Kampania EFSA #EUChooseSafeFood Wybieraj Bezpieczną Żywność
Główny Inspektorat Sanitarny włącza się w realizację II edycji kampanii informacyjnej „Wybieraj Bezpieczną Żywność” #EUChooseSafeFood.”
Celem kampanii jest zwiększenie wiedzy społeczeństwa na temat roli nauki w zapewnieniu bezpieczeństwa żywności oraz zachęcenie konsumentów do dokonywania świadomych wyborów żywieniowych. Kampania o zasięgu unijnym umożliwia konsumentom łatwy dostęp do praktycznych informacji przydatnych podczas kupowania i spożywania żywności – od pomocy przy czytaniu etykiet, przez informacje na temat istoty i zasadności stosowania suplementów diety, do wskazówek na temat przygotowania i przechowywania produktów spożywczych.
Tematy kampanii na rok 2022
1. Suplementy diety
Cel kampanii w obszarze suplementów diety: zwiększenie wiedzy Polaków
nt. suplementów diety, ich definicji, różnic pomiędzy nimi a lekami OTC.
Suplementy to nie leki to środki spożywcze mające na celu uzupełnienie codziennej, słabo
zbilansowanej diety. Pełnią funkcje odżywcze lub wspomagające działanie organizmu. Nie
mają właściwości leczniczych czy zapobiegających chorobie.
Suplementy w liczbach.
• 72% Polaków deklaruje spożywanie suplementów diety, z czego prawie połowa robi to regularnie.
• 27% Polaków potrafi poprawnie zdefiniować suplementy diety.
• 37% Polaków jest przekonanych, że suplementy diety są testowane pod względem
skuteczności.
https://campaigns.efsa.europa.eu/EUChooseSafeFood/#/topic/pl/food-supplements
2. Higiena żywności (również o chorobach przenoszonych drogą pokarmową)
Cel kampanii w obszarze higieny żywności: podniesienie wiedzy Polaków nt. ich wpływu
na bezpieczeństwo żywności poprzez stosowanie odpowiednich zasad higieny i postępowania
z żywnością.
Skuteczne mycie rąk jest jednym z najważniejszych sposobów zapobiegania
rozprzestrzeniania się zatruć pokarmowych oraz decydującym czynnikiem wpływającym na bezpieczeństwo. Za bezpieczeństwo żywności dostępnej na polskim rynku odpowiada
producent, ale od momentu zakupu żywności, ta odpowiedzialność spada na konsumenta.
Bardzo ważne: odpowiednie przechowywanie żywności, postępowanie z produktem, zgodnie
z zaleceniem producenta oraz zasadami higieny pozwala na minimalizację lub uniknięcie
zakażenia.
https://campaigns.efsa.europa.eu/EUChooseSafeFood/#/topic/pl/food-hygiene
3. Etykietowanie żywności (z uwzględnieniem alergenów)
Cel kampanii w obszarze etykiet: podniesienie wiedzy Polaków w zakresie prawidłowego
czytania etykiet produktów żywnościowych. Pokazanie korzyści płynących z czytania etykiet.
Zapewnienie konsumentowi pełnej i autentycznej informacji o produkcie spożywczym jest
obowiązkiem każdej z firm produkującej żywność. Są one zobligowane, zgodnie
z obowiązującym prawem do odpowiedniego znakowania produktów spożywczych, tak aby
dostarczyć konsumentom rzetelnej informacji na temat artykułu. Etykiety produktów
żywnościowych dostarczają istotnych informacji ułatwiających podejmowanie świadomych
decyzji. Przed zakupem w szczególności warto zwrócić uwagę m.in. na skład, datę minimalnej
trwałości lub termin przydatności do spożycia oraz na zawartość netto produktu. W przypadku
niektórych produktów, określone są również specjalne warunki przechowywania lub warunki
użycia (np. przechowywanie lub użycie żywności po otwarciu opakowania).
Ważną informacją dla osób cierpiących na alergie lub nietolerancje jest wyszczególnienie
obecności alergenów w wykazie składników. Takie informacje są uwidocznione poprzez
np. pogrubioną lub powiększoną czcionkę.
Etykiety zawierają również informacje o wartości odżywczej produktów oraz RWS.
https://campaigns.efsa.europa.eu/EUChooseSafeFood/#/topic/pl/deciphering-labels