Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Nadzoru Higieny Pracy
Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy ds. Nadzoru Higieny Pracy w szczególności należy:
- kontrola warunków higieniczno-sanitarnych i zdrowotnych w zakładach pracy, ze szczególnym uwzględnieniem przestrzegania przepisów dotyczących:
- substancji, preparatów, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym,
- szkodliwych czynników biologicznych w środowisku pracy,
- usuwania i zabezpieczania wyrobów zawierających azbest,
- przygotowywania, podawania i przechowywania leków cytostatycznych,
- dystrybucji, magazynowania i stosowania środków ochrony roślin,
- zatrudniania młodocianych;
- kontrola warunków pracy w zakresie higieny pracy osób eksponowanych na czynniki szkodliwe występujące w środowisku pracy:
- czynniki chemiczne,
- czynniki fizyczne takie jak pyły, hałas, drgania mechaniczne oraz mikroklimat gorący lub zimny,
- czynniki biologiczne, ze szczególnym uwzględnieniem czynników rakotwórczych lub mutagennych;
- kontrola warunków wprowadzania do obrotu substancji i preparatów chemicznych, w tym kontrola klasyfikacji, kart charakterystyki i oznakowania oraz przestrzegania obowiązujących przepisów o zakazach i ograniczeniach wprowadzania do obrotu substancji i preparatów niebezpiecznych;
- kontrola warunków stosowania w działalności zawodowej substancji i preparatów chemicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- kontrola wprowadzania do obrotu detergentów i substancji powierzchniowo czynnych dla detergentów;
- kontrola przestrzegania obowiązujących przepisów w zakresie wprowadzania do obrotu prekursorów narkotyków kategorii 2 i 3, w tym wydawania zezwoleń na wywóz prekursorów narkotyków kat. 2 i 3 do krajów trzecich;
- kontrola warunków wprowadzania do obrotu produktów biobójczych i substancji czynnych;
- prowadzenie ewidencji obiektów podlegających nadzorowi w zakresie higieny pracy;
- współpraca z organami Państwowej Inspekcji Pracy, Inspekcji Handlowej, Wojewódzkimi Ośrodkami Medycyny Pracy oraz innymi instytucjami w zakresie higieny pracy;
- prowadzenie postępowania administracyjnego w sprawach chorób zawodowych, w tym postępowania wyjaśniającego, opracowanie karty oceny narażenia zawodowego, przygotowanie projektów decyzji o stwierdzeniu lub o braku podstaw do stwierdzenia choroby zawodowej, opracowywanie