w tym prowadzenie postępowania w sprawie zezwoleń na ekshumację oraz przewóz zwłok i szczątków;
- prowadzenie działalności kontrolnej w zakresie, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt. 11 oraz w art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej;
- prowadzenie i aktualizacja systemu monitoringu jakości wody w kąpieliskach, w tym internetowego serwisu kąpieliskowego.