W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kampania #mójpierwszyraz

Po lewej stronie plakatu pięcioro młodych ludzi opartych o ścianę. Obok napis: Zrobiliśmy To szybko i bezpiecznie, mójpiewszyraz

Krajowe Centrum ds. AIDS rozpoczęła kampanię społeczną pod hasłem „Mój pierwszy raz” (#mójpierwszyraz). Przekaz kampanii adresowany jest do młodych ludzi z zaproszeniem do wykonania testu w kierunku HIV, np. poprzez zgłoszenie się do punktu konsultacyjno-diagnostycznego (PKD), gdzie anonimowo, bezpłatnie i bez skierowania można wykonać badanie.

  Celem kampanii jest:

  1. Popularyzacja wczesnej diagnostyki w kierunku HIV, szczególnie wśród osób, które nigdy w swoim życiu nie wykonały tego testu, ponieważ nie odnoszą do siebie ryzyka zakażenia. Mimo że większość ludzi dorosłych jest aktywna seksualnie, tylko jedna osoba na dziesięć chociaż raz w życiu wykonała test w kierunku HIV. Należy jednocześnie pamiętać o innych zakażeniach, które często towarzyszą HIV, jak kiła, HCV, rzeżączka czy chlamydioza.
  2. Przełamanie stereotypu, że HIV zakażają się jedynie osoby z wybranych populacji, takie jak np.  sprzedające usługi seksualne, uzależnione od narkotyków, homoseksualiści. 
  3. Popularyzowanie faktów, że nie ma grup ryzyka, są natomiast ryzykowne zachowania i sytuacje mogące prowadzić do zakażenia HIV. Kontakt seksualny bez użycia prezerwatywy jest takim zachowaniem, dlatego warto rozważyć wykonanie testu. Tym bardziej, że istnieje wiele możliwości jego wykonania, a jedną z nich jest bezpłatne i anonimowe testowanie w punktach konsultacyjno-diagnostycznych (PKD), połączone z profesjonalnym poradnictwem. W każdym województwie znajduje się przynajmniej jeden taki punkt. Adresy punktów znajdują się na stronie: https://aids.gov.pl/pkd/. Warto podkreślić, że nie trzeba specjalnie się do takiego testu przygotowywać, a więc np. być na czczo.

Kampania ruszyła od 4 listopada 2024 r. i trwać będzie do 1 grudnia 2024 r., ze szczególnym uwzględnieniem: Europejskiego Tygodnia Testowania w kierunku HIV (ETT): 18–25 listopada 2024 r. oraz Światowego Dnia AIDS: 1 grudnia 2024 r. 

Więcej informacji na:

{"register":{"columns":[]}}